احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات موبایل

عصر کالا- رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی از مطرح شدن اخباری مبنی بر "توقف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی موبایل" خبر داد و گفت: اکنون موجودی بازار بسیار کم شده و بر همین اساس قیمت‌ها بالا رفته است اما هیچ یک از مسئولان توجهی به این موضوع ندارند.

احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات موبایل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, مهدی محبی، در پاسخ به این سئوال که شنیده شده قرار است تخصیص ارز 4200 تومانی به تلفن همراه قطع شود، با بیان اینکه در ماه‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز و کندی‌هایی که در واردات پیش می‌آید، تامین نیاز بازار با دشواری‌هایی همراه شده است، اعلام کرد: در این مدت شاید گوشی‌های تلفن همراه 20 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، چرا که به واسطه کاهش واردات موجودی بازار کاهش یافته است.

    افزایش 2 میلیون تومانی برای یک گوشی!

    محبی افزود: حال اینکه ارز 4200 تومانی به واردات موبایل اختصاص پیدا کند یا خیر یک موضوع است و بحث اینکه چه زمانی این رقم اختصاص داده شود، موضوع دیگری محسوب می‌شود. اکنون مدت‌هاست بسیاری از اعضای ما موفق به دریافت ارز با این نرخ نشده‌اند و بر همین اساس یک گوشی هشت میلیون تومانی تا حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. بر همین اساس واحدهای ما در معرض تعطیلی قرار داشته و کار آنها با رکود جدی مواجه شده است.

    رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی گفت: حتی اگر نرخ ارز اختصاص یافته برای موبایل بالغ بر 6000 تومان هم باشد، در صورتی که ثبات وجود داشته باشد و مجوز ورود کالا به راحتی صادر شود، حداقل نیاز بازار تامین می‌شود و مردم هم برای خرید بر اساس قدرت خود اقدام می‌کنند اما اینکه یک روز واردات انجام شود و روز دیگر نباشد، جرأت فعالیت را از بخش‌های مختلف می‌گیرد.

    کالا در گمرک، بازار در کمبود

    این فعال اقتصادی همچنین اظهار کرد: اکنون روند ثبت سفارش و تامین کالا امری زمان بر شده است در صورتی که لازم بود اگر چنین تصمیماتی گرفته می‌شود، از چند ماه قبل اطلاع‌رسانی شده و برای آنها پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد. اکنون در موارد متعدد شاهدیم که کالاها به دلیل آنکه پیش از ورود ثبت سفارش نشده‌اند، در گمرکات کشور باقی مانده‌اند اما در همین شرایط در بازار با کمبود کالا مواجه هستیم.

    وی افزود: البته برای واردات گوشی‌های تلفن همراه چنین مشکلی وجود نداشته و ترخیص آنها انجام می‌شود. اصلا تا زمانی که انتقال ارز صورت نگرفته باشد، واردات گوشی انجام نمی‌شود اما در زمینه تجهیزات و لوازم یدکی موبایل به دلیل این موضوع مشکلات متعددی ایجاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر