بررسی تخصصی تلویزیون LG UH۶۵۲۰۰GI

عصر کالا- تلویزیون محصولی است که، به سبب تنوع زیاد در بازار، انتخابش بسیار سخت است. ال‌جی یکی از کمپانی‌های مشهور تولید تلوزیون در جهان است. امروز محصولی از این کمپانی را بررسی می‌‌کنیم که با وجود کیفیت ۴K قیمت بسیار مناسبی دارد.

بررسی تخصصی تلویزیون LG UH۶۵۲۰۰GI
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل ازجی اس ام، تلویزیون ال‌جی UH65200GI یکی از خوش‌قیمت‌ترین تلویزیون‌های 4K بازار به‌حساب می‌آید که از تکنولوژی HDR هم پشتیبانی می‌کند. برخی ویژگی‌ها ازجمله اسپیکرهای هارمن کاردن در این تلویزیون دیده نمی‌شود، اما به سبب قیمت کمی که برای تلویزیونی 4K پرداخته می‌شود می‌توان این کمبودها را نادیده گرفت.

    طراحی

    بدنه این دستگاه کاملا از پلاستیک است، اما این پلاستیک جنس خوبی دارد. قاب پشتی، که بیشترین پلاستیک به‌کاررفته را در خودش می‌بیند، طراحی بافت‌دار و براق دارد. این براق بودن باعث می‌شود قاب پشتی جاذب اثرانگشت باشد، اما این چیزی نیست که در تلویزیون اهمیت داشته باشد.

    پایه طراحی شیکی دارد و هلالی‌شکل است. جنس این پایه از فلز است، اما روی آن پلاستیک براق استفاده شده. نصب پایه آسان است و با چند پیچ می‌توان به‌تنهایی و بدون کمک آن را سرهم کرد. یکی از عیب‌های پایه محل اتصالش به تلویزیون است. این بخش پلاستیکی است و همین امر ما را نگران می‌کند؛ به‌خصوص اگر کودکی داشته باشید که مدام به تلویزیون دست می‌زند و آن را تکان می‌دهد، احتمال شکستن پایه وجود دارد.

    محل اتصال به دیوار در این تلویزیون ضخیم‌ترین بخش آن نیست و به همین سبب احتمالا باید دستگاه را کمی جلوتر از دیوار نصب کنید. به هر حال با کمک 4 پیچ، که وسط قاب پشتی قرار دارند، امکان اتصال به دیوار وجود دارد.

    سمت چپ قاب پشتی محل اتصال کابل برق است و سمت راست درگاه‌ها قرار دارند. پورت‌های AV به همراه پورت‌های کامپوننت، پورت اچ‌دی‌ام‌آی، یواس‌بی، LAN، آنتن هوایی و Digital Audio سمت راست در کنار دو پورت HDMI و USB در کنار قاب پشتی قرار دارند.

    قاب صفحه‌نمایش نسبت به تلویزیون‌های دیگر ضخیم است و به‌اصطلاح حاشیه‌های زیادی برای صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده. ضخامت دستگاه هم در سطح متوسط است و به‌خصوص در پایین و نزدیک به پایه ضخامتش زیاد می‌شود.

    کیفیت تصویر

    می‌توان گفت که کیفیت تصاویر در این تلویزیون در حد متوسط بازار است، اما از تلویزیون‌های میان‌رده ال‌جی بهتر است. کنتراست و عمق رنگ مشکی خیلی بالا نیست و این موضوع زمانی که تلویزیون در حال پخش در اتاق تاریک باشد بیشتر به چشم می‌آید. به همین سبب در این شرایط رنگ مشکی به خاکستری می‌زند.

    نهایت نور صفحه‌نمایش قابل قبول است. وقتی فیلم یا برنامه تلویزیونی روی دستگاه پخش می‌شود نهایت روشنایی 218cd/m² است. این عدد نشان می‌دهد که اگر در محیط نور زیادی وجود داشته باشد نور ساطع‌شده از صفحه‌نمایش تلویزیون برای غلبه بر نور محیط کافی نیست و انعکاس در آن زیاد است. زمانی که حالت HDR تلویزیون فعال شود میزان نهایت روشنایی به 400cd/m² می‌رسد. این میزان روشنایی برای محتوای HDR خیلی خوب نیست و تازه مناسب حالتی می‌شود که دستگاه در حال پخش محتوای SDR است.

    مهم‌ترین نکته مثبت صفحه‌نمایش این تلویزیون زاویه دید بسیار بالایش است که این امر را مدیون جنس IPS است؛ بنابراین اگر فضای زیادی برای نشستن و تماشای تلویزیون دارید نگران افت رنگ در زمان مشاهده صفحه از کناره‌ها نباشید و خیالتان راحت باشد که این تلویزیون دستگاهی مناسب برای پخش در فضاهای بزرگ است.

    تلویزیون توانایی پخش گرادیانت 10 بیتی را دارد و در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند. این بدان معنی است که اگر به‌طور مثال سمت چپ تصویر رنگ سبز پررنگ باشد و سمت راست رنگ سبز کم‌رنگ، تلویزیون قادر است تفکیک این دو رنگ را به بهترین نحو انجام دهد.

    توانایی پخش کیفیت‌های متفاوت

    اگر محتوایی با کیفیت 480p روی تلویزیون پخش شود هاله‌هایی مبهم روی تصویر دیده می‌شود، اما عکس‌ها شفاف و قابل تشخیص‌اند.

    در پخش محتوای 720p تلویزیون تواناتر از دیگران است و جزئیات به‌خوبی هر چه تمام‌تر نمایش داده می‌شود.

    در پخش محتوای 1080p عملکرد تلویزیون خوب و قابل قبول است و در نهایت در پخش محتوای 4K اگرچه بهترین نتیجه دیده می‌شود، بهترین چیزی نیست که تابه‌حال دیده‌اید و با مشاهده دقیق متن‌ها می‌توانید این نکته را متوجه شوید.

    انعکاس

    صفحه‌نمایش این تلویزیون نیمه‌براق است که کمک می‌کند تا حدود زیادی جلو شدت انعکاس مستقیم گرفته شود. در اتاق‌هایی که پنجره‌های کوچک دارند هیچ مشکلی نیست و انعکاس زیادی در تصویر دیده نمی‌شود، اما اگر در اتاقی با پنجره بزرگ باشید، ورود زیاد نور هنگام تماشای تلویزیون احتمالا شما را کلافه می‌کند.

    ورودی‌ها و فرمت‌های قابل پشتیبانی

    سطح وسیعی از فرمت‌ها در این تلویزیون پشتیبانی می‌شود. فرمت‌های قابل پشتیبانی عبارت‌اند از 1080p @ 60Hz @ 4:4:4 ، 4k @ 30Hz @ 4:4:4، 4k @ 60Hz، 4k @ 60Hz @ 4:4:4.

    لیست کامل ورودی‌ها هم به شرح زیر است:

    HDMI : 3

    USB : 2

    Digital Optical Audio Out : 1

    Analog Audio Out 3.5mm : 1

    Analog Audio Out RCA : 0

    Component In : 1

    Composite In : 1

    Tuner (Cable/Ant) : 1

    Ethernet : 1

    DisplayPort : 0

    IR In : 0

    SD/SDHC : 0

    کیفیت صدا

    در این بخش تلویزیون عملکرد بسیار خوبی دارد. ال‌جی از دو اسپیکر با 20 وات در پایین پنل بهره برده است. حجم صدا بسیار بهتر از آن چیزی است که از تلویزیونی میان‌رده انتظار دارید و در محیط بسیار باز هم می‌تواند به‌خوبی صدا را به همه‌جا برساند. اما کیفیت صدا، خصوصا در صدای بلند، تیز می‌شود و تداخل در اصوات شنیده می‌شود.

    سیستم‌عامل

    WebOS سیستم‌عامل تلویزیون‌های ال‌جی است. در این تلویزیون از آخرین نسخه این سیستم‌عامل یعنی WebOS 3.0 استفاده شده است. با کمک این سیستم‌عامل می‌توانید از تلویزیون خود انتظار بیشتری جز تماشای محتوا داشته باشید. در بازاری که برای این سیستم‌عامل وجود دارد امکان دانلود تعداد زیادی برنامه ازجمله برنامه‌های بومی برای کاربران ایرانی دیده می‌شود. این سیستم‌عامل و بازارش بسیار پایدارند و روان کار می‌کنند.

    یکی از ویژگی‌های خوب، که به لطف سیستم‌عامل وب او اس 3 به این تلویزیون اضافه شده است، Magic Zoom نام دارد. با کمک این ویژگی می‌توان روی یک سوژه مشخص زوم کرد، بدون اینکه مشکل افت کیفیت برایش پیش بیاید.

    Magic Mobile Connection هم از دیگر ویژگی‌های خوب محسوب می‌شود که می‌توان با کمک آن گوشی هوشمند را به این تلویزیون متصل کرد.

    تنظیم اولیه

    این بخش برای کسانی است که این تلویزیون را خریداری کرده‌اند. در این بخش ما تنظیمات خودمان را برای پخش فیلم روی دستگاه به شما می‌گوییم تا بتوانید از آن به‌عنوان راهنما برای رسیدن به بهترین کیفیت استفاده کنید. اگرچه این تنظیم بیشتر برای تماشای فیلم است، برای مشاهده محتواهای متفاوت می‌توانید از آن استفاده کنید.

    اول از همه ما تمام ویژگی‌های Eco را، که سبب مصرف کم انرژی می‌شود، خاموش کردیم. سپس برای مشاهده فیلم گزینه Expert (Dark Room) را در بخش حالت تصویر برگزیدیم. کسانی که می‌خواهند از این تلویزیون برای بازی استفاده کنند بهتر است ابتدا حالت ورودی کنسول و سپس از حالت تصویر گزینه Game را انتخاب کنند تا لگ کمتری در زمان بازی ببینند. بعد از آن ما نور پس‌زمینه یا همان Backlight را روی عدد 40 تنظیم کردیم که نزدیک به همان هدف ما در اتاق تاریک بود. با توجه به اینکه در چه اتاقی هستید می‌توانید این عدد را بیشتر کنید. در صورت وجود نور بیشتر در محیط این عدد را بیشتر کنید تا نور بیشتری از تلویزیون ساطع شود.

    برای به دست آوردن بهترین کیفیت تصویر H Sharpness و V Sharpness را روی عدد 0 تنظیم کردیم. به تنظیم رنگ دست نزدیم و در همان حالت پیش‌فرض رهایش کردیم.

    تمام بخش‌های پردازش تصویر مانند Dynamic Contrast، Super Resolution و Edge Enhancer را خاموش کردیم و برای اینکه تصاویر فوق اشباع نشوند Color Gamut را در حالت نرمال قرار دادیم.

    برای کسب پهنای باند بیشتر ULTRA HD Deep Color را نیز برای پورتی فعال کردیم که فلشمان به آن متصل بود.

    نظر نهایی

    درمجموع این تلویزیون کارایی‌ای بیشتر از حد متوسط دارد. کارایی دستگاه در محیط تاریک متوسط است، اما از بسیاری تلویزیون‌های بازار با صفحه‌نمایش IPS عملکرد بهتری دارد. کیفیت تصاویر هم متوسط است، اما زاویه دید بسیار بالای صفحه این کمبود را کم‌رنگ می‌کند. لگ محتوای واردشده SDR هم خیلی کم و برای بازی کردن بسیار مناسب است. درمجموع برای کارهای مختلف این نتایج به دست می‌آید: برای تماشای فیلم تلویزیون در حد متوسط رو به بالاست. برای مشاهده برنامه‌های تلویزیونی هم عملکرد دستگاه تقریبا مانند مشاهده فیلم است، اما برای بازی‌های ویدئویی باید انتظار زیادی از این تلویزیون داشته باشید و به‌خوبی خودش را در این بخش نشان می‌دهد. در کل نسبت به قیمتی که برای این تلویزیون پرداخته می‌شود، ارزش خرید بالاست و کیفیت 4K آن را به محصولی دوست‌داشتنی مبدل کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر