خسروتاج اعلام کرد:

ممنوعیت ثبت‌سفارش با دلار مشکلی ایجاد نمی‌کند

عصر کالا- درپی ممنوع شدن ثبت سفارش واردات با دلار آمریکا، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: تاکنون مشکل مهمی از سوی واردکنندگان مطرح نشده و با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد شود.

ممنوعیت ثبت‌سفارش با دلار مشکلی ایجاد نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، از نهم اسفند امسال بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا ممنوع و اعلام شد که ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود. البته بر این نکته نیز تاکید شد که این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی که قبل از این تاریخ مجوز هشت رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کرده‌اند، نمی‌شود.

    خسروتاج همچنین در ارتباط با تاثیر این تصمیم بر واردات و امور واردکنندگان گفت: سیاست‌های ارزی کشور و نحوه استفاده از آن از اختیارات بانک مرکزی محسوب می‌شود.

    وی اظهار کرد: عدم اتکا به دلار، سال‌های سال است که بحث محافل اقتصادی است و در واردات کالاهایی که از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود از دلار استفاده نمی‌شود و در سیستم ثبت سفارش نیز استفاده از دلار برای واردات با نرخ مبادله‌ای چند سالی است که ممنوعیت وجود دارد .

    خسروتاج افزود: با توجه به اینکه در دو سال اخیر بخشی از کالاهای وارداتی به سمت ارز آزاد (ارز صادراتی) رفته و سهم آن در تجارت خارجی کشور افزایش یافته و در حال حاضر حداقل 50 درصد است، با همان هدف خروج از اتکا به دلار در مبادلات تجاری، طبیعی بود که بانک مرکزی به دنبال چنین سیاستی در واردات کشور به خصوص در شرایط فعلی باشد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: اتخاذ این سیاست با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد کند. با این وجود از همکاران خواسته‌ام در تماس با محافل تجاری چنانچه توصیه‌ای یا نظری باشد دریافت و منعکس کنند .

    وی در پایان تاکید کرد: سیاست ‌مذکور صرفا در امر ثبت سفارش که مربوط به واردات است، انجام می‌شود و ربطی به صادرات ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر