هوش مصنوعی شناسایی آثار هنری تقلبی را آسان کرد

عصر کالا- شناسایی آثار هنری تقلبی از اصل به خصوص در مواردی که پای نقاشان و هنرمندان مشهور در میان است، اهمیتی دوچندان می یابد و هوش مصنوعی به حل این مشکل نیز کمک می کند.

هوش مصنوعی شناسایی آثار هنری تقلبی را آسان کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، فریب خوردن موزه داران و مجموعه داران از کلاهبرداران در این زمینه در مواردی زیان های چند صد میلیون دلاری به بار آورده و تخصص و تجربه صاحب نظران و پژوهشگران نیز کارساز نبوده است.

    پژوهشگران دانشگاه راجرز در هلند می گویند می توان از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی آثار هنری جعلی و کپی برداری شده از آثار هنری مشهور استفاده کرد و بدین منظور تنها باید اثر رنگ بر جای مانده از موهای قلم مو را بررسی کرد.

    سیستم هوش مصنوعی ابداع شده برای این منظور برای بررسی 300 نقاشی مشهور پیکاسو، آنری ماتیس و برخی نقاشان مشهور دیگر به کار گرفته شده و از این طریق الگوی حرکت قلم مو توسط این نقاشان برای خلق آثارشان استخراج و مشخص شده است.

    ابزار یادشده می تواند الگوی استفاده از قلم موی هر نقاش را برای شناسایی آثار مشکوک نسبت داده شده به آنها به کار گیرد و مشخص کند آثار یادشده واقعا توسط آنها کشیده شده اند یا خیر.

    برای آزمایش این سیستم تعدادی اثر هنری کپی شده از نقاشی های مشهور توسط افراد زبردست به کار گرفته شده اند و اصیل نبودن همه آنها با موفقیت تشخیص داده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر