هوش مصنوعی گوگل خود را تکثیر می‌کند

عصر کالا- شرکت گوگل در ماه می از پروژه‌ای به نام AutoML رونمایی کرد،‌هوش مصنوعی که برای ایجاد دیگر انواع هوش‌های مصنوعی ساخته شده‌بود.

هوش مصنوعی گوگل خود را تکثیر می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری آنلاین، اکنون گوگل اعلام کرده که این پروژه توانسته مهندسان هوش مصنوعی را در ساخت این فناوری شکست داده و نرم‌افزار یادگیری ماشینی بسازد که از بهترین سیستم‌های یادگیری ماشینی دست‌ساز بشر هوشمند‌تر و کارامد‌تر است.

    یکی از سیستم‌های AutoML به تازگی توانسته در دسته‌بندی تصاویر براساس محتوای آنها،‌رکوردی جدید را ثبت کرده و به دقتی 82 درصدی دست پیدا کند.

    اگرچه این کار نسبتا کاری ساده برای یک سیستم هوشمند به شمار می‌رود، این سیستم توانسته در انجام کاری پیچیده‌تر نیز سیستم‌های هوش مصنوعی دست‌ساز بشر را شکست دهد: نشان‌گذاری موقعیت چند جسم مختلف در یک تصویر.

    در انجام این آزمایش سیستم ساخته گوگل امتیاز 43 درصد و سیستم دست‌ساز انسان امتیاز 39 درصد را به دست آورده‌است. این اختلاف امتیاز بسیار معنی‌دار است زیرا حتی در شرکت گوگل نیز تعداد کمی از افراد هستند که تخصص کافی برای ساخت نسل جدید سیستم‌های هوش مصنوعی را دارند. با افزودن چند تخصص ویژه در زمینه خودکارسازی سیستم، صنعت تولید سیستم‌های هوش مصنوعی به کلی متحول خواهد شد.

    به گفته ساندرا پیچای از مدیران شرکت گوگل، سیستم‌های هوش مصنوعی امروزه توسط دانشمندان متخصص در زمینه یادگیری ماشینی ساخته می‌شوند و تنها چند هزار دانشمند در سرتاسر جهان وجود دارند که از تخصص کافی برای انجام اینکار برخوردارند،‌اما ما می‌خواهیم صدها هزار توسعه‌دهنده توانایی انجام این کار را داشته‌باشند.

    بیشترین تمرکز سادگیری ماشینی تقلید از شبکه عصبی انسان و تلاش برای گنجاندن داده‌های بیشتر و بیشتر درون این شبکه‌ها است. و این کاری است که ماشین‌ها درصورتی که آموزش کافی ببینند به خوبی از پس آن برمی‌آیند. بخش دشوار آن تقلید از ساختار  مغز انسان است.

    گوگل در نهایت قصد دارد تا زمانی که این سیستم عملکردی بی‌نقص داشته باشد روی تکمیل‌کردن آن کار کند، تا پس از تکمیل مهندسان بتوانند از این سیستم برای کاربرد‌های عملی استفاده کنند، و در این صورت سیستم AutoML تنها مختص گوگل نخواهد بود زیرا این شرکت قصد دارد استفاده از آن را برای همه قابل دسترس سازد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر