توافق با کشورهای اوراسیا

خبر خوش برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی

عصر کالا- قائم مقام وزیر صنعت معدن تجارت با اشاره به بخشی از وظایف حاکمیتی دولت برای بستر سازی توسعه صادرات، از توافقات گسترده با اتحادیه اوراسیا خبر داد و گفت: براساس این توافقات چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا همچون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان صادرات کالا داشته باشد از بخشی از این کالاها سود بازرگانی صفر یا با تخفیف های ۲۰ تا ۸۰ درصد دریافت می شود، البته با امتیازاتی کم و بیش مشابه با محصولات آنها در ایران اقدام خواهد شد.

خبر خوش برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج - رییس سازمان توسعه تجارت ایران - با اشاره به عواملی که بعضاً موجبات غیر رقابتی شدن کالای ایرانی می‌شود، به موضوع و اهمیت اقتصادی بودن واحدهای صنعتی اشاره و اظهار کرد: چنانچه فضای مناسب بین المللی در روابط خارجی ایران با دنیا وجود داشته باشد باعث می شود که سرمایه گذاری در صنایع تولیدی با نگاه بازار منطقه ای و جهانی صورت گیرد و در نهایت قیمت محصولات پایین و رقابتی می شود.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: فضای مناسب بین المللی متکی به روابط سیاسی خارجی است که دولت تدبیر و امید با نهایی کردن برجام قدم خیلی مهمی در این خصوص برداشته است. از سوی دیگر اقدامات، اقتصادی و تجاری است که دستگاه ها و تشکل های دولتی و خصوصی بایستی پیش قدم شوند.

    خسروتاج افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مدتهاست موافقت نامه های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی را با تعدادی از کشورهای هدف صادراتی از جمله سوریه، لبنان، پاکستان، اندونزی، مالزی، ویتنام، روسیه و قزاقستان دنبال می کند.

    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این مذاکرات از حدود 16 ماه پیش با اتحادیه گمرکی اوراسیا متشکل از پنج کشور شروع شده است و خوشبختانه اخیراً در بخش کالاهای صنعتی توافقات اولیه صورت گرفته که ظرفیت افزایش و توسعه نیز دارد. براساس این توافقات چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا همچون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان صادرات کالا داشته باشد از بخشی از این کالاها سود بازرگانی صفر یا با تخفیف های 20 تا 80 درصد دریافت می شود، البته با امتیازاتی کم و بیش مشابه با محصولات آنها در ایران اقدام خواهد شد.

    رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان کرد در مذاکرات دور پنجم در ارمنستان، تا حدود زیادی کالاهای صنعتی مورد تبادل، مشمول این توافقات شد و برای اقلام کشاورزی نیز مذاکرات ادامه خواهد یافت که به این ترتیب کلیه کف پوشهای ایرانی از جمله فرش دستباف، ماشینی، گلیم، گبه در صورت صادرات آتی به این کشورها و پس از نهایی شدن توافقات، حداکثر تا اکتبر سالجاری میلادی، مشمول حقوق گمرکی صفر درصد در کشورهای اوراسیا می شود.

    خسروتاج در ادامه به کالاهای ساختمانی همچون انواع کاشی و سرامیک اشاره کرد که بطور میانگین مشمول هشتاد درصد تخفیف در حقوق گمرکی شده اند.

    همچنین وی در پایان تصریح کرد: محصولات پایین دستی پتروشیمی، انواع ظروف شیشه ای، کابل و لوله و مصنوعات فلزی و سایر کالاها نیز در سطوح مختلف مشمول کاهش شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر