با این دستگاه از فاصله ۳۰ متری با یکدیگر نجوا کنید

عصر کالا- محققان دستگاهی ساخته اند که اگر فردی در آن نجوا کند، شنونده در فاصله ۳۰ متری می تواند آن را بشنود.

با این دستگاه از فاصله ۳۰ متری با یکدیگر نجوا کنید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از نیوساینتیست، این فناوری پوشیدنی با استفاده از امواج اولترا ساوند کلمات فردی که سخن می گوید را به طور مستقیم برای فرد شنونده ارسال می کند. در این فرایند هیچ فرد دیگری نمی تواند این مکالمه را بشنود.  صحبت های فرد سخنگو تا فاصله 30 متری قابل شنیدن است.

    البته دستگاه هنوز در مرحله نمونه اولیه است اما محققان معتقدند با استفاده از آن سربازان می توانند مکالمه های محرمانه انجام دهند.

    محققان دانشگاه بریستول این دستگاه جالب را ساخته اند. دکتر آسیر مارزو محقق ارشد این پروژه می گوید: صدایی که فرد با استفاده از این دستگاه می شنود، بسیار آرام است و شنونده نمی داند از کجا شنیده می شود. درست مانند اینکه کسی در گوش او نجوا کند.

    به هرحال برای استفاده از این گجت باید بلندگویی به پیشانی یا قفسه سینه سخنگو بچسبد. از سوی دیگر چهار الکترود هم به لب ها و فک می چسبند.

    این الکترودها سیگنال های تولید شده توسط ماهیچه های صورت فرد سخنگو را به وسیله فناوری «الکتروموگرافی» ثبت می کند. سپس محققان با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی تشخیص می دهند کدام ماهیچه صورت حرکت می کنند.

    هنگام آزمایش این سیستم محققان دریافتند در 80 درصد مواقع کلماتی که فرد دیگر می شنود، صحیح است.

    این سیستم همراه تجهیزات مخصوص یک بلندگوی پوشیدنی همراه است که امواج اولتراساوند ثبت شده فرد سخنگو را پخش می کند.

    جالب آنکه  امواج اولتراساوند زیر آب نیز منتقل می شوند بنابراین غواصان نیز می توانند در فواصل طولانی با استفاده از آن مکالمه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر