شیوه نوین' اظهار قبل از ورود کالا 'در بزرگترین گمرک کشور عملیاتی شد

عصر کالا- شیوه نوین امور گمرکی مبنی بر 'اظهار قبل از ورود کالا'، در گمرک شهید رجایی بندرعباس به عنوان بزرگترین گمرک کشور عملیاتی شد.

شیوه نوین' اظهار قبل از ورود کالا 'در بزرگترین گمرک کشور عملیاتی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، با عملیاتی شدن این امکان در سامانه تجارت فرامرزی گمرک، صاحبان کالا، تجار و شرکت های حمل و نقل می توانند پیش از ورود کالا به این بندر که بزرگترین بندر تجاری کشور به شمار می آید ، محموله های خود را در سامانه اظهار کنند.
    گمرک جمهوری اسلامی ایران مطابق توصیه های سازمان جهانی گمرک و برنامه های دولت تدبیر و امید در حوزه تجارت و هم چنین در راستای اهداف خود در جهت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، اقدام به راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا در این بندر تجاری کرده است.
    فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران پیش از این در خصوص راه اندازی اظهار پیش از ورود کالا گفته بود، از آنجایی که گمرک اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شکل الکترونیکی دریافت می کند، امکان اظهار پیش از ورود عملیاتی خواهد شد چرا که با این اقدام دیگر کالایی در گمرک نخواهد ماند.
    اکنون قولی که رئیس کل گمرک ایران داده بود، این امکان عملی شده و پس از تصویب شورای فناوری اطلاعات گمرک ایران بخشنامه ای به گمرکات برای اجرای پیش اظهاری قبل از ورود کالا ابلاغ و اعلام شد که قابلیت اظهار براساس بارنامه قبل از ورود کالا به کشور فراهم شده و دستورالعمل مربوطه هم جهت بهره‌برداری به گمرکات سراسر کشور ارسال شده است.
    از این پس همه کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می توانند بلافاصله پس از بارگیری کالا در مبداء تنها بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند تا قبل از ورود کالا به کشور تشریفات گمرکی انجام شود.
    بر همین اساس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری واحد فناوری اطلاعات گمرک شهید رجایی، از شرکت های حمل و نقل، صاحبان کالا و کارگزاران دعوت کرده است تا در جلسه آموزشی که فردا (27 آذر) اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار می شود، شرکت کنند.
    پشتیبان های سامانه جهت انجام این فرآیند از روز دوشنبه الی پنجشنبه هفته جاری در محل گمرک شهید رجایی حضور دارند.
    به گزارش ایرنا، پنجره واحد تجارت فرامرزی از پروژه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است که در پاییز سال 93 با هدف الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی به بهره برداری رسید و اکنون نزدیک به 30 نهاد مرتبط با امر تجارت به آن متصل هستند.
    کاهش زمان ترخیص کالای وارداتی و صدور کالاهای صادراتی، افزایش درآمد دولت از حقوق گمرکی، شفافیت در تجارت کشور و نیز مبارزه سیستمی با قاچاق کالا و ارز از جمله دستاوردهای راه اندازی پنجره واحد امور گمرکی به شمار می رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر