رباتی که از رطوبت انرژی می گیرد و حرکت می کند

عصر کالا- محققان موفق به تولید ربات‌های بسیار کوچکی شده‌اند که انرژی خود را تنها از طریق نم و رطوبت محیط اطراف تامین می کنند.

رباتی که از رطوبت انرژی می گیرد و حرکت می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، این ربات های بسیار کوچک که مانند یک روبان باریک هستند می توانند بدون نیاز به هیچ گونه منبع برقی حرکت کنند.

    این ربات های پیشرفته کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف اعم از صنایع پزشکی، نظامی و غیره خواهند داشت. زیرا به عنوان مثال حرکت آنها در درون بدن انسان بدون ایجاد هیچ خطری که ناشی از وجود باتری های شیمیایی است، ممکن خواهد بود.

    تولید ربات های کرم مانند قادر به حرکت با استفاده از رطوبت با الهام از گیاهانی مانند Pelargonium carnosum صورت گرفته که دانه آنها قادر به خزیدن در زیر خاک است. برخی دانه های مخروطی کاج هم بر اساس میزان رطوبت موجود در محیط باز و بسته می شوند تاحداکثر سرعت رشد آنها تضمین شود.

    علت چنین توانمندی در گیاهان یادشده وجود لایه های متعدد از سلول هاست که برخی از رطوبت تاثیر پذیرفته و برخی تاثیر نمی پذیرند.

    لایه های تاثیرپذیر از رطوبت کش آمده و متورم می شوند ولی برای دیگر لایه ها چنین اتفاقی نمی افتد و در نتیجه آنها حرکت می کنند. در تولید ربات جدید موادی دولایه از فیبرهای نانو به کار گرفته شده که یک لایه در تماس با رطوبت متورم می شود و دیگری ثابت می ماند و در نهایت ربات حرکت می کند. محققان هم اکنون در تلاش برای افزودن حسگر به این ربات ها هستند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر