رییس اتاق بازرگانی یزد مطرح کرد:

بازار داغ قطر میزبان کالاهای تولید یزد

عصر کالا- رییس اتاق بازرگانی استان یزد با اشاره به روابط دوستانه و تجاری ایران و قطر از ایجاد بازاری متناسب با تولیدات استان یزد در قطر خبر داد ولی در عین حال از عدم همکاری برخی از صنعتگران و کشاورزان یزدی در تامین این بازار خارجی به عنوان عمده‌ترین مشکل یاد کرد.

بازار داغ قطر میزبان کالاهای تولید یزد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، محمدرضا قمی با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربی، این موضوع را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران می‌خواند و تصریح می‌کند: بازار قطر با توجه به ارتباطات و شرایط کنونی، بازاری نو به شمار می‌رود و قرار است در این شرایط کلیه نیازهای قطر در بازار رقابتی بین ترکیه و ایران تامین شود .

    وی با اشاره به جایگاه کشوری استان یزد در تولید برخی محصولات کشاورزی، اظهار می‌کند: یزد با توجه به پتانسیل‌های موجود به ویژه در تولید محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی مانند خیار سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، بادمجان و پسته می‌تواند در بازار محصولات کشاورزی قطر موقعیت خوبی داشته باشد .

    رییس اتاق بازرگانی استان همچنین به ظرفیت‌های کشوری یزد در تولید مصالح ساختمانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود طرح‌های بزرگ ساختمانی در این کشور می‌تواند تولیدات کارخانجات کاشی و سرامیک، سیم و کابل، موزاییک، لوله و اتصالات و سایر محصولات این بخش را به سمت این بازار سوق دهد.

    وی با اشاره به وجود مشکل بانکی میان دو کشور، اظهار می‌کند: نقل و انتقال پول تنها مشکلی است که در حال حاضر در روابط بین ایران و قطر وجود دارد هر چند که اقداماتی از سوی یک از بانک‌های کشورمان در این باره آغاز شده و می‌تواند در گذر زمان این مانع را از پیش روی صادرکنندگان کشورمان بردارد.

    قمی در مورد یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر این تجارت نیز خاطرنشان می‌کند: متاسفانه کشاورزان و صنعتگران تا زمانی که برای محصولاتشان تقاضایی نیست، بسیار گله‌مند هستند ولی هنگامی که بازاریابی نیز صورت می‌گیرد و بازارهای قطر برایشان مهیا می‌شود نیز با کوچکترین تغییراتی در بازار داخلی، از تعهدات خود سرباز می‌زنند و دیگر جواب‌گو تعهداتشان نیستند .

    وی در این رابطه با تولیدات کاشی و سرامیک اشاره می‌کند و می‌گوید: چند ماه گذشته به دلیل مشکلات منطقه‌ای و رکود در بخش ساختمان، بخش اعظمی از تولیدات کاشی و سرامیک در واحدهای استان در انبارها دپو و نگهداری می‌شد اما اکنون که طرف‌های تجاری در خارج از کشور آماده دریافت کالا هستند، تولیدکنندگان با توجه به تغیر بازار داخلی توان پاسخگویی ندارند .

    رییس اتاق بازرگانی استان خطاب به تولیدکنندگان و صنعتگران، بیان می‌کند: تقاضای فعلی در بازار داخلی هیجانی، مقطعی و بدون استمرار است در حالی که اثر صادرات، همیشگی و مستمر خواهد بود و برای کشور حیاتی است .

    گفتنی است، نمایشگاه محصولات گلخانه‌ای استان یزد به همت اتاق بازرگانی اخیراً در دوحه برگزار شد و به دلیل استقبال از محصولات گوجه فرنگی و خیار سبز یزد دو تاجر طرف قرارداد تولیدکنندگان یزدی شدند و چنانچه امکانات حمل و نقل به خوبی انجام گیرد صادرات خیار سبز و گوجه‌فرنگی استان به دوحه حتمی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر