مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات خبرداد

جزئیات چگونگی ثبت سفارش کالا بعد از گروه‌بندی

عصر کالا- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در مورد چگونگی تخصیص ارز به ثبت سفارش‌هایی که قبل از گروه‌بندی کالاها انجام شده است، گفت: قبلی‌ها چنانچه‌ تخصیص ارز شده باشند که توسط بانک پرداخت می‌شود و اگر تخصیص ارز نشده باشند، مشمول ثبت سفارش‌های جدید می‌شوند.

جزئیات چگونگی ثبت سفارش کالا بعد از گروه‌بندی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، علی علی آبادی فراهانی در مورد شرایط ثبت سفارش واردات کالا گفت: گروه‌بندی کالاها با هماهنگی وزارتخانه‌های ذیربط انجام شده و جمع‌بندی آن با امضای وزیر صنعت توسط وزارت، صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی ابلاغ شد.

    وی در مورد نحوه تخصیص ارز اظهار داشت: براساس گروه‌بندی‌ها، به گروه یکم کالایی از منابع بانک مرکزی دلار به نرخ 42000 ریال، گروه دوم از منابع نیما (ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، فولاد و ... ) نرخ 42000 ریال و به  گروه سه ارز حاصل از صادرات سایر کالاها (20 درصد صادرات کل کشور) نرخ 42000 ریال و واگذاری اظهارنامه صادراتی (توافق بین صادرکننده و اردکننده) تعلق می‌گیرد.

    مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا ثبت سفارش با ارز 4200 متوقف شده، گفت: خیر متوقف نشده، ثبت سفارش بانکی است و مفهومش این است که بعد از ثبت سفارش در بانک، به صورت الکترونیکی در انتظار تخصیص و تامین ارز قرار می‌گیرد.

    وی در مورد وضعیت تخصیص ارز به ثبت سفارش‌هایی که قبل از گروه‌بندی کالاها ثبت شده است، گفت: قبلی‌ها چنانچه تخصیص ارز شده باشند که توسط بانک انجام می‌شود و اگر تخصیص ارز نشده باشند، مشمول ثبت سفارش‌های جدید می‌شوند.

    *

    مجتبی خسروتاج هم در گفت‌وگو با فارس گفت: وزارتخانه‌های اصلی مرتبط با امر تولید و مصرف موظف شده‌اند، تقاضاهای وارده به سیستم بانکی را بررسی و اولویت‌ بندی کنند.

    رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: بنابراین اولویت‌های وارداتی را که عمدتا تاکید بر تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات بیمارستانی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین آلات دارد، با بررسی تقاضاها تعیین کنند و از طریق سیستمی به شبکه بانکی برای اختصاص ارز اعلام نمایند.

    این گزارش می‌افزاید، بنا به تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، 8 دفتر شامل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه - تخصیص ارز ، دفتر صنایع ماشین سازی و تجهیزات تخصیص ارز ، دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی تخصیص ارز، دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی - تخصیص ارز ، دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی - تخصیص ارز، دفتر صنایع نساجی و پوشاک تخصیص ارز، دفتر صنایع برق و الکترونیک تخصیص ارز و دفتر صنایع معدنی تخصیص ارز به عنوان دفاتر مجوز دهنده در رابطه با تخصیص ارز دولتی مشخص شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر