مقایسه دو تلویزیون محبوب OLED، ال‌جی E۷ و سونی A۱E

عصر کالا- سونی و ال‌جی دو برند خوشنام درسال جاری سنگ‌بنای رقابت بین تلویزیونهای OLED را بنا نهاده‌اند. در این نوشته دو تلویزیون A۱E سونی و E۷ ال‌جی را مقایسه میکنیم. مقایسه‌ای که با قطعیت نمیتوان برنده‌ای انتخاب کرد.

مقایسه دو تلویزیون محبوب OLED، ال‌جی E۷ و سونی A۱E
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از نت نوشت، سونی یکی از اولین برندهای تولید کننده تلویزیونهای OLED بود که توجه بسیاری از رسانه‌ها و وبسایتهای فناوری را به خود جلب کرد. چندین سال بعد شرکت ال‌جی با ارائه تلویزیون OLED خود رسما رقابت بر سر این تکنولوژی را آغاز کرد. البته از آنجایی که پنل OLED تلویزیونهای سونی توسط ال‌جی ساخته میشود، تنها تفاوت تلویزیونهای ال‌جی و سونی، توان پردازش تصویر خواهد بود که با توجه به پیشرو بودن سونی در این زمینه باید ببینیم این نقطه قوت باعث شکست قول لوازم الکترونیک کره جنوبی خواهد شد یا خیر. ما در این نوشته دو تلویزیون  LG E7 OLED و Sony A1E OLED را با یکدیگر مقایسه میکنیم.
    طراحی

    وقتی به داخل اتاقی قدم میگذارید که یکی از دو تلویزیون فوق در آن نصب شده باشد، قطعا توجهتان جلب خواهد شد. اگر دو تلویزیون را در کنار هم مشاهده کنید انتخاب بین آنها کمی سخت میشود. LG E7 تلویزیون نازکی است، طوری که وقتی از بغل به آن نگاه میکنید حتی از آیفون نیز نازکتر است! وقتی از جلو به این تلویزیون نگاه میکنید به هنگام پخش فیلم لبه‌ها تقریبا ناپدید میشوند که ال‌جی این قابلیت را picture on glass نام نهاده است.

     

    در واقع وقتی تلویزیون را روشن میکنید گویی تصویر را جدا از تلویزیون و معلق در هوا میبنید. از سوی دیگر سونی A1E هم طراحی بینظیری دارد و پایه نگه‌دارنده آن بر خلاف E7 شبیه پایه‌های قاب عکس طراحی شده تا به راحتی بر روی سطوح صاف شبیه میز هم مستقر شود. البته این رویکرد باعث شده تا در نصب دیواری، A1E در مقایسه با سایر OLEDها فاصله بیشتری از دیوار داشته باشد.

     


    کیفیت صدا

    سونی در تلویزیون خود از یک حیله مهندسی استفاده کرده، حیله‌ای که ظاهرا خوب هم جواب داده است. در پشت A1E محرکهایی برای لرزاندن پنل OLED بعلاوه یک ساب ووفر کوچک وجود دارد که در هنگام پخش صدا احساس قدرت و کیفیت بالا به تماشاچی القا میشود. شاید مهمترین خاصیت این ترفند مهندسی این است که صداها را دقیقا از زبان بازیگر و گوینده میشونید و یا مثلا صداهای انفجار فیلم را با تمام وجود حس میکنید. سیستم صوتی این تلویزیون تا فاصله 8 فوتی کارایی مناسب دارد و از آن بیشتر، کم‌کم کارایی و کیفیت خود را از دست میدهد.

    از سویی دیگر soundbar ال‌جی تونهای پایین صدا را به خوبی نمیتواند منعکس کند ولی کارایی سیستم استریو و قدرت و شفافیت صدای آن بسیار رضایت بخش است. البته در بازار Soundbar های دیگری نیز وجود دارند که بر اساس نیاز خود میتوانید خریداری کنید. همچنین کیفیت صدای داخلی این تلویزیون به نسبت A1E بسیار بهتر است. هرچند که نمیتوان هوشمندی سونی در طراحی سیستم صدای تلویزیونش را نادیده گرفت ولی کیفیت بالای صدا و صداقت ال‌جی در این موضوع قابل تحسین است. به همین دلیل در این قسمت ال‌جی برنده است.
    تجربه کاربری

    بدون شک سیستم هوشمند WebOS ال‌جی، این تلویزیون را بسیار کارآمدتر از اندروید TV سونی نشان میدهد. تقریبا تمامی تلویزیونهای هوشمند سونی که از Android TV به عنوان واسط نرم‌افزاری خود استفاده میکنند سرعت کمی در لود کردن برنامه‌ها و ناوبری دشواری دارند. توصیه میکنیم تلویزیون سونی را فقط به خاطر کیفیت بالای تصویرش و نه قابلیتهای هوشمند آن خریداری کنید.

    البته اگر عادلانه بخواهیم مقایسه کنیم Android TV نیز قابلیتهای ویژه‌ای به همراه دارد که در ال‌جی وجود ندارد. به عنوان مثال شما میتوانید از گوگل کست در تمامی تلویزیونهای هوشمند سونی استفاده کنید، این یعنی به سادگی فیلمها و محتواهای موجود بر روی گوشی خود را به روی تلویزیون Cast و پخش میکنید بدون اینکه نیاز به فلش مموری و سایر راه‌حلهای خسته‌کننده داشته باشید.

    همچنین تلویزیونهای 2017 سونی با دستیار صوتی آمازون الکسا عرضه میشوند که به شما اجازه میدهد تا کارهایی مثل افزایش ولوم صدا و عوض کردن کانالها را به بدون دخالت دست و به صورت صوتی انجام دهید. در نهایت، قابلیت جستجوی صوتی محتوا برای تماشا در تلویزیون ویژگی خوبی است که تلویزیونهای اندرویدی به آن مجهز هستند.

    از طرف دیگر از سیستم روان و سریع WebOS تلویزیونهای ال‌جی به راحتی نمیتوان گذشت. خیلی سریع و راحت بین برنامه‌ها سوئیچ میکنید، با سرعت بالا به جستجوی محتوای مورد نظر میپردازید و به آسانی امکان مرتب‌سازی برنامه‌ها و کانالهای تلویزیونی را خواهید داشت. ریموت کنترل تلویزیون ال‌جی نیز خیلی بهتر طراحی شده است. از این جهت برنده قطعی این بخش نیز  LG E7 است.
    کیفیت تصویر

    هر دو تلویزیون از کیفیت تصویر خوبی برخوردار هستند و بدون نگرانی میتوانید هر کدام را بخرید و از کیفیت بالای تلویزیون هیجان زده شوید ولی اگر دوست دارید دقیقتر شوید، Sony A1E OLED بهتر و با نویز کمتری میتواند کانالهای تلویزیونی و ماهواره‌ای را نمایش دهد. از سوی دیگر LG E7 OLED در نمایش محتوای HDR با روشنایی بالا توانمندتر است.

    LG E7 OLED

    سونی در نمایش طیف رنگها با بالاترین شدت، توانایی بیشتری دارد. هر دو تلویزیون قدرت یکسانی در نمایش محتوای 24p استاندارد و فیلمهای 4k Ultra HD Blue-ray دارند ولی برای نمایش محتوای استریم تلویزیون و ماهواره، سونی نرمتر تصاویر را نمایش میدهد و به خصوص در نمایش صحنه‌های سریع لرزشهای تصویر را به خوبی حذف میکند.

    Sony A1E OLED

    هر دو تلویزیون در نمایش اشیاء درخشان تا حد بسیار کمی عملکرد خوبی ندارند ولی به خاطر جزئی بودن این موضوع به راحتی میتوان از آن چشم‌پوشی کرد. در رابطه با کیفیت تصویر، هیچ کدام از دو تلویزیون بر دیگری برتری ندارد و هر دو عملکرد بسیار خوب و رضایت بخشی دارند.

    قیمت

    در حال حاضر آمازون مدل 55اینچی سونی A1E را 3000 دلار و 65 اینچی آن را با قیمت 4000 دلار عرضه میکند که برای ال‌جی E7P سایز 55 و 65اینچی نیز با همین قیمت به فروش میرسد. قابل ذکر است که سری OLED B7 ال‌جی، با 1000 دلار قیمت کمتر کیفیت تصویری یکسانی ارائه میدهند. در هر حال اگر کیفیت تصویر نگرانی اصلی شماست و طراحی و کیفیت صدا برایتان اهمیت کمتری دارد، ال‌جی برنده این مسابقه است. ولی همانطور که میبینید دو تلویزیون A1E و E7 شانه به شانه حرکت میکنند و باز هم از لحاظ قیمت هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.
    جمع‌بندی

    هر دو تلویزیون فوق‌العاده هستند. طراحی متعارف و جذابی دارند و به خصوص در هنگام نصب بر روی دیوار زیباتر دیده میشوند. اما اگر قرار باشد طبق یک جمع‌بندی یکی از دو تلویزیون را انتخاب کنیم، دست روی E7 ال‌جی میگذاریم چرا که در بخش رابط کاربری برتری محسوسی نسبت به سونی دارد و کاراآمدی رابط WebOS مشهودتر از پلتفرم Android TV است ولی بی‌انصافی است اگر این موضوع را بهانه‌ای برای صرفنظر کردن از مهندسی خیره کننده سونی در طراحی A1E کنیم. ولی اگر بخواهیم از پلتفرم نرم‌افزاری ال‌جی بگذریم، هر دو تلویزیون در یک سطح هستند و شما هر کدام را انتخاب کنید برنده هستید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر