واردات رسمی تلفن همراه ۲ برابر شد

عصر کالا- امسال واردات تلفن همراه از مبادی رسمی به کشور از ۲ میلیون و ۱۹۱ هزار دستگاه گذشت که از رشد ۲برابری واردات آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال حکایت دارد.

واردات رسمی تلفن همراه ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، از ابتدای امسال تا 15 دی ماه جاری 2 میلیون و 191 هزار و 641 دستگاه تلفن همراه به طور رسمی از گمرک وارد کشور شده است در حالی که این رقم در سال گذشته یک میلیون و 72 هزار و 967 دستگاه بود.
    از نظر ارزش واردات نیز آمارها از رشد 2 برابری ورود رسمی تلفن همراه به کشور حکایت دارد زیرا ارزش وارداتی این کالا به کشور از ابتدای امسال 321 میلیون و 627 هزار و 492 دلار بوده است در حالی که در مدت مشابه پارسال ارزش تلفن های همراه وارد شده به کشور 163 میلیون و 879 هزار و 283 دلار بود.
    ضمنا تعرفه های واردات گوشی های تلفن همراه در این مدت تغییری نکرده است.
    گوشی تلفن همراه یکی از کالاهای اصلی قاچاق به کشور است که به گفته سید محمود سفار رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند.
    از این رو دولت برای مبارزه با قاچاق تلفن همراه از اواخر مهر ماه طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا همان رجیستری را کلید زد؛ در مرحله نخست گوشی های فعال در شبکه شناسایی شدند؛ در مرحله دوم اجرای این طرح که از 14 آذر ماه آغاز شد، تلفن های همراه و تبلت های شرکت اپل رجیستر شدند و از هشتم دی ماه نیز رجیستری گوشی های مدل گوگل، بلک بری و موتورولا آغاز شده است.
    طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است که در آن گوشی های تلفن همراه کاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی کرده است، ثبت می‌شوند که به هنگام روشن شدن در شبکه تلفن همراه کشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شوند و اگر از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امکان فعالیت در شبکه تلفن همراه کشور را نخواهند داشت.
    تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود که تنها 2 میلیون دستگاه آن از طریق واردات و 2 میلیون و 300 هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی نظیر ورود همراه مسافر، کوله بری تامین می شود.
    به گفته رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، 95 درصد تلفن های همراه موجود در بازار قاچاق است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر