ردیابی نابینایی با استفاده از هوش مصنوعی

عصر کالا- محققان گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به یک الگوریتم رایانه ای آموزش داده اند تا نشانه های نابینایی را در بیماران هندی شناسایی کند.

ردیابی نابینایی با استفاده از هوش مصنوعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از کوارتز، یکی از دلایل مهم کوری در سراسر جهان به دیابت مرتبط است. کوری ناشی از دیابت که «رتینوپاتی دیابتی» نامیده می شود، مربوط به زمانی است که سطح بالای قند خون به رگ های خونی قرنیه چشم آسیب می زند.

    درهند بیش از 69 میلیون بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد. از سوی دیگر آزمایش های چشم نیز به خصوص در مناطق حومه ای این کشور به سادگی قابل انجام نیست. پزشکان متخصص باید با تحلیل تصاویر قرنیه و بررسی انواع ضایعات می توانند میزان آسیب به رگ های چشم را ارزیابی کنند.

    درهمین راستا محققان گوگل تصمیم گرفتند با استفاده از هوش مصنوعی این مشکل را رفع کنند. این شرکت سال گذشته اعلام کرد به وسیله هوش مصنوعی به یک الگوریتم رایانه آموزش داده تا  نشانه های رتینوپاتی دیابتی را ردیابی کند. برای این کار نیز از مخزن اطلاعاتی مربوط به 128 هزار تصویر قرنیه استفاده خواهد کرد.

    این پروژه از آن زمان تاکنون مشغول تایید نتیجه آزمایش های خود در دو بیمارستان زنجیره ای در هند است. جالب آنکه محققان یکی از بیمارستان ها متوجه شدند عملکرد این الگوریتم تاحدی بهتر یک چشم پزشک متوسط است.

    به تازگی نیز این شرکت مشغول اجرای مراحل اولیه طرح آزمایشی این فناوری در هند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر