نسل پنجم ارتباطات در مسیر رشد

عصر کالا- نسل پنجم ارتباطات موبایلی و بی‌سیم هر چند پدیده نوظهور صنعت ارتباطات است، اما به سرعت فراگیر می‌شود.

نسل پنجم ارتباطات در مسیر رشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، با این اوصاف است که کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند درآمد حاصل از تامین و تجهیز زیرساخت شبکه بی‌سیم 5G افزایش پیدا کند و انتظار دارند این درآمد با رشد سالانه 89 درصدی تا سال 2020 به 2/ 4 میلیارد دلار برسد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این درآمد تا پایان سال 2019 به 2/ 2 میلیارد دلار برسد.

    نسل پنجم ارتباطات در مسیر رشد
    این آمار و ارقام به‌تازگی در گزارشی از تحقیقات موسسه گارتنر منتشر شده‌اند. علاوه‌بر اینها، گارتنر پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاری در زیرساخت شبکه 5G NR (شبکه 5G مبتنی‌بر تکنولوژی دسترسی رادیویی جدید) 6 درصد از کل درآمد زیرساخت شبکه‌های بی‌سیم ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی را در سال 2019 به خود اختصاص می‌دهد و این رقم تا پایان سال 2020 به 12 درصد خواهد رسید. «سیلوین فابر» یکی از محققان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «درآمد حاصل از ارائه زیرساخت شبکه بی‌سیم 5G در بین سال‌های 2019 تا 2020 تقریبا دو برابر خواهد شد. ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی برای گسترش شبکه 5G در سال 2019 از تکنولوژی‌های غیرمستقل بهره می‌برند تا این امکان را داشته باشند که خدمات مبتنی‌بر 5G با سرعت بیشتر را ارائه بدهند. به‌عنوان مثال تجهیزات شبکه 5G NR می‌توانند در کنار زیرساخت‌های موجود برای شبکه اصلی 4G، هم قرار گرفته و تعبیه شوند.» در نهایت اما ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی در سال 2020 تکنولوژی مستقل 5G را ارائه خواهند کرد؛ تکنولوژی که به تجهیزات شبکه 5G NR و یک شبکه اصلی 5G نیاز دارد. این کار هزینه‌های جاری شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی را کاهش داده و عملکرد این شبکه بی‌سیم را برای کاربران بهبود می‌دهد.

    افزایش گسترش 5G در سال 2020
    خدمات 5G در سال‌های 2019 و 2020 در بسیاری از شهرهای مهم و بزرگ دنیا ارائه خواهند شد.  این خدمات در حال حاضر در شهرهای مهم ایالات‌متحده آمریکا، کره‌جنوبی و بعضی از کشورهای اروپایی مانند سوئیس، فنلاند و انگلستان در دسترس هستند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در کانادا، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، اسپانیا، سوئد، قطر و امارات‌متحده عربی اعلام کرده‌اند برنامه‌هایی برای افزایش نفوذ و گسترس تجهیزات و زیرساخت شبکه 5G در سال 2020 دارند. در نتیجه، کارشناسان موسسه گارتنر تخمین می‌زنند که در حال حاضر 7 درصد از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی، زیرساخت‌های مربوط به 5G را در شبکه‌های خودشان به‌کار گرفته‌اند.

    ارائه خدمات 5G برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری
    اگرچه مصرف‌کنندگان و کاربران نهایی، هدف اصلی و نهایی توسعه شبکه 5G هستند، اما شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به سرعت در حال توسعه این شبکه با هدف ارائه خدمات به سازمان‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری هستند. انتظار می‌رود شبکه‌های 5G اکوسیستم موبایل را گسترش بدهند تا بتوانند نیازهای صنایع جدیدی مانند کارخانه‌های هوشمند، حمل‌و‌نقل خودران، ارائه خدمات درمانی از راه دور، کشاورزی و بخش‌های خرده‌فروشی را پوشش داده و همچنین شبکه‌های اختصاصی را برای کاربران صنعتی فعال کنند. ارائه‌دهندگان تجهیزات، شبکه‌های اختصاصی را برای کاربران صنعتی مانند یک بخش تجاری با پتانسیل رشد بالا نمایش می‌دهند. فابر در این مورد می‌گوید: «شبکه اختصاصی 5G هنوز روزهای اول عمرش را می‌گذراند و به این دلیل فرصت‌های زیادی را در خود دارد، اما ارائه‌دهندگان تجهیزات، رگولاتورها و نهادهای قانون‌گذار آمادگی‌های لازم برای توسعه این شبکه‌ها را دارند.»

    آلمان باند 7/ 3 گیگاهرتزی را برای شبکه‌های اختصاصی ارائه داده و ژاپن باندهای 5/ 4 و 28 گیگاهرتزی را برای این کار کنار گذاشته است. شرکت ارتباطی اریکسون تصمیم دارد با همکاری شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، راهکارهایی را برای ایجاد شبکه‌های اختصاصی با سطوح بالای قابل‌اطمینان بودن، عملکرد مناسب و امنیت ارتباطی ارائه دهد. شرکت نوکیا هم راهکارهایی را ارائه داده است که به سازمان‌های صنعتی بزرگ امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در شبکه‌های اختصاصی‌شان را می‌دهد. فابر معتقد است پوشش سراسری شبکه 5G با سرعت نسل‌های قبلی زیرساخت‌های بی‌سیم، ایجاد نمی‌شود. او می‌گوید: «برای حفظ سطح متوسطی از استانداردهای شبکه  5G، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی باید پیشرفت‌ و بهبود اهداف استراتژیک‌شان را با ارتقای زیرساخت‌های 4G در محدوده‌های تحت پوشش 5G تضمین کنند. این شاید مهم‌ترین راهکار برای تسریع روند پوشش شبکه 5G در سال‌های 2019 و 2020 باشد.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر