تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت برون‌ساختمانی +جزییات

عصر کالا- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات رادیویی درباره تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق ADSL و WiFi به صورت برون ساختمانی را بررسی و تصویب کرده بود، آن را اواخر سال گذشته اصلاح کرد.

تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت برون‌ساختمانی +جزییات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایسنا، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در جلسه شماره 237 خود، پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی را که براساس قیمت عادله روز تهیه و تدوین شده، بررسی و تصویب کرد که جایگزین مصوبه شماره 1 جلسه شماره 152 این کمیسیون شد.

    تعرفه خدمات دسترسی به اینترنت (ADSL و WiFi) به صورت غیر حجمی به شرح زیر تعیین شده بود:

     

    تبصره 1: در صورت نیاز مشترک به استفاده بیشتر از سقف حجم ماهانه ترافیک بین­‌الملل، بسته حجم مورد نظر بر مبنای تعرفه سطح چهارم از جدول بند 3 محاسبه خواهد شد.

    تبصره 2: در صورت اتمام یکی از حجم‌های ترافیک بین‌الملل و یا ترافیک داخلی خریداری شده توسط مشترک، ارایه کننده خدمت موظف به ادامه ارایه خدمت برای حجم ترافیک باقیمانده تا پایان دوره، به مشترک است.

    تبصره 3: در صورتی که ارایه کننده خدمت امکان تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌الملل را نداشته باشد، حداکثر تا تاریخ تعیین شده موظف است این امکان را در راستای الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات فراهم کند و تا آن زمان موظف است برای رعایت حقوق مشترکین به میزان حداقل یک سوم سقف حجم ترافیک داخلی جدول فوق به سقف حجم ترافیک بین‌الملل اضافه کند.

    در صورت ارایه خدمات به صورت حجمی، ارایه کننده خدمت می‌تواند به‌صورت ثابت ماهانه حداکثر مبالغی به‌عنوان هزینه برقراری و نگهداری ماهانه مطابق با جدول زیر را از مشترکین خود دریافت کند، در این‌صورت علاوه بر این مبلغ، هزینه 2 گیگابایت اینترنت به‌عنوان حداقل مصرف، مطابق سطح 1 از جدول بند 3 از مشترک دریافت می‌شود.


    3_ سقف تعرفه حجم ترافیک مازاد بر حداقل مصرف بند 2 به صورت پلکانی و مطابق با جدول زیر تعیین شد:

    تبصره 1: برای کسری از گیگابایت، تعرفه به صورت خطی محاسبه می‌شود.

    4_تعرفه‌های تعیین شده برای حجم ترافیک دریافتی است و با توجه به ماهیت نامتقارن خدمات ADSL، ارایه کننده خدمات، موظف است در محاسبه ترافیک مشترکین برای مجموع دریافت و ارسال، به میزان 25 درصد حجم ترافیک اضافی برای مشترکین لحاظ کند.

    5_ارایه کننده خدمات موظف به انجام تعهدات تا پایان قرارداد، براساس قراردادهای موجود خود با مشترکین است. تغییر قراردادهای موجود مشترکین براساس تعرفه‌های جدید اجباری نبوده و تنها در صورت تمایل مشترکین، ارایه کننده خدمات می‌تواند قراردادهای موجود را به‌روزرسانی کند. در صورت اتمام حجم خریداری شده و عدم اقدام مشترک برای خرید حجم اضافی، ارایه کننده خدمت باید اتصال مشترک را تا پایان زمان قرار داد حفظ کند، مگر اینکه در قرارداد به نحو دیگری با مشترک به توافق رسیده باشد.

    6_هزینه مودم به عهده مشترک است و ارایه کننده خدمت مجاز به فروش اجباری مودم به مشترکین نمی‌باشد و در صورت استفاده مشترک از مودم‌های استاندارد، ارایه کننده خدمت ملزم به ارایه خدمات به مشترکین است.

    7_ارایه کننده خدمات باید در بسته های تعرفه­ای خود نرخ بیت (سرعت) و مدت زمان ارایه خدمات را به صورت شفاف به متقاضیان ارایه و در قرارداد مشترکین لحاظ کند.

    8_در صورت درخواست مشترک برای راه اندازی تجهیزات انتهایی (مودم) از سوی ارایه کننده خدمت، هزینه آن به عهده مشترک است که در این صورت سقف تعرفه راه اندازی خدمت، ­150،000 ریال بوده و در صورت درخواست مشترک، ارایه کننده خدمات موظف به نصب و راه اندازی تجهیزات انتهایی مشترکین خواهد بود.

      9_ارایه کننده خدمت موظف است تعرفه خدمات را به نحو مناسب و به طور شفاف و رایگان به مشترکین اطلاع‌رسانی کند.

    10_ ارایه کننده خدمت می­تواند با رعایت چارچوب های تعیین شده در موافقتنامه پروانه، مقررات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سایر مقررات مربوطه، خدمات را در قالب طرح های تشویقی به مشترکین ارایه کند.

    11_تعرفه دایر کردن (رانژه) خطوط مشترکین حداکثر مبلغ 70،000ریال و تعرفه تخلیه خطوط حداکثر مبلغ 50،000 ریال است. شرکت مخابرات ایران موظف است بر اساس مقررات ارایه امکانات پایه­اینسبت به دایر کردن و یا تخلیه خطوط مشترکین اقدام کند.

    تبصره: در صورتی که ارایه کننده خدمات، مبالغ دایری و تخلیه خطوط را به شرکت مخابرات ایران پرداخت کند، می تواند حداکثر مبلغ 120،000ریال برای هزینه های دایری و تخلیه فقط یک بار در هنگام راه اندازی  اتصال از مشترکین خود دریافت کند.

    12_ارایه کننده خدمات مجاز به دریافت هیچ مبلغ دیگری از مشترکین، به غیر از مبالغ مندرج در این مصوبه و مبالغی که حسب قوانین کشور لازم­التادیه است، نیست.

    13_ارایه کنندگان خدمات موظف به راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری سرعت و کیفیت خط در شبکه خود و نیز شبکه اینترنت با امکان رهگیری سوابق اندازه‌گیری مشتریان در بازه‌های زمانی سه ماهه و ایجاد دسترسی برخط برای سازمان هستند.

    14_ در صورت درخواست مشترکین، ارایه کننده خدمات موظف به ارایه همه گزینه ها و سطوح تعرفه ای این مصوبه هستند.

    15_ به منظور حفظ شرایط رقابتی، کف همه مبالغ تعرفه های این مصوبه، به میزان 60 درصد سقف تعیین می‌شود.

    16_ کلیه ارایه کننده­گان خدمات اینترنت با هماهنگی سازمان مجاز به ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی هستند.

    تبصره:  در صورت ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوریWiFi به صورت برون ساختمانی، هزینه تجهیزات لازم از جمله آنتن و مودم به عهده  مشترک و مستقل از هزینه خدمت است.

    17- این مصوبه از تاریخ 95.05.01 لازم الاجرا بوده است.

     البته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 253 در تاریخ  1395.11.24  خود با توجه به بازخوردهای دریافتی حاصل از اجرای مصوبه شماره 1 جلسه 237 مورخ  1395.03.22 با عنوان" تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی" و با عنایت به سیاست­های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات در جهت توسعه تولید محتوای داخل،  پیشنهاد سازمان را در جهت اصلاح برخی تغییرات، بررسی و مصوبه مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

    اصلاح بند 4:

    محاسبه حجم براساس مجموع ترافیک ارسال و دریافت است.

    اصلاح بند 15:

    به منظور حفظ شرایط رقابتی، کف تعرفه ترافیک بین­‌الملل به میزان 60درصد سقف تعرفه مصوب و کف تعرفه ترافیک داخلی موضوع بند 1 مصوبه شماره 1 جلسه شماره 251 مورخ 1395.11.03 به میزان 10 درصد سقف تعرفه آن تعیین می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر