آمار واردات در ۹ ماهه امسال چقدر بود؟

عصر کالا- رئیس فدراسیون واردات به تشریح آمار واردات و صادرات ۹ ماهه امسال پرداخت و از افت ۲۰ درصدی صادرات و افزایش حدود ۲۳ درصدی واردات نسبت به سال گذشته خبر داد. ارزش آمار واردات در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار و صادرات ۳۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد دلار بوده است.

آمار واردات در ۹ ماهه امسال چقدر بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، فرهاد احتشام زاد، گفت: اگر اعداد سال گذشته را در واردات و صادرات در نظر بگیریم به ترتیب 31 هزار و 755 و 32 هزار 413 بوده، بنابراین ما نسبت به سال گذشته 18.3 رشد واردات و 2.39 کاهش صادرات داشته‌ایم.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: وقتی آمار آذر ماه را با سال گذشته مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که واردات مان 4 هزار و 170 میلیارد بوده است و امسال در این مقطع زمانی 5 هزار و 151 میلیارد است. همچنین در آذر سال گذشته در بخش صادرات 3925 میلیارد تومان بوده و آذر ماه امسال 3152 میلیارد است. این آمار نشان می‌دهد که در قسمت واردات عددمان رشد داشته.
    احتشام زاد تصریح کرد: در مجموع اگر تراز سال 1395 را در نظر بگیریم، در آذر ماه تراز منفی 245 میلیارد دلار بوده و امسال منفی 1999 میلیارد دلار است و بر این اساس 23.5 درصد رشد واردات داشته ایم و 20 درصد افت صادرات داشته ایم، یعنی تراز منفی حدود 2000 میلیاردی که اتفاق افتاده است تقریبا 50 درصد آن ناشی از افت صادرات است و 50 درصد آن به دلیل افزایش واردات است.
    وی با اشاره به اصلی‌ترین آمارهای مربوط به صادرات و واردات گفت: همیشه در بخش صادرات میعانات گازی، پروپان و متانول رتبه‌های ثابت و اصلی را داشته‌اند که 25 درصد صادرات مان در این حوزه‌ها را تشکیل می‌دهند. کشورهای عمده صادرکننده ما هم به ترتیب چین، عراق و امارات هستند که در مجموع 50 درصد صادرات‌مان به این کشورها است.
    اگر بخواهیم دسته‌بندی صادرات را در نظر بگیریم 30 درصد صادرات‌مان پتروشیمی است، 16 درصد میعانات گازی و 54 درصد سایر کالاهاست. در بخش واردات اگر 9 ماهه امسال را لحاظ کنیم رتبه اول متعلق به قطعات منفصله خودرو و رتبه‌های بعدی به ترتیب به کالاهای ذرت دامی برنج و لوبیای سویایی اختصاص داشته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر