در پی کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین می‌آید؟

عصر کالا- یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این نکته که نباید انتظار داشت قیمت‌ها با کاهش نرخ ارز به سرعت پایین بیایند، افزایش نرخ تورم در ماه‌های آتی را غیرقابل اجتناب عنوان کرد.

در پی کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین می‌آید؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از اقتصادآنلاین، مجید شاکری کارشناس اقتصادی، دلیل افزایش قیمت‌ها را افزایش نقدینگی دانست اما در ادامه آنچه اکنون با آن مواجهیم را بیشتر تبعات شوک ارزی پیش آمده عنوان کرد.

    او اضافه کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم  نقدینگی و پایه پولی نسبت به دوره‌های پیشین جهش عظیمی  نداشته است اما چون ما در این فاصله دوسال رشد منفی داشتیم و در خصوص کیفیت رشد‌های مثبتمان هم اشکال‌هایی مطرح است در نتیجه نسبت نقدینگی به رشد ناخالص داخلی به عدد بالایی رسیده است.

    این کارشناس گفت: در این دوره با تعدیل قیمت کالاهایی مواجه هستیم که یا واردتی اند، یا مواد اولیه وارداتی دارند و یا مشابه خارجی همگنی مثل مواد پتروشیمی دارند، پس افزایش تورم در حال حاضر از تبعات شوک ارزی است.

    شاکری در پاسخ به این پرسش که اگر تورم فعلی ناشی از افزایش ارز است پس چرا با کاهش آن قیمت‌ها پایین نیامد، گفت: تعدیل قیمت‌ها با نرخ ارز لحظه‌ای نیست و به تدریج اتفاق می‌افتد.

    وی ادامه داد: به دو دلیل نرخ تورم نمی‌تواند همپای نرخ ارز حرکت بکند، یکی به دلیل موجودی نسبتا بالای انبارها در خصوص برخی کالاهای مصرفی بخاطر رکودی که در چند سال اخیر وجود داشته است و دیگری تحریم‌ طرف تقاضا است که باعث می‌شود قیمت‌ها از مقدار مشخصی بالاتر نرود.

    شاکری افزود: حتی افزایش قیمت‌ها هم به سرعت اتفاق نمی‌افتد به طوری که می‌بینم کالایی مثل میلگرد که نمونه خارجی آن‌هم وجود دارد در حال حاضر خود را با دلار 7000تومانی هماهنگ کرده‌است و نه با دلار 15تومانی.

    وی در خصوص کالاهایی که حساسیت بیشتری نسبت به نرخ ارز دارند، اضافه کرد: در این مدت کوتاه با کنترل و کاهش نرخ ارز به خوبی شاهد کاهش قیمت نسبی در کالاهایی از این دست مانند کامپیوتر یا خودرو بودیم.

    وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر این باشیم که قیمت‌‎ها به سرعت کاهش بیابد، گفت: میانگین نرخ تورم هنوز خود را با اوج قیمت‌ دلار در نوسانات ارزی هماهنگ نکرده، حتی با دلار 13هزارتومانی هم هماهنگ نیست، بلکه دارد خود را با آن تطبیق می‌دهد و در نتیجه ما باید منتظر افزایش نرخ تورم در ماه‌های آینده باشیم.

    شاکری در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود با اقداماتی که بانک مرکزی برای کاهش سرعت گردش پول اجرا خواهد کرد تا حد زیادی از برندگی این موضوع خواهد کاست اما باید برنامه‌های حمایتی با سرعت بیشتری انجام بشود چون در حال حاضر روند پیاده‌سازی و انجام آن‌ها بسیار کند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر