گام روبه جلوی هوش‌مصنوعی؛

گوشی‌ها هم باهوش می‌شوند

عصر کالا- صنعت هوش‌مصنوعی روزبه‌روز در حال تکامل است و در آینده‌ای نه چندان دور تحول زیادی در دنیا ایجاد خواهد کرد.

گوشی‌ها هم باهوش می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین، هوش‌مصنوعی زمانی تنها به رایانه‌های ساده‌ای مثل ماشین‌حساب ختم می‌شد ؛ اما امروز این واژه تغییر کرده است و حالا دستگاه‌هایی که بتوانند درک کنند ، بشنوند ، صحبت‌کنند و یا حتی احساساتی شوند بخشی از صنعت هوش‌مصنوعی محسوب می‌شوند.

    چند هفته پیش شاهد رونمایی از چند گوشی تلفن‌همراه بودیم که از هوش‌مصنوعی بهره گرفته بودند و تولیدکنندگان ، این نوید را به کاربران دادند که گوشی‌های هوشمند به زودی از این‌هم هوشمند‌تر خواهند شد.

    شرکت هواوی نخستین گوشی‌ساز دنیا است که محصول جدید خود را به هوش مصنوعی مجهز کرده است. این دستگاه Mate 10 نام دارد و تحولی در دنیای گوشی های هوشمند ایجاد خواهد کرد .

    گوشی های HUAWEI Mate 10، HUAWEI Mate 10 Pro و PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 10 مدل هایی قدرتمند هستند که از مزایای هوش مصنوعی یا AI، پردازنده Kirin 970 و جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی هواوی یعنی EMUI 8.0 بهره می برند. گوشی های سری Mate 10 آخرین سری از گوشی های سری Mate هواوی هستند که از باتری پرظرفیت، کارایی بالا و دوربین های دو گانه جدید ساخت Leica برخوردار هستند.

    تولید‌کنندگان دیگر نیز به دنبال بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی در محصولات خود هستند ؛ اما این ویژگی چه مزیت‌هایی خواهد داشت؟

    تراشه‌های هوش مصنوعی دقیقا کار واحد پردازش گرافیکی را انجام می‌دهند، با این تفاوت که به‌جای تمرکز روی گرافیک‌ها، انجام محاسبات مهم مربوط به یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق را بر عهده می‌گیرند.

    این تراشه‌ها فشار روی CPU را کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان مصرف باتری هم کاهش پیدا می‌کند. با چنین تراشه‌هایی امنیت داده‌های شما هم افزایش می‌یابد، زیرا داده‌های کمتری برای پردازش به فضای ابری منتقل می‌شود. تمام این حرف‌ها به زبان ساده چه معنایی دارند؟ این‌ها یعنی فرآیند تشخیص محتوای عکس و پردازش می‌تواند با سرعت بسیار بالاتری انجام شود. به‌طور مثال، هوآوی ادعا می‌کند که واحد پردازش عصبی آن‌ها می‌تواند فرآیند تشخیص محتوای عکس را با سرعت 20 هزار عکس در ثانیه انجام دهد. بنا به ادعای این کمپانی این عملکرد 20 برابر سریع‌تر از یک CPU استاندارد است.

    علاوه بر هواوی شرکت اپل نیز به شدت در حالا تلاش برای توسعه و استفاده از هوش‌مصنوعی در محصولات خود است . اپل نام تراشه‌ هوش مصنوعی موجود در چیپست A11 را موتور عصبی گذاشته است. این تراشه پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق را انجام می‌دهد؛ کارهایی مانند شناخت چهره‌، تشخیص صدا، ضبط ایموجی و تشخیص محتوای عکسی که می‌خواهید بگیرید. اپل ادعا می‌کند که این تراشه در عرض یک ثانیه می‌تواند 600 میلیارد عملیات انجام دهد.

    یکی از کاربردهای هوش‌مصنوعی امکان تشخیص صدا و همچنین ایجاد تعامل با کاربر است، چنین ویژگی را ما در دستیارهای صوتی مانند الکسا و گوگل اسیستنت نیز شاهد هستیم.

    یکی دیگر از کاربردهایی که هوش مصنوعی در صنعت گوشی‌های هوشمند دارد، یادگیری ماشینی بوده که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یادگیری ماشینی به‌گونه‌ای بوده که دستگاه‌‌ها به مرور عادت‌های شما را می‌فهمند و توسط آن به مدیریت گوشی‌هوشمند یا هر دستگاه دیگری می‌پردازد. برای مثال بعد از مدتی کار کردن با آن، می‌تواند تشخیص دهد که شما از کدام برنامه بیشتر استفاده می‌کنید تا منابع بیشتری را در اختیارتان قرار دهد؛ در نتیجه عملکرد سریع‌تر و قابل‌قبول‌تری را به ارمغان می‌آورد.

    گرچه شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت و اپل برای توسعه هوش‌مصنوعی هزینه‌های زیادی را صرف کرده‌اند؛ اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع بنگریم، باید از گوگل به عنوان سردمدار توسعه علم هوش مصنوعی یاد کنیم. این شرکت به تازگی از پروژه ای رونمایی کرده که WaveNet نام دارد و می تواند صدای انسان ها را به خوبی تقلید کند. این هوش مصنوعی که در قالب یک روبات طراحی شده است می تواند با دقت بسیار بالا صحبت های انسان ها را گوش دهد و سخنان را با صدایی بسیار شبیه گوینده تقلید کند.

    محققان گوگل هنوز در حال توسعه این هوش مصنوعی هستند و امیدوارند در آینده بتوانند آن را طوری ارتقا دهند که قادر باشد صحبت ها را با هر لهجه ای درک کند و با صدای دلخواه، پاسخ انسان ها را دهد.

    درحال حاضر شرکت‌های زیادی مشغول توسعه فناوری هوش‌مصنوعی هستند و به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که کمتر از 10 سال دیگر شاهد شکوفایی این صنعت در همه ابعاد زندگی خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر