قاچاق ۹۰۰ هزار دستگاه تلویزیون در سال ۹۶؛

عدم افزایش مشروط قیمت انواع تلویزیون

عصر کالا- دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان صوتی و تصویری با بیان این‌که در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت انواع تلویزیون در سال جاری وجود ندارد، گفت: در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار تلویزیون به صورت قاچاق به کشور وارد شد که امیدواریم سیاست ارزی دولت در سال جاری مانع از ادامه این روند شود.

عدم افزایش مشروط قیمت انواع تلویزیون
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, محمدرضا شهیدی در پاسخ به رشد منفی 15.8 درصدی تولید انواع تلویزیون در سال گذشته نسبت به سال پیشین، اظهار کرد: در سال گذشته قاچاق انواع تلویزیون کمر تولید در این حوزه را شکست و شرایط بسیار سختی را برای تولید کنندگان رقم زد.

    وی با بیان این‌که در سال گذشته یک میلیون و 300 هزار دستگاه تلویزیون تولید و حدود 900 هزار دستگاه به صورت قاچاق به کشور وارد شد، گفت: ظرفیت تولید انواع تلویزیون در کشور رقمی معادل چهار میلیون دستگاه است، اما در سال گذشته تنها یک میلیون و 300 هزار دستگاه تولید شد و ظرفیت براساس کشش و تقاضای بازار تعیین می‌شود که متاسفانه در سال 1396 قاچاق بیش از حد تلویزیون شرایط بحرانی را برای تولید کنندگان فراهم ساخت.

    دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان صوتی و تصویری ادامه داد: از اصلی‌ترین علل کاهش تولید انواع تلویزیون در سال گذشته می‌توان از مسائل و مشکلات کلان اقتصادی کشور نام برد و در کنار آن قاچاق انواع تلویزیون را می‌توان از دیگر علل رشد منفی آن برشمرد.

    شهیدی با ابراز امیدواری نسبت به سیاست ارزی دولت در ارتباط با تخصیص ارز 4200 تومانی برای تولید کنندگان بیان کرد: مطمئنا اگر دلار 4200 تومانی توسط دولت به تولید کنندگان اختصاص یابد، می‌توان تمام نیاز کشور را در بخش انواع تلویزیون پاسخ داد.

    وی ادامه داد: خوشبختانه این سیاست ارزی تاکنون موجب شده که شاهد کمتر شدن میزان قاچاق باشیم، چرا که برای قاچاقچیان به صرفه نیست که با ارز بالای 6000 تومان بخواهند به روند واردات غیرقانونی خود ادامه دهند.

    دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان صوتی و تصویری همچنین در خصوص شرایط قیمتی انواع تلویزیون در سال جاری، اعلام کرد: تاکنون تولید کنندگان در برابر افزایش قیمت مقاومت کرده‌اند و برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها در این حوزه وجود ندارد و به طور حتم مگر ارز 4200 تومانی به آنها اختصاص یابد مشکل خاصی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

    وی ادامه داد: مطمئنا تخصیص ارز موجب خواهد شد که مشکلات ارزی تولید کنندگان برطرف شود و با افزایش میزان تولید از رشد قیمت‌ها در این بخش جلوگیری کرد.

    شهیدی با تاکید بر این‌که تخصیص ارز 4200 تومانی توسط دولت با پدیده قاچاق مقابله خواهد کرد،   گفت: به طور حتم اگر نتوانند  مشکلات مربوط به سامانه نیما را برطرف کنند و تخصیص ارز براساس وعده‌های داده شده عملیاتی نشود نمی‌توان در رابطه با افزایش میزان قیمت‌ها در سال جاری پیش‌بینی داشت و باید منتظر شرایطی باشیم که بازار در این رابطه رقم خواهد زد.

    در سال گذشته نسبت به سال 1395، هشت کالای منتخب صنعتی با کاهش تولید رو به رو شدند که در این بین انواع تلویزیون با رشد منفی 15.8 درصدی در میان این هشت کالا در جایگاه سوم قرار داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر