گمرک اعلام کرد

کنترل هوشمند محموله‌های وارداتی از طریق اطلاعات ثبت سفارش و بارنامه

عصر کالا- گمرک ایران از هوشمندسازی تطبیق اطلاعات اظهارنامه با ثبت سفارش در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد و اعلام کرد: کنترل هوشمند محموله‌های وارداتی از طریق اطلاعات ثبت سفارش و بارنامه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

کنترل هوشمند محموله‌های وارداتی از طریق اطلاعات ثبت سفارش و بارنامه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، همزمان با برنامه‌های تکمیلی گمرک الکترونیک پس از اجرای ثبت منشا ارز با همکاری بانک مرکزی، الکترونیکی کردن فاکتور کالا، عدل‌بندی الکترونیک و الکترونیکی شدن بارنامه‌ها، پروژه تطبیق اطلاعات ثبت سفارش کالا و اظهار نامه اجرایی شد.

    با اجرایی شدن تطبیق هوشمند اطلاعات ثبت سفارش با اظهار کالا در صورتی که اطلاعات ورودی با اطلاعات ثبت سفارش مغایرت داشته باشد، سامانه جامع گمرکی به صورت هوشمند اجازه اظهار را نمی‌دهد و به صورت خودکار قفل می‌شود.

    بنابراین گزارش، پیش از این و با هوشمندسازی اطلاعات بارنامه و راه‌اندازی بارنامه الکترونیک، امکان تطبیق هوشمند اطلاعات اظهار با بارنامه الکترونیک فراهم شده بود تا در صورت عدم تطبیق اطلاعات اظهاری با بارنامه اجازه ادامه کار داده نشود و روی بارنامه اصطلاحا قفل شود.

    گمرک ایران همچنین، در خصوص برخی حواشی مطرح‌شده مبنی بر حذف سند بارنامه و جایگزین شدن مجوز ثبت سفارش کالا توضیحاتی را ارائه کرد.

    این سازمان در این باره، گفته است: خوشبختانه با تلاش و همت متخصصان داخلی و پژوهشگران بومی عرصه فن‌آوری اطلاعات کشورمان و همچنین کارشناسان زحمتکش و تلاشگر حوزه فن آوری اطلاعات گمرک ایران، شاهد بلوغ سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در تطبیق هوشمند اطلاعات تمامی اسناد گمرکی هستیم که اطلاعات ثبت سفارش نیز اضافه شده است.

    بر اساس توضیح گمرک ایران، بارنامه سندی است که توسط حمل کننده یا نماینده او امضا می‌شود و بیانگر این است که کالاهایی که نوع، کمیت و شرایط آن ذکر شده است، برای حمل دریافت شده‌اند یا روی کشتی که عازم مقصد مشخصی است بارگیری شده‌اند. بارنامه به عنوان قرارداد حمل، سند مالکیت و رسید کالا محسوب می‌شود.

    گمرک همچنین اعلام کرده است: تمامی کالاهای ورودی موظف به اخذ مجوز ورود کالا از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت هستند. بر همین اساس صرفاً کالاهای مندرج در اسناد ثبت سفارش اجازه ورود به داخل کشور را داشته و لذا آنچه که در اطلاعات بارنامه درج می‌شود، لزوماً مجاز به ورود نخواهد بود. نکته حائز اهمیت آنکه تخصیص ارز نیز بر اساس اطلاعات مندرج در ثبت سفارش و کالای اظهاری در سند مذکور انجام شده و لذا صاحبان کالا موظف هستند نسبت به ورود صرفاً کالاهایی که قبلا مجوز ثبت سفارش آنها صادر شده است، اقدام کنند و در صورت ترخیص کالا خارج از فهرست مندرج در مجوز ثبت سفارش مراتب به عنوان تخلف محسوب می‌شود.

    به این ترتیب گمرک جمهوری اسلامی ایران با هوشمند کردن اطلاعات ثبت سفارش به همراه اطلاعات مندرج در بارنامه سعی در رعایت جدی این موارد بر اساس قوانین کرده و با توجه به اینکه دیگر امکان مخدوش نمودن اطلاعات کالا توسط شرکت‌های حمل و نقل بنا بر درخواست صاحبان کالا میسر نمی‌شود، لذا علاوه بر دسترسی به اطلاعات واقعی مندرج در بارنامه، قابلیت کنترل خودکار اطلاعات، صحت سنجی و شناسایی ریسک‌های ناشی از مغایرت اطلاعات موجود در اسناد و بر اساس شاخص های مدیریت ریسک فراهم شده و در صورت عدم مطابقت با اطلاعات مجوز ورود کالا بر اساس اسناد ثبت سفارش و اسناد بانکی، صاحبان کالا ملزم به کسب مجوز مجدد از سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

    بنابراین گمرک ایران علاوه بر اطلاعات مندرج در  بارنامه، اطلاعات ثبت سفارش را نیز به عنوان اطلاعات قابل اتکا و بسیار مهم‌ ملاک عمل قرار داده و سامانه جامع گمرکی علاوه بر بارنامه روی اطلاعات ثبت سفارش نیز واکنش نشان داده و با تطبیق هوشمند اطلاعات و کراس چک در صورت هرگونه مغایرت اصطلاحا قفل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر