سخنگوی دولت اعلام کرد:

ثبت سفارش بیش‌از ۱۹میلیارد دلار کالا از ابتدای‌۹۷

عصر کالا- سخنگوی دولت اعلام کرد که براساس گزارش وزارت صنعت، از ابتدای سال جاری تا روز ششم خردادماه بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار برای ۱۸۲ هزار و ۲۱۶ قلم کالا ثبت سفارش صورت گرفته است.

ثبت سفارش بیش‌از ۱۹میلیارد دلار کالا از ابتدای‌۹۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین, محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه شنبه) و در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: در حالی که براساس گزارش بانک مرکزی تا هفته گذشته بیش از 14 میلیارد دلار کالا ثبت سفارش شده بود اما براساس گزارش وزارت صمت در یک هفته اخیر این رقم به بیش از 19 میلیارد دلار افزایش یافته است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایران اکونومیست؛ رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: از بیش از 19 میلیارد دلار کالای ثبت سفارش شده، یک میلیارد و 480 میلیون دلار برای کالاهای اساسی، 2 میلیارد و 190 میلیون دلار برای کالاهای مصرفی و 11 میلیارد و 663 میلیون دلار برای کالاهای واسطه ای ثبت سفارش شده است.

    معاون رییس جمهوری ادامه داد: تا تاریخ ششم خردادماه برای کالاهای سرمایه ای 3 میلیارد و 593 میلیون دلار و برای سایر کالاها 848 میلیون دلار ثبت سفارش صورت گرفته است.

    سخنگوی دولت همچنین توضیح داد که از تاریخ 22 فروردین ماه و آغاز اجرای سیاست های جدید ارزی،  برای 71 هزار و 903 قلم کالا بالغ بر 8 میلیارد و 254 میلیون دلار ثبت سفارش صورت گرفته است.

    خرید یک میلیون و 635 هزار تن گندم

    نوبخت اعلام کرد که تا روز ششم خردادماه یک میلیون و 635 هزار تن گندم در قالب طرح خرید تضمینی گندم از کشاورزان خریداری شده است.

    وی، ارزش گندم خریداری شده را بالغ بر 2 هزار و 170 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم تا تاریخ ششم خرداد یک هزار و 100 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و یک هزار و 70 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

    به گفته سخنگوی دولت در زمان خرید گندم نیمی از رقم گندم خریداری شده به طور نقدی یا با فاصله کوتاه به کشاورزان پرداخت شده و نیمی دیگر تا اواسط آبان ماه پرداخت می شود.

    رییس سازمان برنامه و بودجه رقم خرید تضمینی گندم را یک هزار و 300 تومان اعلام کرد و افزود: البته این رقم با توجه به هزینه های جانبی برای دولت یک هزار و 400 تومان تمام می شود.

    وی درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد تحقق نیافتن صددرصدی منابع بودجه سال 96، اظهار داشت: بودجه، پیش‌بینی منابع و مصارف دولت است که این پیش‌بینی منابع، فرآیندی خاص خود را دارد.

    وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد خود را به دولت می‌دهد و هیئت وزیران آن را ارزیابی می‌کند، سپس به مجلس می‌رود و در کمیسیون تخصصی و در نهایت صحن علنی عددی تصویب می‌شود که نسبت به منابع تصویب شده، مصارف را تخصیص می‌دهیم.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع پیش‌بینی شده معمولا در همه سال‌ها تحقق پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: در بودجه 96 پیش‌بینی دولت از منابع 320 هزار میلیارد تومان بود که در مجلس تبدیل به 346 هزار میلیارد تومان شد.

    رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: طبق اعلام خزانه منابع دریافتی 320 میلیارد تومان بود و 26 هزار میلیارد تومان منابع که در مجلس اضافه شده بود، تحقق پیدا نکرد.

    وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها به اندازه 236 هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتند که 26 هزار میلیارد تومان آن قابل پرداخت نبود، افزود: در این مواقع دواقدام می‌توان انجام داد، یکی اینکه به دلیل مواجه شدن با کسری بودجه از محلی قرض می کنیم و روش دوم اینکه به همان مقداری که منابع تحقق پیدا کرد مصارف را انجام دهیم که در این صورت کسری نداریم و عدم تحقق منابع خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر