رونمایی اپل از روباتی که گوشی های قدیمی آیفون را بازیافت می‌کند

عصر کالا- اپل از یک روبات جدید به نام دیزی رونمایی کرده است که می تواند در هر ساعت ۲۰۰ دستگاه گوشی هوشمند آیفون را بازیافت کند .

رونمایی اپل از روباتی که گوشی های قدیمی آیفون را بازیافت می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, حدود یک سال پیش بود که اپل در یک اقدام شگفت انگیز و بلندپروازانه اعلام کرد که از این پس تمامی گوشی‌های آیفون و محصولات تولیدی اپل از موادی ساخته خواهند شد که به طور کامل قابل بازیافت باشند.

    حالا اپل روبات جدیدی را تحت عنوان دیزی (Daisy ) معرفی و رونمایی کرده است که قابلیت عملی و اجرایی کردن ادعای اپل در سال گذشته را دارد.

    نکته قابل توجه در این روبات جدید آن است که دیزی قادر است بازیافت محصولات اپل را با سرعت چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای انجام دهد به گونه‌ای که می‌تواند در هر ساعت 200 دستگاه گوشی هوشمند آیفون را بازیافت کند.

    این روبات هوشمند با بهره گیری از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، می تواند 9 دستگاه آیفون را شناسایی و یکایک قطعات آن را به طور کاملا سالم جداسازی کند.

    وقتی که این قطعات جداسازی و وارد روند بازیافت شوند، از هر 100 هزار دستگاه حدودا 1900 کیلوگرم آلومینیوم، 770 کیلوگرم کبالت، 710 کیلوگرم مس و 11 کیلوگرم عناصر کمیاب استخراج خواهد شد.

    این اقدام از دو لحاظ اثرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت: یکی اینکه این قطعات و عناصر در صورتی که تاکنون در طبیعت و بعنوان زباله رها می شدند، برای محیط زیست تاثیرات بسیار منفی داشتند و موجب آلودگی و سم زایی در محیط زیست می شوند.

    از طرفی دیگر هم استخراج و تامین هر کدام از این عناصر و فلزات، هزینه بسیار هنگفتی را برای کشورهای تامین کننده و همچنین غول های تکنولوژی نظیر اپل به همراه داشت که حالا با آغاز فرایند بازیافت قطعات و بازیابی عناصر موردنیاز، ساخت محصولات جدید آسانتر و کم هزینه تر تمام خواهد شد.

    اپل در آخرین گزارش خود تاکید کرده که این تصمیم را در ابتدا به منظور جلوگیری از آلودگی و استخراج بی رویه عناصر از طبیعت و همچنین حفظ محیط زیست اتخاذ کرده است.

    با اینکه خط تولید محصولات اپل هنوز کاملا سبز نشده است، اما این اقدام می تواند آغازگر پیشرفت خوبی برای این غول تکنولوژی آمریکایی و رقبایش در کشورهای دیگر باشد.

    گفته می شود روبات دیزی در آینده ای نزدیک برای بازیافت قطعات گوشی های قدیمی آیفون در سراسر کشور ایالات متحده آمریکا به کار گرفته خواهد شد.

    جالب اینجاست که اگر کاربران آیفون های قدیمی خود را به شرکت اپل تحویل دهند، 315 دلار و در صورتی که مک بوک یا آی مک خود را بدهند، تا 1000 دلار دریافت خواهند کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر