نوکیا؛ پیشگام در اینترنت اشیاء و شهر هوشمند

عصر کالا- شرکت فنلاندی نوکیا به‌عنوان یکی از اپراتورهای مطرح جهان، در تلاش است تا تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای توسعه شهرهای هوشمند و اینترنت اشیاء را فراهم بیاورد.

نوکیا؛ پیشگام در اینترنت اشیاء و شهر هوشمند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا»به نقل از ایسنا، نوکیا به تازگی اعلام کرده است که تصمیم گرفته در زمینه گسترش و توسعه شهرهای هوشمند تلاش های بیشتری کند و در همین راستا هم می‌خواهد زیرساخت‌های مورد نیاز برای نخستین شهرهای هوشمند در جهان را تامین کند.

    اینترنت اشیاء و شهر هوشمند دو واژه‌ای است که از این پس بیشتر به گوشتان خواهد خورد چراکه امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی با همکاری‌های خود می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهز هستند و کارها با سرعت بسیاری  قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

    اینترنت اشیاء ( IoT ) به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند.

    این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیاء و دستگاه‌ها امروزه در کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون کره جنوبی در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    اینترنت اشیاء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جویی می‌شود که به تبع آن در حوزه‌های مربوط به انرژی نیز صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. این فناوری می‌تواند در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ برای استفاده درست و تنظیم مصرف انرژی، در کنترل سیستم‌های هوشمند، سلامت و بهداشت، ترافیک، کشاورزی، حمل و نقل و نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

    با وجود این، مساله مهمتر ایجاد بستر لازم برای تسهیل ورود و راه‌اندازی فناوری‌های نوین در کشور بوده و ورود فناوری‌های نوین به کشور بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم امری بیهوده است.

    اولین پروژه "شهرهوشمند" شرکت پاناسونیک، در شهر "فوجیساوا" واقع در کشور ژاپن بوده است که تا 70 درصد تولید دی اکسید کربن را نسبت به حد معمول کاهش داده است. شبکه الکتروولتی این شهر نیز قابل شارژ بوده است و سیستم انرژی تجدید پذیر این شهر، انرژی پنج روز را هنگام قطع شبکه تامین کرد.

    دو ماه پیش بود که پاناسونیک قول ساخت یک شهر هوشمند در دنور ایالات متحده آمریکا را داد که قرار است ساخت آن حدودا هشت سال به طول بیانجامد و ویژگی‌های منحصر بفرد جدیدی در آن وجود داشته باشد.

    حالا نوکیا نیز می‌خواهد با راهبری شرکت‌های تکنولوژی فعال در عرصه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند، اقدامات لازم را انجام داده و تمهیدات ویژه‌ای را در این خصوص بیندیشد. بنابراین می‌توان گفت که نوکیا به عنوان پیشگام در  توسعه اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر