رئیس فدراسیون واردات:

گران یا ارزان شدن کالاها بستگی به تامین ارز از سوی بانک مرکزی دارد

عصر کالا- رییس فدراسیون واردات گفت: گرانی و یا ارزانی کالا‌ها اعم از داخلی و خارجی به طور مستقیم به عملکرد بانک مرکزی بستگی دارد اگر بتوانند نیاز بازار را تامین کنند ما در بلند مدت شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود اما تاکید می‌کنم این به شرطی است که هیچ فاکتوری و یا هیچ ثبت سفارشی معطل ارز نباشد.

گران یا ارزان شدن کالاها بستگی به تامین ارز از سوی بانک مرکزی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایلنا, فرهاد احتشام زاده در خصوص وضعیت واردات در روزهای اخیر گفت: با گذشت یک ماه از آغاز سال 1397 تاکنون شاهد صدور 1397 ابلاغیه از سوی بانک مرکزی و دولت جهت شفافیت در حوزه ارز بوده‌ایم اما هنوز مشکلات وجود دارد و عملا وضعیت واردات در کشور مبهم شده است این در حالی است که بنا بر آمار رسمی 12 درصد از واردات ما کالای مصرفی است و باقی آن مواد اولیه جهت تولیدات داخل است.

    وی افزود: علیرغم اینکه قیمت دلار 4200 تومان اعلام شده اما در بازار رقم دیگری دادو ستد می‌شود به طور مثال در بازار عراق که یکی از مبادی اصلی ما است قیمت 5200 تومان است.

    وی ادامه داد: تمام فعالان اقتصادی موافق تک نرخی کردن ارز هستند اما به شرطی که با برنامه و از روی اصول صورت بگیرد امروز که قیمت ارز 4200 اعلام شده فارغ از اینکه آیا اصلا این واقعی است یا خیر؛ مهم است که دولت بتواند آن را تامین کند و برای تمام کالا‌ها اعم از مصرفی یا سرمایه‌ای تبعیض قائل نشود و آن را در اختیار تاجران قرار دهد.

    رییس فدراسیون واردات  گفت: از طرف دیگر بخشنامه یا ابلاغیه‌هایی در جهت کنترل غیر اصولی و غیر اقتصادی جهت واردات صادر نکند به طور مثال در بند سه بودجه 97 ذکر شده که 60 دصد وارد کنندگان خودرو سود خالص سال مالی 95 و 96 در قالب مالیات باید به دولت بدهند در عین حال 10 درصد نیز عوارض خودرو افزایش پیدا کرده در واقع این بخشنامه به سمتی می‌رود که کسی خودرو وارد نکند.

    وی تصریح کرد: این قبیل قوانین نمی‌تواند قیمت ارز را کنترل کند و در ‌‌نهایت ارز چند نرخی خواهد شد چیزی که امروز ما شاهد آن هستیم و تجربه‌های قبلی نشان داده ، دولت نمی‌تواند به صورت دستوری و با بگیر و ببند قیمت دلار را مشخص کند.

    رییس فدراسیون واردات ادامه داد: از طرف دیگر بایستی وضعیت وارد کنندگان را نیز در نظر بگیریم کسانی که تا دیروز با ارز 5 هزار تومانی جنس وارد کردند امروز نمی‌تواند کالای خود را به قیمت 4200 بفروشد.

    وی در پایان گفت: گرانی و یا ارزانی کالا‌ها اعم از داخلی و خارجی به طور مستقیم به عملکرد بانک مرکزی بستگی دارد اگر بتوانند نیاز بازار را تامین کنند ما در بلند مدت شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود اما تاکید می‌کنم این به شرطی است که هیچ فاکتوری و یا هیچ ثبت سفارشی معطل ارز نباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر