این نکات را هنگام استفاده از وای‌فای رعایت کنید

عصر کالا- اگرچه وای‌فای از امکانات ارائه‌شده در بسیاری از مکان‌های عمومی است، اما هنگام استفاده از این ویژگی باید نکات امنیتی را رعایت کنید تا مانع از حملات احتمالی به سیستم خود شوید.

این نکات را هنگام استفاده از وای‌فای رعایت کنید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، این روزها بسیاری از مکان‌های عمومی همچون رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید دارای اینترنت وای‌فای عمومی هستند و شما به سادگی و گاهی بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور، به اینترنت مراکز عمومی متصل می‌شوید. اما نباید از خطرات احتمالی از استفاده از اینترنت وای فای عمومی هم غافل باشید، ممکن است هنگام استفاده از این نوع اینترنت، هکرها به سیستم شما نفوذ کنند و اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرند.

    در این گزارش به موارد مهمی اشاره شده که با رعایت آن‌ها می‌توانید امنیت خود را هنگام استفاده از وای‌فای عمومی بالا ببرید؛ هرگاه به شبکه‌های وای فای عمومی و رایگان متصل شدید، فولدرهایی که به اشتراک گذاشتید را از حالت Share خارج کنید، زیرا به محض اینکه وارد شبکه‌ای می‌شوید، به صورت خودکار فولدرهای Share شده شما و همچنین تمام اطلاعات آن فولدرها به اشتراک با افرادی که در آن شبکه هستند، گذاشته می‌شوند.

    برای غیر فعال کردن گزینه sharing با سیستم عامل ویندوز، کافی است به کنترل پنل، بخش Network and Sharing Center بروید و سپس از منوی سمت راست این بخش، گزینه change advance sharing setting را انتخاب کنید. در صفحه باز شدن در بخش Public تمام آیتم‌های این بخش را Turn off کنید. اگر از Macbook استفاده می‌کنید، به قسمت System Performance و سپس بخش Sharing بروید و تمام گزینه‌ها را بررسی کنید که تیک نخورده باشند.

    همچنین هنگامی که به وای‌فای عمومی متصل می‌شوید، بهتر است از وی‌پی‌ان استفاده کنید، زیرا ترافیک مصرفی شما از یک مسیر امن هدایت می‌شود. از طرفی تا حد ممکن از اتصال به شبکه‌های ناشناس خودداری کنید. زیرا بسیاری از هکرها اقدام به ایجاد شبکه‌های وای‌فای عمومی جعلی می‌کنند و اگر شما حواستان نباشد که به چه شبکه‌ای متصل شدید و به شبکه‌های جعلی متصل شده باشید، امنیت سیستم شما به خطر خواهد افتاد. پس دقت کنید که به شبکه‌های وای فای عمومی ناشناس متصل نشوید.

    بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، زمانی که قصد اتصال به اینترنت را ندارید، وای‌فای خود را خاموش کنید. زیرا وقتی وای‌فای دستگاه شما همیشه روشن است، بدون اینکه خودتان متوجه باشید، به شبکه‌های وای‌فای عمومی بدون پسورد متصل می‌شوید که این موضوع می‌تواند امنیت شما را  به خطر بیندازد.  همچنین در مواقعی که قصد اتصال به شبکه‌های وای‌فای عمومی دارید، از فعال بودن فایروال خود مطمئن باشید.

    یکی از موارد امنیتی مهم، استفاده از آنتی‌ویروس است، همیشه آنتی‌ویروس مناسبی را برروی سیستم عامل خود نصب کنید و نسبت به به‌روزرسانی آن اطمینان حاصل کنید. در مواقعی هم که قصد اتصال به شبکه وای‌فای عمومی دارید، مطمئن شوید که آنتی‌ویروس سیستم شمال فعال است. هر چند حتی یک آنتی‌ویروس به‌روز شده نیز ممکن است نتواند تمام فعالیت‌های غیرمجاز را شناسایی کند، اما باز هم استفاده از آن راهی بسیار خوب برای محافظت در برابر حملات است.

    زمانی که از شبکه وای‌فای عمومی استفاده می‌کنید، مطمئن باشید برای ورود به سایت‌های موردنظرتان از HTTPS استفاده می‌کنید. زیرا استفاده از پروتکل https باعث می‌شود امکان دسترسی شخص سوم به اطلاعات شما مسدود شود و شما با خیال راحت به انتقال اطلاعات خود بپردازید. از طرفی تنها هنگامی که کار بسیار ضروری دارید، به شبکه‌های وای فای عمومی متصل شوید و در هنگام استفاده از شبکه‌های وای فای عمومی از انتقال داده‌های مهم خودداری کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر