نقش بازاریابی حرفه‌ای در حمایت از کالای ایرانی

عصر کالا- بازاریابی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی دارد، امری که در فضای اقتصادی ایران، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نقش بازاریابی حرفه‌ای در حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید ملی، مستلزم مجموعه ای از اقدامات زنجیره وار و همسو با یکدیگر است، که در صورت اختلال در هر یک از حلقه های متصل به این زنجیره، امکان حصول اهداف تعریف و تدوین شده بصورت کامل وجود نخواهد داشت.

    در طی روزها و هفته های گذشته،گزارشات و گفت وگوهای بسیاری در ارتباط با الزامات و ضروریات حمایت از کالای ایرانی تنظیم و منتشر شده ، آنچنان که پیش از این نیز، مباحث این‌چنینی در قالب اقتضائاتِ تقویت تولید ملی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، مباحِثِ متعددی ، منعکس و منتشر شد. در این میان در ارتباط با موضوع بازاریابی و نقش موثر آن در حمایت از کالای ایرانی و ارتقای تَرازِ تولید ملی و داخلی کمتر سخنی به میان آمده است.

    آنچنان که تَجارُبِ به دست آمده از اقتصاد جهان و اظهارات کارشناسان و صاحب نظران نشان می دهد ، بازاریابی از مولفه های بسیار مهم در توسعه اقتصادی به شمار می رود ، توسعه ای که پشتوانه و عَقَبِة آن بر تولید ملی و بومی مُتَکی است. به واقع در بازاریابی حرفه ای ،کارشناسان و متخصصان ذی ربط، با شناخت فرازها و فرودهای داخلی ( در عرصه تولیدی و اقتصادی ) و به موازات آن نقاط قوت و ضعف بازار در بخش داخلی و خارجی ، به بررسی نیاز جامعه هدف مبادرت می ورزد و با انتقال صحیح و درست اطلاعات به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به فروش و عرضه کالاها و محصولات ، کمک شایانی می کنند.

    شیرین مقدم، یکی از فعالان حوزه بازاریابی در استان البرز در تشریح الزامات یک بازاریاب موفق اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از عوام و حتی بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی در داخل کشور، به مقوله بازاریابی توجه چندانی نمی کنند و این ضرورت را به عنوان یک اولویت جدی نپذیرفته اند.

    وی افزود: بازاریابان را می توان پل میان فعالان حوزه تولید با عوامل توزیع و مصرف‌کنندگان قلمداد کرد و در صورت اختلال در این مراودات و مناسبات، امکان موفقیت در تولید و عرضه کالاها و محصولات وجود نخواهد داشت.

    این فعال در بخش بازاریابی بیان کرد : یک بازاریاب موفق، ضمن برخورداری از توان بالا در ارتباطات اجتماعی و برقراری ارتباط سازنده اقتصادی، باید از هوش بالا و صبر کافی نیز برخوردار باشد ، زیرا ممکن است در بسیاری از مراجعات، حصول موفقیت با مانع و انسداد مواجه شود و این امر در شرایطی که بازار با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، به مراتب شدیدتر می شود.

    مقدم گفت: در شرایط رکود اقتصادی ، تقاضا برای خرید کالا با اُفت و تَنَزُل مواجه می شود و در چنین شرایطی ، موجودی انبارها افزون تر و ضریب تولید نیز با کاهش مواجه می شود و این شرایط ، نخستین گامِ مَنحوس در مسیر تعدیل نیرو در مراکز تولیدی یا ورشکستگی و تعطیلیِ کارخانه ها محسوب می شود.

    وی افزود: یکی از تحلیل های غلط در شرایط رکود ، به این امر معطوف می شود که به زعم برخی فعالان تولیدی و اقتصادی باید از هزینه بازاریابی کم شود و این اشتباهی استراتژیک است ، زیرا  اصلی ترین مقطع برای نقش آفرینی یک بازاریاب حرفه ای ، در زمان رکود است.

    ورود به بازارهای جدید، لازمه موفقیت تولیدکنندگان در شرایط رکود اقتصادی
    مقدم در ادامه با اشاره به هراس و قدرت ریسک پایین فعالان اقتصادی و تولیدی در شرایط رکود ،گفت: علم بازاریابی و فن فروش کالا می‌گوید؛ در چنین وضعیتی باید نگاه ها به سمت و سوی بازارهای جدید ، بیشتر از گذشته متمرکز شود تا بدین سان روند عبور از وضعیت دشوار رکود تسریع و تسهیل شود.

    وی افزود : افزایش کیفیت محصولات به منظور ربودن گوی رقابت از دیگر تولیدکنندگان و خروج کالاها یا خدمات متوسط از مدار عرضه ، از دیگر ضروریاتی است که با اِمتزاجِ بازاریابیِ حرفه ای ، می تواند امکانِ غلبه بر رکود شرایِطِ دشوارِ کسادی یا به تعبیر عامه بی بازاری را ، تسهیل کند.

    این بازاریاب فعال در استان البرز گفت: بُعد دیگر موفقیت، به نگاه به بازارهای خارجی باز می‌گردد که موفقیت در آن نیز مستلزم مجموعه ای از پیش نیازها و ضروریات خواهد بود که فعالیت در این بخش نیز، تخصص و فنون خاص به خود را می طلبد که به مراتب فراگیرتر و حساس تر از فعالیت اقتصادی و فروش و عرضه کالاها و خدمات در بازار داخلی محسوب است ، اما نتیجه و خروجی نهایی موفقیت در هر دو عرصه داخلی و خارجی چه در فضای رکود و چه رونق اقتصادی ، به حمایت از کالای ایرانی و تقویت بنیه تولیدِ داخلی و بومی منتهی خواهد شد.

    چندی پیش راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت و گویی با رسانه ها ، به لزوم حمایت از کالای ایرانی با تکیه بر بازاریابی خارجی تاکید کرد.

    وی در این خصوص اظهار کرد: توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید در عرصه بین المللی از ضروریات تحقق شعار سال به شمار می رود.

    علیرضایی معتقد است؛ ورود به بازارهای جدیدِ خارج از کشور، نیازمند حمایت دیپلماتیک ، برخورداری از جایگاه بین المللیِ مُقتَدر و برقراری ارتباطات مطلوب تر با کشورهای جهان است.

    به واقع، تمامی موارد فوق در بازاریابی حرفه ای بروز پیدا می‌کند و در صورت حصول این امر و تامین پیش نیازهای لازم برای تحقق اهداف مورد نظر، حمایت از کالای ایرانی به معنای واقعیِ کلمه انجام می پذیرد.

    ظرفیت نهفته اشتغالزایی در حِرفِه بازاریابی
    توفیقات یک بازاریابی ، تنها به این موارد خلاصه نمی شود ، بلکه در صورت نگاه حرفه ای به این مقوله ، می توان از فرصت ها و ظرفیت های اشتغالزایی این حرفه نیز بهره مند شد.

    به تعبیر شیرین مقدم، بازاریاب فعال در استان البرز، این حِرفِه از مَعدود مشاغلی است که به سرمایه نیازی ندارد و در صورت کسب آموزش و پشتکار لازم ، می توان به توفیقالت بسیاری از حِیثِ درآمدی و معیشتی در سایه این فعالیت نائل شد.

    امید آن می رود با نگاه عمیق تر به بازاریابی و تقویت این مقوله در حوزه تولید و ارائه خدمات ،گام های سازنده تری برای حمایت از کالای ایرانی و ارتقای تولید ملی برداشته شود که قطعا با تحقق این امر خطیر ، بسیاری از معضلات اقتصادیِ فعلیِ کشور مُرتَفَع خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر