با تکمیل کار آنتی بیوتیک؛

مهره های پلاستیکی به درمان زخم های عفونی کمک می کنند

عصر کالا- محققان مهره های پلاستیکی از جنس پلی استیرن ساخته اند که درمان زخم های عفونی سوختگی را سرعت می بخشد. همچنین می توان آن را به عنوان یک داروی تکمیلی با آنتی بیوتیک به کار برد.

مهره های پلاستیکی به درمان زخم های عفونی کمک می کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر, یکی از مشکلات آنتی بیوتیک ها آن است که برای از بین بردن باکتری های مقاوم باید همواره نوع جدیدی از آن تولید  شود.

    این درحالی است که محققان به تازگی برای درمان زخم های عفونی مهره های میکروسکوپی از پلی استیرن ساخته اند.

    این مهره ها در اصل چند سال قبل ساخته شده و پوششی از جنس نوعی پروتئین به نام مولکول7 با چسبندگی چندلایه دارند. بسیاری از باکتری های مضر با استفاده از این مولکول با سلول های میزبان پیوند برقرار می کنند.

    در تحقیق روی موش های آزمایشگاهی از این مهره ها برای درمان زخم سوختگی استفاده شد.

    این در حالی است که محققان دانشگاه بیرمنگام به رهبری پل رابرتس دانشجوی تحقیقات فوق دکترا یک مدل ریاضی طراحی کرده اند تا میزان تاثیرگذاری مهره های ریز را در درمان زخم های سوختگی حاوی Pseudomonas aeruginosa بررسی کنند. این یک نوع باکتری عفونی است که عموما در زخم های سوختی دیده می شود.

    پس از انطباق این مدل در یک برنامه رایانه ای( که عفونت های مختلف را شبیه سازی می کرد) مشخص شد هرچند این نوع درمان به تنهایی چندان کارآمد نیست اما در ترکیب با روش debridement ( برداشتن بافت نکروتیک) تاثیرگذار خواهد بود.

    رابرتس در این باره می گوید: نتایج تحقیق ما نشان می دهد این مهره های ریز را می توان به عنوان یک داروی تکمیلی برای آنتی بیوتیک های معمول به کار برد. در تئوری این روند به ما اجازه می دهد تا عفونت های باکتریایی را سریع تر حذف کنیم، در نتیجه مقدار آنتی بیوتیک کمتری مصرف می شود وبالطبع احتمال مقاوم شدن باکتری نیز کمتر می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر