صادرات ۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گمرک آستارا در فروردین ماه

عصر کالا- مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: در فروردین ماه امسال ۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و از نظر ارزش اقتصادی در قیاس با فروردین سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

صادرات ۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گمرک آستارا در فروردین ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از ایرنا, رسول امیدی عصر دوشنبه در نشست رسانه ای با خبرنگاران آستارا در اداره کل گمرک این شهرستان گفت: بیشتر کالاهای صادر شده شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی و محصول های معدنی و فلزی بوده است.
    وی مقصد این کالاها را کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه ذکر و اظهار کرد: صادرات کالا از نظر وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش و از نظر ارزش 30 درصد افزایش داشته است.
    وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جاری پنج هزار تن کالا به ارزش هشت میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده ، اضافه کرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 115 و پنج درصد افزایش داشته است.
    امیدی بیشتر کالاهای ترانزیت ورودی را شامل لوازم چوب، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
    وی ادامه داد: در فروردین ماه 18 هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین ها، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، کچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصول های کشاورزی به ارزش 78 میلیون دلار از گمرک آستارا به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.
    وی بیان کرد: این میزان ترانزیت خارجی خروجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 48 و 99 درصد افزایش داشته است.
    امیدی ادامه داد: در این مدت 12 هزار تن کالا به ارزش شش میلیون دلار از گمرک آستارا وارد کشور شده که بیشتر آنها مواد شیمیایی، چوب، آهن، ماشین ها و لوازم برقی بوده و از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.
    وی اظهار داشت: همچنین طی این مدت هفت تن کالا به ارزش 16 هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است.
    امیدی بیشتر کالاهای صادرات چمدانی از گمرک آستارا را شامل مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصول های کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
    مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز در فروردین ماه امسال را 71 هزار و چهار نفر ذکر و بیان کرد: تعداد تردد کنندگان خروجی و ورودی به ترتیب 16 و 32 درصد افزایش داشته است.
    وی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در فروردین ماه را 16 میلیارد و 420 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافته است.
    امیدی ساعت کار اداره کل گمرک آستارا در تعطیلات نوروزی را 12 ساعت اعلام کرد و گفت: از 25 اسفندماه تا 14 فروردین ماه امسال، بالغ ‌بر 970 دستگاه سواری و اتوبوس تحت رویه خروج موقت از کشور خارج و 138 دستگاه سواری و اتوبوس تحت رویه ورود موقت، وارد کشور شده است.
    وی میزان واردات کالا در طول تعطیلات نوروزی را به ارزش دو میلیون و 654 هزار دلار، میزان صادرات کالا را به ارزش 11 میلیون و 269 هزار و 775 دلار، میزان ترانزیت خارجی ورودی را هفت میلیون و 48 هزار دلار و میزان ترانزیت خارجی خروجی را 31 میلیون و 719 هزار و 700 دلار عنوان کرد.
    اداره کل گمرک گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.
    شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود و سالیانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر