این ربات با امواج مغز انسان کنترل می شود

عصر کالا- محققان دانشگاه ام آی تی در اقدامی بی سابقه رباتی تولید کرده اند که کنترل آن با استفاده از امواج مغزی ممکن است.

این ربات با امواج مغز انسان کنترل می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر, بنابراین برای کنترل ربات یادشده تنها کافیست به آن نگاه کنید و خطاها و اشتباهات ربات مذکور را با حرکات دست تصحیح کنید.

    سازندگان این ربات نتایج تحقیقات خود را در قالب یک ویدئوی کوتاه به اشتراک گذاشته اند که نشان می دهد فردی در حال کنترل یک ربات است که بر روی یک قطعه چوب سوراخ هایی ایجاد می کند. ربات مذکور بدون آنکه آموزشی در این زمینه دیده باشد و بدون آنکه اپراتور انسانی تماسی با آن داشته باشد یا از ابزاری استفاده کند، وظیفه محول شده را به خوبی انجام می دهد.

    حسگرهای این ربات می توانند به سرعت متوجه جریان مغزی فرد و همین طور شناسایی حرکات دست وی به منظور تصحیح اشتباهات شوند.

    با توجه به امکان پذیر شدن کنترل ربات دانشگاه ام آی تی با استفاده از مغز ، می توان به این نتیجه رسید که ربات مذکور قادر به فکر کردن هم هست. البته یک چالش جدی در زمینه استفاده از این ربات مربوط به کاربرد آن در محیط های پرسروصدا مانند اماکنی است که در آنها ساخت و ساز صورت می گیرد.

    یکی از طراحان ربات یادشده در مورد نحوه عملکرد آن می گوید: اسکنرهای امواج مغز این ربات می توانند به سرعت سیگنال های موسوم به ErrPs که از مغز ساطع می شوند را درک کنند. این سیگنال ها زمانی ارسال می شوند که فرد متوجه وقوع یک اشتباه در محیط اطراف خود شود. ربات هم به محض دریافت این سیگنال فعالیت خود را متوقف کرده و منتظر حرکات دست انسان ها برای تصحیح فعالیت های خود می ماند. گفتنی است دقت این ربات در آزمایش های اولیه حدود 70 درصد بوده که به 97 درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر