تعرفه صادرات برخی کالاها به عراق کم شد

عصر کالا- به تازگی برای حل و فصل مشکلات اصلی گمرکی میان و عراق توافقات جدیدی صورت گرفته است که بر این اساس از این ‌پس اقلام غذایی و لبنی ایران نیز با ارائه گواهی‌های تائید صلاحیت دستگاه‌های مبدأ، بدون نیاز به انجام آزمایش‌های مرزی وارد عراق می‌شوند.

تعرفه صادرات برخی کالاها به عراق کم شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، در جریان ملاقات رایزن بازرگانی ایران در عراق و تیم اقتصادی سفارت ایران در بغداد با رئیس‌کل گمرک‌های عراق، موضوعات لازم برای ارتقای همکاری‌های تجاری دو کشور مطرح شد. در این مذاکرات چندین محور مهم به‌تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مورد تفاهم واقع شد.

    تعیین نماینده از سوی رئیس گمرک‌های عراق برای برگزاری نشست‌های کارشناسی مشترک به‌صورت هر دو هفته یک‌بار و همچنین پذیرش اقلام غذایی و لبنی ایران بدون نیاز برای انجام آزمایش‌های مرزی مشروط به ارائه گواهی‌های تائید صلاحیت دستگاه‌های مبدأ ایران در چارچوب ضوابط کشور مقصد از جمله توافقات اساسی در این نشست بود.

    در توافق‌نامه گمرکی و تصمیم برای استفاده از ترخیص‌کاران قانونی معرفی شده از سوی سازمان گمرک عراق و حذف ترخیص‌کاران غیرقانونی نیز از جمله توافق‌های مقامات دو کشور است.

    همچنین شفاف‌سازی سیستم‌های مربوط به پایانه مرزی و ایجاد شبکه فعالان اقتصادی مجاز بین گمرکات دو کشور با استفاده از سازوکار الکترونیک که در آینده نزدیک از مهران- زرباطیه اجرایی خواهد شد، از مواردی است که در خصوص آن تفاهم حاصل شه است.

    توافق برای انجام دیدار رؤسای کل گمرک‌های ایران و عراق، الزام به اعلام قوانین و مقررات گمرکی در بازه زمانی حداقل یک‌ماهه، اعلام آمادگی اولیه گمرک‌های عراق برای اجرایی شدن توافقنامه گمرکی با ایران نیز مطرح و تصویب شد.

    چهار نوع تعرفه کاهش‌یافته برای محصولات صادراتی به عراق از اوایل سال 2018 اعمال می‌شود که امکان رهگیری و اعمال نظارت لازم در شفاف‌سازی هزینه‌ها را بهبود می‌بخشد.

    بر این اساس تعرفه طلا و نقره و محصولات معدنی از پنج درصد به نیم درصد، تعرفه انواع مواد غذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی از بین 10 تا 40 درصد به 10 درصد، تعرفه انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم، پوست و صنایع پوستی و خودرو از پنج تا 30 درصد به 15 درصد کاهش و تعرفه انواع لوازم برقی، تلویزیون، کهربا، لوازم‌خانگی، اسلحه، تنباکو و سیگار از 40 درصد به 30 درصد کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر