بازار سوت و کور لوازم خانگی در انتظار معجزه دلار ۴۲۰۰ تومانی

عصر کالا- با توجه به افزایش جهشی قیمت دلار در هفته گذشته شرکت‌های لوازم خانگی از عرضه کالا به بازار خودداری کردند و به همین دلیل این بازار قادر به تأمین نیاز مشتریان نیست.

بازار سوت و کور لوازم خانگی در انتظار معجزه دلار ۴۲۰۰ تومانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، پس از تعطیلات نوروز و افزایش جهشی قیمت دلار بازار لوازم خانگی با عدم عرضه کالا توسط شرکت‌های تولیدی، وارداتی و نمایندگی‌ها وضعیت جدیدی یعنی نبودن کالا را تجربه کرد که به گفته فعالان این صنف هیچ‌گاه چنین وضعیتی تجربه نشده است.

    به گزارش فارس، با گران شدن قیمت دلار شرکت‌های تولیدی و عرضه لوازم خانگی درصدد افزایش قیمت هستند، بنابراین اکثر این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که امکان عرضه کالا به بازار را تا ابتدای اردیبهشت 97 ندارند.

    بازار لوازم خانگی امین‌حضور هم که به شدت متأثر از این اتفاق است، به یک بازار خلوت و سوت و کور تبدیل شده که اکثر فروشندگان و مغازه‌داران یا در چُرتند و یا در حال گپ‌وگفت با یکدیگرند و از مشتری در این بازار خبری نیست.

    * شرکت‌های لوازم خانگی کالا عرضه نمی‌کنند

    حمید عامری یکی از فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت این بازار می‌گوید: شرکت‌ها به دلیل نامعلوم بودن وضعیت ارز و التهابات اخیر آن هیچ گونه کالایی را به واحدهای صنفی عرضه نمی‌کنند.

    وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی از بعد از تعطیلات نوروزی دچار رکود شده و مشتری وجود ندارد، گفت: در صورتی که یک مشتری برای خرید مراجعه کند، اگر کالای مورد نظرش را در فروشگاه داشته باشیم، کالا را به وی می‌دهیم، در غیر این صورت هیچ کالایی را از هیچ نمایندگی و شرکتی نمی‌توان تهیه کرد، زیرا هیچ شرکتی حاضر به عرضه لوازم خانگی به بازار نیست.

    این فروشنده بیان داشت: نه تنها شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی کالایی را به بازار عرضه نمی‌کنند، بلکه شرکت‌های لوازم خانگی تولید داخل هم به دلیل اینکه اغلب قطعات آنها وارداتی است و قیمت ارز بر روی قیمت نهایی کالا تأثیرگذار است، هیچ گونه کالایی به بازار عرضه نمی‌کنند.

    وی که سابقه 15 ساله در بازار لوازم خانگی دارد، گفت: در دولت دهم که هر روز قیمت ارز تغییر می‌کرد، چنین رکودی تجربه شد، اما پس از آن اگر چه بازار دست‌خوش تلاطماتی شده است، اما چنین وضعیتی را شاهد نبوده است.

    عامری در مورد واکنش بازار به دلار 4200 تومانی، گفت: این موضوع تقاضای مردم برای خرید را کمتر کرده، زیرا مشتریان در انتظار ارزان شدن قیمت لوازم خانگی هستند.

    این فروشنده افزود: علی‌رغم اعلام دولت در مورد قیمت 4200 تومانی دلار شرکت‌ها می‌خواهند از ثبات قیمت دلار در بازار مطمئن شوند، به همین دلیل تاکنون کالایی به بازار عرضه نکرده‌اند.

    * افزایش 15 درصدی قیمت لوازم خانگی

    احمد حسینی فروشنده دیگر در بازار لوازم خانگی امین‌حضور با تأیید عدم عرضه کالا توسط نمایندگی‌های لوازم خانگی، گفت: با این اقتصاد متزلزل خدا به داد، به مردم برسد.

    وی افزود: در حال حاضر نه تنها شرکت‌ها کالا به بازار عرضه نمی‌کنند، بلکه مشتری هم در بازار وجود ندارد.

    حسینی در مورد واکنش بازار به دلار 4200 تومانی اظهار داشت: معلوم نیست این موضوع صحت داشته باشد، مردم می‌گویند بروید در خانه جهانگیری دلار 4200 تومانی بخرید.

    وی افزود: از بعد عید، بعضی شرکت‌ها 10 تا 15 درصد لوازم خانگی را گران کرده‌اند، اما 90 درصد آنها هیچ گونه کالایی به بازار عرضه نمی‌کنند و دلیل آن را التهابات ارزی عنوان می‌کنند.

    حسینی با اشاره به سابقه 40 ساله خود در بازار لوازم خانگی، گفت: غیر از زمان انعقاد قطعنامه 598 هیچ‌گاه چنین وضعیتی را در بازار ندیده است.

    * کاهش واردات لوازم خانگی

    احسان امیری فروشنده دیگر لوازم خانگی در بازار امین‌حضور که عرضه‌کننده لوازم خانگی وارداتی است، با بیان اینکه اوضاع بازار بسیار خراب است، گفت: قیمت لوازم خانگی توسط برخی از شرکت‌ها از ابتدای سال 97 به بعد 10 تا 20 درصد افزایش یافته است.

    وی افزود: لوازم خانگی وارداتی در بازار بسیار کم شده و این موضوع ناشی از مطرح شدن حمایت از کالاهای داخلی است، البته اغلب قطعات شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی داخلی وارداتی است و این قطعات تنها در داخل مونتاژ می‌شود.

    * امتناع شرکت‌ها از عرضه لوازم خانگی علی‌رغم پر بودن انبارها

    عباس فرخی فروشنده دیگر لوازم خانگی که سابقه 10 ساله فعالیت در بازار امین‌حضور را دارد، گفت: در حالی که انبار شرکت‌های مختلف لوازم خانگی مملو از کالا است، اما از عرضه لوازم خانگی به بازار امتناع می‌کنند.

    وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی از بعد عید به شدت دچار رکود شده است، گفت: اگر هم مشتری به ما مراجعه کند، قادر به تأمین کالای موردنظر او نیستیم و فقط در صورتی می‌توانیم کالا را به وی عرضه کنیم که در فروشگاه موجود باشد.

    فرخی با اشاره به اینکه اغلب مغازه‌داران در این منطقه دارای انبار لوازم خانگی هستند و در انبارهایشان کالا موجود است، اظهار داشت: این افراد هم از عرضه کالا به مشتری خودداری می‌کنند، چون شرکتها نمی‌دانند قرار است کالاهایشان را چقدر گران کنند.

    وی گفت: قیمت عرضه یک برند از یخچال و فریزر ساید‌بای‌ساید 28 فوت پیش از عید 7 میلیون و 200 هزار تومان بوده که هم اکنون، شرکت تولید کننده قیمت عرضه آن را 10 میلیون تومان تعیین کرده است

    فرخی افزود: شنیده‌ایم که با افزایش 15 درصدی قیمت‌ها شرکت‌ها عرضه لوازم خانگی به بازار را از ابتدای اردیبهشت آغاز می‌کنند.

    این فروشنده بیان داشت: بازار لوازم خانگی گاهی دچار رکود می‌شود، اما چنین وضعیتی که کالا به بازار عرضه نشود، را تاکنون مشاهده نکرده است.

    فرخی اظهار داشت: مردم در انتظار تأثیر دلار 4200 تومانی بر روی قیمت‌ها هستند، به همین دلیل با اعلام این قیمت برای دلار، بازار لوازم خانگی خلوت‌تر شده است.

    * کاهش عرضه لوازم خانگی قاچاق

    بهرام الله‌دادی فروشنده دیگر لوازم خانگی، گفت: شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی کالاهای خود را گران کرده‌اند، اما با اعلام دلار 4200 تومانی هنوز قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند و در انتظار دریافت حواله ارز 4200 تومانی از دولت هستند، تا قیمت‌های جدید را اعلام کنند.

    وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی راکد است، گفت: اغلب شرکت‌ها لوازم خانگی را 15 درصد و صوت و تصویر را 10 درصد گران کرده‌اند، اما با این وجود کالا به بازار عرضه نمی‌کند.

    الله دادی با اشاره به اینکه اجناس وارداتی و قاچاق در بازار لوازم خانگی کم شده است، گفت: جنس تقلبی و قاچاق هر نوع برندی در بازار با قیمت کمتر موجود است، اما مردم باید دقت کنند که کالای قاچاق را خریداری نکنند و کالایی را بخرند که با گارانتی اصلی به آنها عرضه می‌شود.

    وی با بیان اینکه مشتری‌ها بعد از اعلام دلار 4200 تومانی منتظر پایین آمدن قیمت لوازم خانگی هستند، گفت: آنها قیمت‌های کنونی عرضه لوازم خانگی را مربوط به دلار 5000 تومانی می‌دانند و منتظر هستند تا قیمت لوازم خانگی با دلار 4200 تومانی محاسبه و عرضه شود، در حالی که تاکنون اغلب شرکت‌ها، حاضر به عرضه کالا به بازار نیستند و در انتظار ثبات در قیمت ارز مانده‌اند.

    این گزارش می‌افزاید: اغلب فروشندگان فروشگاه‌های لوازم خانگی در خیابان امین‌حضور به دلیل عدم عرضه لیست قیمت توسط شرکت‌ها و نمایندگی‌های لوازم خانگی برچسب قیمت را از روی کالاهای موجود در فروشگاه‌های خود برداشته‌اند و علت آن را بلاتکلیفی در قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر