رییس انجمن صنایع لوازم‌خانگی:

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم‌خانگی رسما ابلاغ نشده است

عصر کالا- رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزایش قیمت لوازم خانگی را کمتر از حد واقعی آن دانست و گفت: هنوز حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم خانگی رسما ابلاغ نشده است که ضرورت دارد در این زمینه شفاف‌سازی شود.

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم‌خانگی رسما ابلاغ نشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, حبیب‌الله انصاری با بیان این‌که درباره احتمال حذف دلار 4200 تومانی برای واردات لوازم خانگی، اظهار کرد: هنوز تغییر ارز 4200 تومانی به ارز آزاد برای واردات لوازم خانگی به صورت رسمی ابلاغ نشده است. در ابتدا باید از زمینه‌های اجرایی این کار مطلع شویم و یکی از موارد و دغدغه‌هایی که در پی این تصمیم پیش می‌آید مشکلات در مسیر واردات است.

    وی افزود: بالاخره مساله این است که باید این موضوع شفاف شود و اگر می‌گویند ارز 4200 تومانی می‌دهیم واقعا این امر عملیاتی شود.

    رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان این‌که صنعت لوازم خانگی یکی از رشته‌های مورد توجه عموم مردم است، اظهار کرد: امروز که بحث خرید کالای ایرانی به عنوان یک اصل در اقتصاد ایران مطرح است این صنعت باید بتواند زمینه را برای افزایش تولید و حتی صادرات ایجاد کند.

    به گفته انصاری، در عین حال که برخی مواد اولیه بالادستی مثل فولاد، مس‌ و پتروشیمی در ایران تولید می‌شود باید زمینه برای واردات مواد اولیه‌ای که مورد نیاز صنعت لوازم خانگی است به راحتی وارد شود.

    وی افزود: برای مثال در حال حاضر کمپرسور یخچال در ایران تولید نمی‌شود؛ بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که تولیدکننده بتواند به راحتی این کالا را وارد کشور کند که اولا زمان‌بر نباشد و ثانیا وقتی ارز خاصی برای آن اعلام می‌شود قطعیت داشته و تولیدکننده بتواند از آن ارز استفاده کند.

    رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره نحوه تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات لوازم خانگی تاکنون توضیح داد: تا امروز مشکلات و موانعی در این زمینه وجود داشته و اگر پرداخت شده به این صورت نبوده که تولیدکنندگان به راحتی و طبق برنامه مشخصی این ارز را دریافت کنند.

    انصاری درباره‌ افزایش ناگهانی قیمت لوازم خانگی تصریح کرد: از سال 1396 افزایش قیمتی که باید به دلیل افزایش هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌ها روی قیمت لوازم خانگی اعمال می‌شد به هیچ عنوان اعمال نشده است و در سال 1397 نیز افزایش دستمزد و هزینه مواد اولیه را داشته‌ایم.

    وی اضافه کرد: نه تنها افزایش قیمت در حال حاضر زیاد نیست، بلکه خیلی کمتر از درصدی است که باید اعمال می‌شد. در واقع آن درصد سودی که امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌برند بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر