چقدر مسواک به کشور وارد شد؟

عصر کالا- واردات کالا‌های غیرضروری همچون مسواک که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد مشکلات فراوانی برای تولید کنندگان ایجاد کرده و این درحالی است که در سال ۹۵ بیش از ۸۴۶ تن مسواک به کشور وارد شده است.

چقدر مسواک به کشور وارد شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، واردات کالا‌های غیرضروری و مشابه تولید داخلی همیشه از جمله دغدغه‌های جامعه بوده و همواره تولید داخل را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

    در پی واردات بیهوده کالا‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند کارخانه‌ها و تولیدی‌های بسیاری به خاطر قیمت پایین اجناس وارداتی از کار افتاده اند و همچنین هزاران کارگر بیکار شده اند.

    نگاه کلی به آمار گمرک حاکی از آن است که میلیون‌ها دلار هزینه، صرف واردات اقلام غیرضروری که مشابه آن در داخل کشور امکان تولید دارد، صرف می‌شود و همین امر باعث ایجاد شکاف عظیمی در اقتصاد کشور میشود که ضربه بزرگی به تولید داخل بوده است.

    در این میان اقلام وارداتی کالا‌هایی به چشم می‌خورد که تولید آن در داخل کشور کار چندان دشواری نیست و از طرفی نیاز به تجهیزات پیچیده و خاصی ندارد، اما هرساله باعث خروج درآمد ارزی از کشور می‌شود و واردات بی رویه باعث میشود کارخانه‌های تولید برخی محصولات با حداقل ظرفیت کار کنند یا خود به سمت واردات آن کالا کشیده شوند.

    یکی از کالا‌هایی که در عین سادگی ارز قابل توجهی برای واردات آن صرف میشود، مسواک است که در داخل کشور توان تولید آن وجود دارد و از طرفی کارخانه‌های متعددی در کشور تولید این محصول را انجام میدهند.

    در کنار واردات این محصول حجم عظیمی از مسواک نیز به صورت قاچاق و غیررسمی به کشور وارد میشود و بدون هزینه‌های مالیات و گمرک به دست خیردار میرسد که در کنار قیمت پایین، خرید نمنه داخلی این محصول را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

    بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد در سال 9، 5 بیش از 864 تن مسواک از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است

    براساس واردات این حجم اره دستی، بالغ بر 10 میلیون و 378 هزار و 314 دلار ارز از کشور خارج شده است که مبلغ ریالی آن حدود 32 میلیارد و 707 میلیون و 877 هزار و 48 دلار در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

    لازم به ذکر است که مسواک از 15 کشور جهان از جمله اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، بلژیک، جمهوری کره، چین و سوئیس وارد کشور شده و در این میان بلژیک بیشترین صادرات مسواک را با حجم 101 تن به کشور داشته است که درآمد 3 میلیون و 889 هزار و 288 دلاری را نصیب خود کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر