رئیس مجمع واردات:

کالای ایرانی باید اعتماد مصرف کننده را جلب کند

عصر کالا- رئیس مجمع واردات با بیان این که تجربه نشان داده است در اقتصاد، نمی توان رفتار مصرف کننده را برای مدت طولانی به صورت دستوری و ساختگی پیش برد گفت: باید کالای ایرانی، اعتماد مصرف کننده را جلب کند.

کالای ایرانی باید اعتماد مصرف کننده را جلب کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم, علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت: ابلاغیه مقام معظم رهبری را باید فرمان فراگیری دانست که در ادامه تاکیدات ایشان بر بازپروری و تقویت اقتصاد ملی قرار دارد و در واقع جهتگیری کلان کشور را برای رهایی از «اقتصاد وابسته به نفت» نشان می دهد.

    وی ادامه داد: متاسفانه به محض طرح این موضوع، برخی تصور کرده اند که هدف آن است که مصرف کننده ایرانی را وادار به مصرف کالای ایرانی باید کرد و به همین جهت بر ضرورت محدود سازی واردات تمرکز کرده اند، این درحالی است که تجربه نشان داده که در اقتصاد، نمی توان رفتار مصرف کننده را برای مدت طولانی به صورت دستوری و ساختگی پیش برد. بلکه باید کالای ایرانی، اعتماد مصرف کننده را جلب کند.

    به گفته مناقبی، رفتار مصرف کننده، برآیند مجموعه ای از مولفه های مختلف است و برای این که مردم به سمت کالای ایرانی رغبت نشان دهند، باید فاکتورهای متعددی را درنظر گرفت که مهمترین آن ها نسبت کیفیت و قیمت است.

    وی اضافه کرد: مردم خواهان کالایی هستند که از لحاظ کیفیت، حداقل خواسته ها و نیازها را برآورده کند و اگر چنین کالایی از لحاظ قیمتی هم مطابق بودجه سبد خرید خانواده باشد، قطعا با رغبت به سمت آن کالا تمایل نشان می دهند ولی نکته اینجا است که نباید از مردم انتظار داشت که در مقابل کالای کم کیفیت یا فاقد خدمات، واکنش انتقادی نشان ندهند.

    به گفته مناقبی، در بازار امروز، مصرف کننده، خود تبلیغ کننده کالا است و وقتی کالایی کیفیت مطلوب را نداشته باشد، به صورت خودکار در بازار متحمل افت فروش می شود. بنابراین کالای ایرانی برای نفوذ به خانه های مردم، باید شان، سلیقه و خواسته مردم را مورد توجه قرار دهد.

    مناقبی با اشاره به اینکه مردم باید نسبت به کالای ایرانی تعصب داشته باشند، ادامه داد: همه ما خواهان رونق تولید ملی و تقویت اقتصاد داخلی هستیم و قلب هر ایرانی برای اقتصاد می تپد، چرا که آینده خود و فرزندان خود را در بهبود اقتصاد داخلی می بیند، ولی موضوع اساسی این است که تولیدکننده ایرانی هم باید نسبت به تولیدات خود تعصب داشته و تلاش کند که هر روز بر کیفیت آن افزوده شود.

    وی با تاکید بر ضرورت شناخت «مختصات اقتصاد ملی» افزود: تولید ملی نیازمند بازشناسی منابع و عوامل تولید است و قرار نیست اقتصاد کشور به سمتی حرکت کند که همه کالاها و فرآورده ها را در داخل کشور تولید کند. بلکه اقتصاد باید مبتنی بر اصل «تولید با کیفیت» حرکت کند و منابع کشور را صرف تولید کالاهای با کیفیت کند.

    به گفته مناقبی، همه باید به سلیقه و خواسته مصرف کننده احترام بگذارند و اجازه ندهند که مصرف کننده، قربانی کسانی شود که منابع کشور را هدر داده و در ازای آن خواهان تسهیلات و خرده فرمایشات متعدد هستند.

    رئیس مجمع واردات تصریح کرد: همه دنیا برای حمایت از تولید ملی خود، از پتانسیل های تجارت خارجی بهره برداری می کند. در این رویکرد، کالایی که تولید آن سبب فرسایش عوامل تولید می شود را از بیرون اقتصاد خود تهیه می کنند. در واقع تمرکز خود را بر تولید کالاهایی قرار داده اند که در آن توانایی بیشتری دارند که مطابق با خواسته مشتری باشد.

    وی در پایان تاکید کرد: اگر به سمت کیفی سازی تولیدات داخلی برویم، نیاز مستقیم به قوانین و مقررات محدودسازی واردات نخواهیم داشت، چرا که در این شرایط، تقاضا برای کالای خارجی کاهش پیدا کرده و اصلا واردات به صرفه نخواهد بود. و مزیت دیگری که این شرایط دارد آن است که کالای ایرانی می تواند راه خود را به بازارهای خارجی هم باز کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر