مدیرکل مرکز واردات گمرک عنوان کرد

تسهیلات جدید گمرک برای ترخیص سریع‌تر کالا‌ها

عصر کالا- مدیرکل مرکز واردات گمرک جمهوری اسلامی، تسهیلات جدید گمرک را برای ترخیص سریع‌تر و راحت‌تر کالا‌ها تشریح کرد.

تسهیلات جدید گمرک برای ترخیص سریع‌تر کالا‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، علی معقولی با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره تسهیلات گمرک برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی برای واردات افزود: یکی از این مشکلات، کمبود نقدینگی است که برای رفع این مشکل، برای همه واحدهای تولیدی و صنعتی، ضمانتنامه بانکی یک ساله را قرار دادیم تا با پرداخت این ضمانتنامه، کالاهای خود را ترخیص کنند.

    وی ادامه داد: برای کسانی که برای پرداخت ضمانتنامه‌های بانکی، مشکل داشتند، راه حل ترخیص درصدی کالا را در نظر گرفتیم که حدود 80 درصد کالا را بدون هیچ پرداختی ترخیص کردند و 20 درصد بقیه، زمانی که واحد اقتصادی آن‌ها به تولید و نقدینگی رسید، انجام می‌شود.

    معقولی گفت: درباره مشکل بانکی آن‌ها هم با همکاری مراجع مربوط راه حل‌هایی را پیدا کردیم که 70 تا 80 درصد کالاها را ترخیص می‌کنیم تا واحدهای تولیدی آن ها با مشکل برنخورند.

    مدیرکل مرکز واردات گمرک کشوربا بیان اینکه هدف ما این است که واحدهای صنعتی در بخش تولید به مشکل برنخورند، افزود: در برخی موارد، واحدهای تولیدی صنعتی به استناد ماده 42 قانون گمرکی، کالا را با دستور رئیس کل گمرک بدون پرداخت حقوق ورودی، ترخیص می‌کنند و در فرصت مقرر، اسناد را ارائه و تشریفات آن‌ها قطعی می‌شود.

    معقولی درباره سوء استفاده برخی از واردکنندگان از انبارهای رسمی گمرک و ترخیص نکردن عمدی کالاها هم گفت: این موضوع به این شدت که مطرح شد، صحت ندارد، اما برای آن، راه حل پیدا کردیم و کالاهایی که در انبارهای گمرک هستند، توسط سازمان‌های مربوط رصد می‌شود، ضمن اینکه سعی می‌کنیم مدت زمان مجاز نگهداری کالا در گمرک را کاهش دهیم و سرعت ترخیص را بیشتر کنیم.

    وی افزود: بر اساس مصوبه جدید، علاوه بر دارو، تجهیزات پزشکی را نیز با حداقل اسناد از گمرک ترخیص می‌کنیم تا کشور در این زمینه مشکلی نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر