برای حمایت از تولیدات داخلی؛

شرایط واردات کالا به صورت وثیقه‌ای از گمرک تعیین شد

عصر کالا- رئیس کل گمرک شرایط واردات کالا به صورت وثیقه‌ای از گمرک برای حمایت از تولید داخل تعیین و ابلاغ شد.

شرایط واردات کالا به صورت وثیقه‌ای از گمرک تعیین شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، دستورالعمل گمرک ایران جهت ترخیص کالای واحدهای تولیدی بصورت نسیه تهیه و ابلاغ شد.

    در این بخشنامه آمده است:‌ پیرو بخشنامه 193.96.810478 مورخ 96.8.3 ر 96.1251851 مورخ 11 بهمن ماه 96 در اجرای جزء 2 بند (ت) ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب (1394) مجلس شورای اسلامی و به منظور حمایت از تولید داخلی و بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در تشریفات گمرکی برای واحدهای تولیدی معتبر، نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه حقوق ورودی کالاهای ترخیصی به شرح زیر اعلام می‌دارد:

     

    1ـ گمرکات اجرایی موظفند نسبت به احراز واحدهای تولیدی معتبر براساس پروانه بهره‌برداری اقدام نموده و نسبت به ترخیص مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید و قطعات وارده به نام واحد مربوطه و صرفاً با کارت بازرگانی واحد تولیدی متقاضی استفاده از تسهیلات نسیه با رعایت شرایط مقرر در این دستورالعمل، مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده را صادر نماید.

    2ـ تعیین و تشخیص واحدهای تولیدی معتبر و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در واحدهای تولیدی براساس پروانه بهره‌برداری صورت می‌پذیرد.

    3ـ حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات و نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه حقوق ورودی 6 ماه است، به طوری که از تاریخ 15 بهمن‌ماه 97 تجاوز ننماید.

    4ـ ترخیص درصدی کالا صرفاً جهت کالاهای وارداتی توسط واحدهای تولیدی که در خط تولید یا در محصول تولیدشده در واحدهای مزبور مورد استفاده قرار می‌گیرد و رأساً توسط واحدهای تولیدی مزبور وارد می‌شوند تعلق می‌گیرد.

    5ـ تنظیم اظهارنامه به میزان کل کالا (در صورت بانکی بودن اسناد پس از اخذ کد رهگیری بانک مربوطه و بارگذاری اصل اسناد بانکی) و بدون اخذ حقوق ورودی صورت می‌پذیرد.

    6ـ در صورتی که محموله‌های وارده طی چند بارنامه از نظر ترکیب اقلام، تعداد، ارزش مشابه باشند، گمرک می‌تواند کل کالای یک یا چند محموله را به عنوان وثیقه حقوق ورودی ـ در صورت تکافوی حقوق ورودی کالاهای ترخیص شده و سایر وجوه منطقه ـ در گمرک نگهداری و محموله‌های دیگر را به صورت نسیه ترخیص نمایند.

    7ـ متقاضی نمی‌بایست در زمره بدهکاران موضوع ماده 7 قانون امور گمرکی باشد.

    8ـ در ترخیص درصدی هر مورد نسب به ترخیص حداکثر 4 درصد از کالا و پروانه ورودی (با توجه به اینکه در حال حاضر پروانه الکترونیکی صادر می‌گردد ضمن درج کد نسیه در خانه مربوطه در سامانه؛ پروانه به عنوان پروانه گمرکی که تشریفات آن به اتمام نرسیده تلقی و در سامانه تسویه نشده باقی می‌ماند) به نحوی که تکافوی حقوق ورودی کالاهای ترخیص شده را بنماید به مدت حداکثر سه ماه تا تسویه نهایی توسط ذیفنع نگهداری می‌گردد.

    9ـ در صورت عدم ایفای تعهدات در مهلت مقرر گمرک محل، ضمن اجرای مواد 7 و 8 قانون امور گمرکی نسبت به پیگیری در جهت رفع تعهدات تودیع نشده اقدام و مراتب را به گمرک ایران جهت عدم ارائه تسهیلات گمرکی به صاحب کالا اعلام نمایند. بدیهی است که بعد از وصول حقوق ورودی متعلقه اجرای مفاد ماده 7 و 8 متوقف می‌شود.

    10ـ گمرک مربوطه موظف است آن قسمت از کالاهای نگهداری شده را در موعد مقرر قانونی، مترو که اعلام و در متن اظهارنامه مترو که میزان بدهی صاحب کالا را مورد توجه قرار داده و نسبت به پیگیری اخذ حقوق ورودی کل کالا از سازمان اموال تملیکی تا حصول نتیجه اقدام نمایند.

    11ـ هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های متعلقه، عوارض، مالیات ارزش افزوده به کالاهای ترخیص شده و باقیمانده کالای نگهداری شده در گمرک برای مدتی که مجوز صادر شده و همچنین جریمه‌های متعلقه موضوع مواد 108 و 109 قانون امور گمرکی باید نقداً پرداخت گردد.

    12ـ بهره‌برداری همزمان از این تسهیلات با تودیع سایر تضامین وجود نداشته فلذا امکان استفاده از ضمانت‌نامه بانکی بعد از مدت استفاده از تسهیلات نسیه جهت ترخیص باقیمانده کالا وجود ندارد.

    13ـ این دستورالعمل شامل کالاهای مصرفی و لوکس از جمله توتون، تنباکو، نوشابه‌های گازدار، لوازم آرایشی، مبلمان، اسباب‌بازی، اشیاء فانتزی و تزئینی، کریستال، ظروف سرامیکی، لوستر و آباژور و... نمی‌گردد.

    14ـ گمرکاتی که در مناطق آزاد و ویژه مستقرند با توجه به صدور قبض انبار توسط منطقه مراتب نگهداری حداقل 60 درصد کالا به آن منطقه به نحو مقتضی اعلام تا از واگذاری و مرجوع نمودن کالا خودداری و آن گمرک بر نگهداری کالا نظارت کامل اعمال نمایند.

    15ـ آمار دقیق سه ماهه کالاهایی که به شرح فوق ترخیص می‌گردد را براساس مشخصات مندرج در فرم پیوست به طور مرتب به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه ارسال گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر