رئیس هیات مدیره فدراسیون واردات:

افزایش تعرفه‌ها موجب افزایش قاچاق می شود

عصر کالا- رئیس هیات مدیره فدراسیون واردات تصریح کرد: افزایش تعرفه‌ها باعث کاهش چشمگیر واردات از مجاری رسمی می‌شود و می‌تواند به افزایش قاچاق کالا دامن بزند.

افزایش تعرفه‌ها موجب افزایش قاچاق می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، فرهاد احتشام زاد  اظهار کرد: در ماه‌های اخیر افزایش تعرفه‌ها در شرایطی در سازمان توسعه تجارت رقم خورده است که در دنیای توسعه‌ یافته، کشورها برای پیوستن به "WTO" به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و بخش‌خصوصی به متعادل کردن تعرفه‌ها اقدام می‌کنند.

    وی ادامه داد: به دنبال اعلام افزایش غیرمنطقی تعرفه‌ها، فدراسیون واردات ایران به استناد ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به کمک بیست‌ویک تشکل فعال و با سابقه در حوزه مختلف تخصصی واردات به تحلیل این رویداد و نتایج آن پرداخت که در روزهای اخیر به دفتر رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برای پیگیری ارسال شده است.

    رئیس هیات مدیره فدراسیون واردات تصریح کرد: بررسی‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، یکی از بزرگترین نگرانی‌ها کاهش چشمگیر حجم واردات از مجاری اصلی است. این رویداد منجر به تحریک قاچاق در زمینه واردات کالاهای مذکور توسط سودجویان می شود، زیرا تعرفه اکثر کالاها در کشورهای همسایه بسیار پایین‌تر از ایران است.

    احتشام زاد اضافه کرد: به دنبال این اتفاق پیش‌بینی‌ می‌شود، خرید کالای شناسنامه‌دار و مورد نظارت از سوی سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان به سمت کالاهای قاچاق، تقلبی، تاریخ مصرف گذشته حرکت کند؛ رویدادی که به قطع، چرخه ارائه خدمات پس از فروش، اطمینان از کیفیت و سلامت کالا را مختل می‌کند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: یکی دیگر از نتایج گزارش تدوین شده، رشد بیش از حد قیمت کالاهای مذکور با توجه به افزایش تعرفه است. ضمن اینکه موارد متعددی مانند افزایش نرخ ارز و عدم‌شفافیت فرایند قیمت‌گذاری در دفتر تعیین ارزش گمرک، ضریب تبدیل ارزهای مختلف از دلار آمریکا و از این قبیل موارد نیز در قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار هستند. کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و کاهش سطح مصرف به معنای کاهش میزان فروش فعالان اقتصادی است. درکنار این افت کشش‌ تولید و کمبود عرضه در بازار و متعاقب آن افزایش قیمت از جمله چالش‌های پیش‌رو است.

    وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، نمی‌توان افزایش قیمت کالاهای تولید داخل که مواد اولیه، ماشین‌آلات و همچنین تکنولوژی تولید آنها که وارداتی است را نادیده گرفت، چراکه در حال حاضر بیش از 85 درصد از واردات کشور به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای اختصاص دارد. همچنین عدم‌امکان رقابت‌پذیری محصولات تولیدی - صادراتی با توجه به افزایش قیمت کالاهای تولید داخل را نباید فراموش کرد که قطعا در میان مدت کاهش نرخ بهره‌وری کارگاه‌ها و افت کیفیت محصولات تولیدی را سبب می‌شود.

    در ماه‌های گذشته افزایش تعرفه واردات برای برخی کالاها از سوی سازمان توسعه تجارت اتخاذ شده است. این افزایش تعرفه‌ها مورد انتقاد بخشی از واردکنندگان قرار گرفته است، چراکه معتقدند افزایش تعرفه‌ها در شرایطی که تعرفه‌ها در کشورهای همسایه پایین‌تر از تعرفه‌های ایران است به رقابت پذیری لطمه می‌زند و از طرفی واردات رسمی را کاهش و واردات غیر رسمی را افزایش می‌دهد. اما برخی معتقدند که با توجه به وجود واردات بی رویه افزایش تعرفه‌ها در مورد برخی کالاها می‌تواند جلوی این واردات بی رویه را بگیرد. البته بر اساس آمارها در سال‌های اخیر روند واردات نزولی بوده و حدود 20 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر