بررسی وضعیت شبکه های ۵G و ۶G؛

استانداردسازی نسل پنجم موبایل وارد فاز دوم شد

عصر کالا-فاز نخست استانداردسازی نسل پنجم ارتباطات پایان یافت و حرکت به سمت فاز دوم این استانداردسازی با تاکید بر استفاده از این فناوری در باندهای بالای فرکانسی آغاز شد.

استانداردسازی نسل پنجم موبایل وارد فاز دوم شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سی و هشتمین فروم 5G با موضوع بررسی وضعیت فعلی نسل پنجم شبکه‌ ارتباطی ( 5G ) در ایران و جهان و نگاهی به اهمیت 6G در آینده نزدیک، با ارائه رقیه جدا و سوسن موذنی از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه در مرکز تحقیقات مخابرات برگزار شد.

    رقیه جدا در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی 5G گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت فعالیت خود، با برگزاری همایش، فروم و همچنین انجام پروژه هایی در زمینه نسل جدید شبکه ارتباطی، به پیشرفت اجرای 5G و سپس 6G کمک می کند.

    وی از پایان استانداردسازی فاز یک 5G و حرکت به سمت فاز دوم این استانداردسازی خبر داد و افزود: این فاز به استفاده از تکنولوژی ماهواره ها، استانداردسازی استفاده از این فناوری در اتومبیل ها و یا اتوماسیون کارخانه ها در باندهای بالا تاکید دارد.

    جدا از امکان اجرای 5G روی 21 دستگاه مختلف مانند تلفن ها خبر داد و گفت: علاوه بر این برخی از شرکت ها مانند هوآوی، سامسونگ و اینتل، چیپ ست های 5G طراحی و تولید کرده اند. 35 اپراتور در 20 کشور نیز، 5G  را راه اندازی کرده اند که می توان به «تیم» از ایتالیا و «ورایزون» در آمریکا اشاره کرد.

    وی با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با انجام اقدامات مختلفی مانند پژوهش های اخیر پیرامون 5G ، نقشه راهی به سفارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی تعریف کرده است، ادامه داد: تحقق کامل 5G مشروط به استفاده از تمام ظرفیت های 4G است.

    مطالعات برای 6G شروع شد

    در این نشست، سوسن موذنی نیز با تعریف فناوری 6G و ضرورت پرداختن به این تکنولوژی گفت: تاکنون 37 فروم با موضوع 5G برگزار شده و اکنون زمان آن رسیده تا بررسی مطالعاتی نسل جدید شبکه ارتباطی 6G در دستور کار قرار گیرد.

    وی ادامه داد: طبق تحقیقات جهانی، مشخص شده که 6G اواخر سال 2030 میلادی روی کار خواهد آمد و سرعت آن به گونه ای است که در سال 2035، تکنولوژی 5G از دور خارج می شود. لذا بررسی 6G یک ضرورت به شمار می آید.

    موذنی با اشاره به برخی تفاوت های 5G و 6G گفت: پیک دیتا ریت نسل ششم شبکه ارتباطی 100 گیگابایت بر ثانیه است اما در 5G، این عدد 20 گیگابایت بر ثانیه است. از سوی دیگر نسل جدید شبکه ارتباطی (6G) ، اکوسیستم دیجیتالی واقعی را محقق می کند و راندمان، بهره وری و هوش مصنوعی 6G فراتر و بهتر از 5G است.

    به گفته وی، در این فناوری، شبکه نوری نقش بهتری ایفا می کند و همچنین ارتباطات نوری و ارتباطات سیستم به سیستم پیچیده تری نسبت به 5G دارد. درهمین حال از فناوری 6G می توان در امور گسترده تری مانند گردش مراقبت های بهداشتی و پزشکی، سطوح بالای ارتباطات با تاخیر حداقلی حتی در سناریوهای بالای هزار کیلومتر، اتوماسیون های شهری و اپلیکیشن های شهر هوشمند استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر