احتمال برقراری تجارت آزاد میان ایران و افغانستان؛

صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری ایران به افغانستان در سال گذشته

عصر کالا- رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت از تلاش برای برقراری مبادلات آزاد یا کاهش تعرفه‌های تجاری میان ایران و افغانستان خبر داد.

صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری ایران به افغانستان در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, محمدمهدی جوانمرد قصاب اظهار کرد: در شرایط فعلی میان ایران و افغانستان هیچ کالایی که مشمول تعرفه ترجیحی باشد، وجود ندارد؛ چراکه حجم صادرات ما به مراتب بیشتر از افغانستان است. هرچند ایران به صورت یکجانبه تعرفه برخی از اقلام مهم صادراتی افغانستان مانند کنجد را کم کرده است.

    وی افزود: برهمین اساس در تلاش هستیم مشوق‌هایی برای افغانستان در نظر بگیریم و در بخش‌هایی مانند کشاورزی، واردات از این کشور همسایه را تسهیل کنیم تا بدین شیوه، بحث‌هایی مانند برقراری تجارت آزاد میان دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

    جوانمرد قصاب در پاسخ به این سوال که آیا تلاش برای تسهیل واردات محصولات کشاورزی از افغانستان به معنای کاهش کیفیت محصولات وارداتی در این بخش محسوب نمی‌شود، گفت: پیش از واردات لازم است که کالاهای وارداتی به استانداردهای روز مجهز شوند. به عنوان مثال در مورد اقلام گیاهی و کشاورزی حدود 6000 بیماری وجود دارد که ما نمی‌خواهیم تمام این موارد را کنترل کنیم زیرا اگر استانداردهای بین‌المللی لحاظ شده باشند تنها با کنترل شش تا هفت مورد مساله برطرف خواهد شد و قرنطینه های مستقر در مرزها به خوبی این موضوع را رصد می کنند.

    رایزن بازرگانی سابق ایران در افغانستان همچنین یادآور شد: حجم صادرات ایران به افغانستان در سال گذشته دو میلیارد و ٧٧0 میلیون دلار بوده است.

    به گزارش ایسنا، پیش از این نیز سیدمهدی طبیب‌زاده - عضو اتاق بازرگانی ایران - راهکارهای تسهیل صادرات و واردات میان ایران و افغانستان را تشریح و اظهار کرده بود که اگر تجارت برد - برد باشد موجب پایداری مدل بازرگانی می‌شود.

    رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت نیز کابل را بازار هدف صادراتی ماندگار برای ایران توصیف کرده و گفته بود که 95 درصد محصولات مورد استفاده افغانستان وارداتی است که 35 درصد آن سهم ایران و 35 درصد نیز سهم پاکستان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر