تازه‌های موبایل که در نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ رونمایی شد؛

قدرت‌نمایی بزرگان موبایل در بارسلونا

عصر کالا- کنگره جهانی موبایل امسال هم مانند هر سال میزبان تولیدکنندگان موبایل و علاقه‌مندان به محصولات آنها بود. در این نمایشگاه که هفته پیش برگزار شد، بیشتر تولیدکنندگان مطرح تلفن‌های هوشمند شرکت کرده بودند و هرچه داشتند به میدان آورده بودند تا خودی نشان دهند و رقبا را کنار بزنند.

قدرت‌نمایی بزرگان موبایل در بارسلونا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان کمپانی اپل مانند هر سال شرکت نکرده بود و از آنجا که خود را همیشه متفاوت از دیگران می‌داند مراسم رونمایی از موبایل‌هایش را هم در زمان و مکانی متفاوت از دیگران برگزار می‌کند. هرچند ردپای این کمپانی در کنگره جهانی موبایل امسال به وضوح دیده می‌شد و در بیشتر غرفه‌های برندهای کمتر شناخته‌شده تلفن‌های هوشمندی با طراحی گوشی‌های اپل به چشم می‌خورد. البته در این بین این نکته را نیز فراموش نکنیم که خود اپل نیز از اتهام کپی هیچ‌وقت مبرا نبوده و همیشه به طرزی زیرکانه برخی قابلیت‌ها و طرح‌ها را کپی کرده است.

    آخرین موضوعی که کپی‌کاری آن از اپل سر و صدای زیادی به پا کرده ناچ (لبه سیاهرنگ بالای نمایشگر) است. این نوع طراحی صفحه‌نمایش در بیشتر موبایل‌های حاضر در نمایشگاه MWC به‌ویژه کمپانی‌های نه‌چندان مشهور و محبوب به چشم می‌خورد که هریک به‌نوعی سعی کرده‌ بودند تلفن هوشمند خود را تا حد زیادی به آی‌فون شبیه کنند و از این طریق طرفدارانی برای خود دست و پا کنند.  حال این نکته را هم فراموش نکنیم که اپل نخستین کمپانی نبود که این طراحی را در صفحه‌نمایش خود آورد و پیش از آن گوشی اسنشیال را با این شیوه دیده بودیم و همچنین طراح سابق موتورولا هم در پاسخ به این اتفاق‌ها چندی پیش اعلام کرد که گوشی «MOTOFONE F3» در سال 2006 با طراحی ناچ عرضه شده بود.

    ولی هرچه که هست برچسب این طراحی به اپل رسیده و حالا هر کمپانی که از ان در موبایل‌هایش استفاده می‌کند کپی از اپل می‌دانند نه اسنشیال و موتورولا.  با این حال این نکته را هم فراموش نکنیم که کمپانی‌ها به تقاضای مشتریان نگاه می‌کنند و جالب اینکه در این سال‌ها هرچه اپل طراحی کرده مورد توجه و تقاضای مشتریان بوده و هست. حتی حذف جک هدفون هم که انتقادهای بسیاری به همراه داشت از طرفی با استقبال روبه‌رو شد و برخی کمپانی‌ها پس از اپل این جسارت را به خرج دادند که این پورت را حذف کنند. هرچند کمپانی‌های قدرتمندی مانند سامسونگ که همواره در اتهام کپی از اپل به دفاع از خود می‌پردازد، حالا دیگر آنقدر بزرگ و محبوب شده که دیگر نه‌تنها نیازی به کپی از اپل نمی‌بیند بلکه سعی می‌کند تا حد امکان موبایل‌هایش را از موبایل‌های اپل جدا کند و استقلال و هویت خود را حفظ کند که در این راه به حد کافی هم موفق بوده است.

    سامسونگ و دیگر کمپانی‌های تولیدکننده موبایل در نمایشگاه MWC امسال همه کنار هم جمع شده بودند تا با عرضه محصولاتشان به جنگ یکدیگر بروند و قدرت‌نمایی کنند. بدون حضور اپل در این کنگره بی‌شک سامسونگ یکی از بهترین‌ها بود و البته مشخص نیست که اگر اپل هم در این نمایشگاه شرکت می‌کرد بازهم می‌توانست توجه‌ها را بیشتر از سامسونگ به خود جلب کند یا نه. با این حال این موضوع باعث نشده بود دیگر کمپانی‌ها کنار بنشینند و دست از رقابت و تلاش بردارند. در ادامه مروری می‌کنیم به برخی کمپانی‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند و از محصول جدید خود رونمایی کردند.

    گلکسی اس 9 سامسونگ
    در مراسم رونمایی از آخرین پرچمدارهای سامسونگ با عنوان گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس این کمپانی با قدرت هرچه تمام حاضر شد و توجه و تحسین مخاطبان را برانگیخت. این کمپانی در جریان مراسم تمام تلاش خود را داشت که هرگونه اتهام کپی‌برداری از اپل را از بین ببرد و حتی به رویارویی با اپل رفت. در پرچمداران سامسونگ جک هدفون همچنان حضور دارد و این کمپانی با قدرت هرچه تمام بر سر رای خود ایستاده و بر آن است که کاربران برای استفاده از بهترین کیفیت، هنوز به جک هدفون نیاز دارند. همچنین این کمپانی درباره نبود فرورفتگی در نمایشگر سخن به میان آورد و به این ترتیب نشان داد که دنباله‌رو راه اپل نیست.

    گلکسی اس 9 تغییرات بهینه بسیاری در مقایسه با گلکسی‌اس 8 داشته و به گفته سامسونگ و حتی حدس و گمان‌های کارشناسان فروش این محصول از اس8 به‌مراتب بیشتر خواهد بود. یکی از این بهینه‌سازی‌ها تغییر جای اسکنر اثر انگشت است که در آخرین پرچمدار در زیر دوربین رفته و دیگر مشکل لمس دوربین هنگام استفاده از اثر انگشت که در گلکسی اس 8 با آن مواجه بودیم در این گوشی وجود ندارد. این پرچمدار از چیپست اسنپدراگون 845 بهره می‌برد که ویژگی جالب توجه آن پشتیبانی از LTE Cat 18 است. درواقع این چیپست امکان دانلود محتوای با سرعت 2/ 1 گیگابیت را فراهم می‌کند که به نوبه خود موضوع جالب توجهی است. کمپانی سامسونگ در مراسم رونمایی از پرچمداران جدیدش تکیه خود را بر دوربین گذاشت که به‌سختی می‌توان تلفن هوشمندی را پیدا کرد که توان رقابت با دوربین گلکسی اس 9 را داشته باشد.

    این دوربین از سایت DXO امتیاز 99 را کسب کرده که تاکنون هیچ موبایلی به این امتیاز دست نیافته است. هر دو دوربین این دستگاه 12 مگاپیکسلی هستند، اما دوربین اصلی حسگر بزرگ‌تر و طبیعتا پیکسل‌های بزرگ‌تری دارد که به جذب نور بیشتر کمک می‌کند. کیفیت بالا در نور کم یکی از مواردی بود که سامسونگ به آن تاکید داشت و در عمل هم می‌دیدیم که پر بی‌راه نبوده است. پرچمدار سامسونگ می‌تواند تا چهار برابر فریم بیشتری در مقایسه با گلکسی اس 8 ثبت کند و به همین سبب، ویدئوهای اسلوموشن حالا به جای 240 فریم بر ثانیه، با 960 فریم بر ثانیه ثبت می‌شوند. سیستم هوشمند این موبایل می‌تواند به‌صورت خودکار، ورود شیء متحرک در وسط کادر را شناسایی و حالت فوق آهسته را فعال کند. البته امکان کنترل دستی نیز در این گوشی وجود دارد.

    «حالت اتوماتیک» یکی دیگر از ویژگی‌های این دوربین است که می‌تواند زمان دقیق آغاز افکت اسلوموشن را پیش‌بینی و به‌صورت خودکار آن را فعال کند. به محض اتمام فیلمبرداری اسلوموشن، پرچمدار سامسونگ فایل را ذخیره می‌کند و آن را در قالب یک GIF قابل اشتراک‌گذاری ارائه می‌دهد. دیافراگم این گوشی نیز در مناظری با نور کم از F 1/ 5 بهره می‌برد و در مناظری که نور کافی دارند برای جلوگیری از افزایش بیش از حد نور از دیافراگم F 2.4 استفاده می‌کند.  zیکی دیگر از نکات قابل توجه در مراسم رونمایی سامسونگ استفاده از ویژگی‌ اموجی متحرک بود که با اینکه از آی‌فون 10 الهام گرفته شده ویژگی‌ها و کیفیت جذابی داشت. در این ویژگی کاربر می‌تواند بخش‌های مختلفی از اموجی‌ها را از قبیل مدل مو، رنگ پوست، نوع لباس و حتی میزان کارتونی‌بودن کاراکتر خود تغییر دهد. پس از ساخته‌شدن کاراکتر دلخواه، می‌توان آن را در 18 گیف به کار گرفت و با دیگران به اشتراک گذاشت. در قابلیت انیموجی واقعیت افزوده‌ سامسونگ، مانند اپل خبری از دوربین‌های دوگانه‌ نیست و تنها با استفاده از دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و به کار بستن ترفند‌های نرم‌افزاری، گلکسی اس 9 می‌تواند صورت صاحبش را به شکل انیمیشن بازسازی کند.

    نوکیا
    نوکیا احتیاجی به معرفی ندارد. هرچند مدتی است که درواقع این برند به زمین خورده و جلال و جبروت گذشته را ندارد ولی فراموش نکنیم که در سال‌های ابتدایی ظهور تلفن همراه،‌نام موبایل با نوکیا عجین بود. حدود 20 سال پیش نوکیا 8110 وارد بازار شد و طرفداران پروپاقرصی هم داشت. محبوبیت این گوشی تا حدی بوده و هست که نوکیا امسال تصمیم گرفت برای طرفدارانش نسخه‌ای جدید و به‌روز از این گوشی با نام 8110 4G رونمایی کند. هرچند این گوشی برای استفاده کاربران امروزی مناسب نیست و نیاز آنها را برآورده نمی‌کند ولی باز هم بی‌شک هستند کسانی که تمایل به خرید این گوشی داشته باشند. در این میان نوکیا در جریان کنگره جهانی موبایل امسال از گوشی‌های دیگری هم رونمایی کرد که جالب توجه‌ترین آنها نوکیا 8 Sirocco بود. این گوشی صفحه‌نمایشی 5/ 5 اینچی با بدنه شیشه‌ای‌فلزی دارد. دوربین دوگانه این گوشی دارای یک لنز استاندارد و یک لنز تله‌فوتو است. رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 128گیگابایتی، باتری 3260 میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع، اسنپ‌دراگون 835 و دوربین اصلی 12 و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی از دیگر ویژگی‌های نوکیا 8 سیروکو است.

    زنفون 5Z
    کمپانی ایسوس از جمله شرکت‌هایی بود که پرچمدارش را در MWC 2018 معرفی کرد. زنفون 5 زد با طراحی چشم‌نواز که البته بسیار شبیه آی‌فون 10 به ویژه در لبه سیاه بالای صفحه‌نمایش (ناچ) بود توجه بسیاری را برانگیخت. چیپست اسنپ‌دراگون 845 و 8 گیگابایت رم با صفحه‌نمایش 2/ 6 اینچی از ویژگی‌های اولیه این گوشی است. ایسوس در جای‌جای این گوشی از جمله دوربین از هوش مصنوعی بهره گرفته است ولی جالب توجه‌ترین مورد به شارژ دستگاه برمی‌گردد که هوش مصنوعی در آن دخیل است به گونه‌ای که دیگر نباید نگران شارژ بی‌رویه و آسیب‌دیدن موبایل هنگام خواب باشیم، چراکه هوش مصنوعی این گوشی عادت‌های کاربر را برای شارژکردن موبایل فرا می‌گیرد و آنها را بهینه می‌کند. به این ترتیب که اگر شما عادت دارید هنگام خواب گوشی خود را شارژ کنید پروسه شارژکردن آرام‌تر پیش می‌رود به‌گونه‌ای که تا صبح و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید به‌مرور شارژ شما تازه به 100 درصد رسیده است.

    سونی
    کمپانی سونی نیز از جمله کمپانی‌هایی است که چند سالی می‌شود در رقابت با تولیدکنندگان مطرح موبایل عقب مانده و در تلاش است تا خود را به آنها برساند. پرچمداری که سونی در جریان نمایشگاه MWC 2018 معرفی کرد اکسپریا XZ2 نام دارد. نخستین موردی که در این پرچمدار جلب توجه می‌کرد تغییر طراحی ظاهری این گوشی در مقایسه با نسخه‌های پیش از خود بوده است. سونی همواره تلفن‌های هوشمندش را با گوشه‌های تیز و بدون هیچ خمیدگی و انعطافی تولید می‌کرد و حالا تصمیم گرفته کمی از این سخت و خشک بودن ظاهر گوشی‌هایش کنار بکشد.

    شاید این کمپانی حالا به این نتیجه رسیده که بیشتر کاربران تمایل به استفاده از گوشی‌هایی دارند که گوشه‌هایی منحنی داشته باشد. همچنین در این گوشی حاشیه‌های نمایشگر کمتر شده و حسگر اثر انگشت نیز از کنار بدنه به پشت رفته است. به‌طور کلی می‌توان گفت سونی که از یکه‌تازی در طراحی ظاهری نتیجه‌ای نگرفته حالا تصمیم گرفته سوار موج بی‌حاشیه‌ها و خمیدگی‌ها بشود. این گوشی همچنین فاقد جک 5/ 3 میلی‌متری هدفون است. اسنپ‌دراگون 845 با نسبت تصویر 18:9، حافظه رم 4 گیگابایت، حافظه داخلی 64 گیگابایت و باتری 3180 میلی‌آمپری از دیگر ویژگی‌های اکسپریا XZ2 به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر