حمایت از کالای ایرانی؛

ورود کالاهای مشابه تولید داخل ممنوع!

عصر کالا- یک کارشناس اقتصادی معتقد است اگر جلوی مبادی ورودی قاچاق به کشور گرفته شود، آثار مثبت خود را در ماه‌های آینده در بازار کار و اشتغال خواهد گذاشت.

ورود کالاهای مشابه تولید داخل ممنوع!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، حمید نجف با اشاره به نام‌گذاری سال 1397 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، گفت: وقتی واردات کنترل شود، خود به خود جلوی قاچاق کالا و محصولاتی هم که به شکل بی‌رویه از کشورهای دیگر می‌آید، گرفته می‌شود و تداوم این امر به حمایت از تولید کننده داخلی می‌انجامد.

    وی ادامه داد: در چنین شرایطی تولیدکننده با انگیزه بیشتری تولید می‌کند و برای رشد تولید به جذب نیرو روی می‌آورد، در نتیجه بازار کار به رونق می‌افتد و معضل اشتغال را برطرف می‌کند.

    نجف گفت: مولفه‌های اقتصاد مثل زنجیر به هم پیوسته است که هر کدام بر دیگری  تاثیر می‌گذارد لذا در فرایند اقتصاد اگر به درستی گام برداریم، چرخه تولید و توزیع و مصرف هم در مسیر درستی قرار گرفته و اقتصاد مملکت سرو سامان پیدا می‌کند.

    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر جلوگیری از ورود کالاهای مشابه داخلی، اظهار کرد: برای حمایت از کالای ایرانی، باید مانع ورود کالاهایی شویم که می‌توانیم مشابه آن را در داخل تولید کنیم. اگر مبادی ورودی با جدیت کنترل شود و گمرک حضور پررنگی داشته باشد، جلوی کالاهایی که نیازی به واردات آن نیست، گرفته می‌شود.

    نجف نقش وزارت امور اقتصادی و وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت را در تحقق شعار امسال موثر خواند و گفت: حمایت از کالای ایرانی، تنها وظیفه یک وزارتخانه نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید به کمک بیایند و نقش این دو وزارتخانه در جریان حمایت از کالای ایرانی بیشتر احساس می‌شود.

    وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیازمند تقویت نگاه ملی است، افزود: اگر جنس ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، مصرف کننده ایرانی از خرید آن استقبال می‌کند.

    به گفته وی تولیدکنندگان هم در قبال شعار سال 97 مسئولند و باید تلاش کنند تا کالای خوب و با کیفیت تولید کرده و دست مصرف کننده بدهند.

    این کارشناس اقتصادی متذکر شد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهدیم که برخی از کالاهای ایرانی نظیر پوشاک و البسه در داخل کشور تولید و با برند خارجی به بازار عرضه می‌شوند، در حالی که از تولیدکننده انتظار می‌رود برای ترغیب مصرف‌کننده به خرید جنس ایرانی دست به چنین کاری نزند و از شرایط موجود سوءاستفاده نکند.

    به گفته نجف برخی کالاها و اجناسی که قیمتشان ارزان است و سود ناچیزی دارند، به کشورهای همسایه منتقل می‌شوند تا از طریق مسافران ایرانی مجدد وارد کشور شوند و تولید این کالاها برای تولید کننده بصرفد.

    وی در پایان گفت: اگر حمایت از تولید به شکل عملی و جدی باشد و از شکل برگزاری همایش و نصب پلاکارد خارج شود، اثرات آن در بازار کار ظرف چند ماه مشاهده می‌شود، در غیر این صورت با شعار و آمارسازی، ‌ ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی محقق نمی‌شود.

    سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است. طی سالهای گذشته غالب نام‌گذاری‌ها با رویکرد مسایل اقتصادی و توجه به معیشت مردم بوده است. حمایت از کالای ایرانی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و بر این اساس تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم به عنوان مصرف کنندگان در قبال تحقق شعار امسال مسئولند. پشتیبانی از تولید ملی به‌ منزله حمایت از اشتغال، کار و سرمایه ملی و کارگر ایرانی است و حمایت از کالای ایرانی در جامعه تولید محور تحقق می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر