پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۱۸؟ از شایعه تا واقعیت

عصر کالا- چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دامیان تانگ، تحلیلگر شرکت Macquarie Capital Securities پیش بینی کرده پلی استیشن نسل بعدی یا پلی استیشن ۵ قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ روانه بازار شودغ تقریبا یک سال و نیم دیگر.

پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۱۸؟ از شایعه تا واقعیت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دیجیاتو، به دلیل انتشار این گفته ها در وال استریت ژورنال، این گزارش بسیار مورد توجه قرار گرفت. تانگ پیش از این نیز به درستی خبر پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو را به مخاطبان داده بود. تمام این صحبت ها بدان معناست که حالا بسیاری از فعالان حوزه بازی های ویدیویی، گزارش تانگ را جدی گرفته اند.

    قابلیت های پیشگویانه تانگ را نمی شود زیر سوال برد. با بررسی سوابق وی به این مدارک دست پیدا می کنیم که او فرا رسیدن پلی استیشن نئو (که بعدها پلی استیشن 4 پرو نامگذاری شد) را پیش بینی کرده. او گفته بود کنسول جدید در پاییز 2016 عرضه می شود و این اتفاق هم رخ داد.

    در همان بازه زمانی وی پلی استیشن 4 اسلیم را هم پیش بینی کرده بود، پیش از اینکه حتی هیچ نشانه ای از آن وجود داشته باشد. اما خب ساخت یک ورژن اسلیم از روی کنسولی که سه سال از عمر آن گذشته تقریبا واضح به نظر می رسد.

    اما تمرکز روی پیش بینی فعلی او است و اینکه می خواهیم بگوییم چرا شایعه ارائه پلی استیشن 5 در سال آینده منطقی نیست. در نهایت شاید تانگ درست بگوید اما بعید به نظر می رسد که سونی بخواهد یک سال و نیم دیگر، کنسولی با استانداردهای نسل بعد ارائه کند.

    می دانیم که نینتندو از همین حالا نسل جدید را با کنسول سوییچ آغاز کرده، ولی حداقل از لحاظ قدرت سخت افزاری هنوز هم از پلی استیشن 4 و اکس باکس وان ضعیف تر است (و خیلی ضعیف تر از ورژن های جدیدتر مثل PS4 Pro و اسکورپیو). مایکروسافت هم پاییز امسال با اکس باکس اسکورپیو از راه می رسد و شاید سونی نخواهد از این مسابقه بزرگ قدرت سخت افزاری عقب بماند. شاید سونی به همین منظور یک کنسول آپگرید شده ارائه کند.

    اما بحث میان «آنچه امکان پذیر است» و «آنچه هوشمندانه است» در گرفته. و بعید است که سونی بخواهد پنج سال پس از عرضه پلی استیشن 4 و دو سال پس از عرضه پلی استیشن 4 پرو یک کنسول جدید به بازار بفرستد.

    سونی در حال حاضر بازار را تصاحب کرده و واقعا نیازی به عجله کردن ندارد. تا به این لحظه بیش از 60 میلیون پلی استیشن 4 فروخته شده و هیچ کنسول دیگری حتی نزدیک به آن رقم هم نیست. Wii U با فروشی 13 میلیونی متوقف شد و اگرچه سوییچ هم در حال حاضر فروشی به مراتب بهتر از Wii U دارد اما تا انتهای سال آینده قرار نیست بیشتر از 12-13 میلیون واحد فروش داشته باشد.

    اکس باکس اسکورپیو قطعا یک شوک بزرگ به بازار وارد خواهد کرد اما مایکروسافت از دو سال پیش تا به حال میزان فروش کنسول نسل هشتمی خود را اعلام نکرده. رقم پیش بینی شده حدود 25 الی 30 میلیون واحد است که نسبت به 60 میلیون پلی استیشن 4 واقعا ضعیف به نظر می رسد.

    اگر سونی به ارائه کنسول های جدید ادامه دهد، 60 میلیون کاربر پلی استیشن 4 را گیج و مبهوت می کند. کنسول های بازی مثل تلفن های همراه نیستند. آن ها اخیرا به هواداران خود گفته بودند که پلی استیشن 4 پرو آینده است و بهترین جا برای بازی کردن عناوین موجود روی پلی استیشن.

    تا پیش از این مردم عادت داشتند یک کنسول را بخرند و 7-8 سال از آن استفاده کنند اما حالا سونی می خواهد پلی استیشن 4 پرو را دو ساله سر بِبُرد؟ اگر پلی استیشن 5 ای در کار باشد، سونی باید از اوایل سال 2018 (یعنی زمانی که پلی استیشن 4 پرو تازه جشن یک سالگی گرفته) تبلیغات را برای آن شروع کند. واقعا این مسئله عجیب و بعید به نظر می رسد.

    سونی در جایگاه مطمئنی قرار گرفته و واقعا نیازی به توسعه یک سیستم جدید ندارد. مایکروسافت هر چقدر که بخواهد می تواند در مورد قدرت سخت افزاری اسکورپیو بگوید اما اگر سونی به تولید بازی های بزرگی چون The Last of Us 2 و God of War 4 ادامه دهد، قدرت سخت افزاری اسکورپیو اهمیتی نخواهد داشت.

    نمی گوییم که اسکورپیو قرار است ضعیف عمل کند اما با برچسب قیمت 500 دلاری (که بسیاری آن را پیش بینی کرده اند) و فقدان عناوین انحصاری خوب برای پشتیبانی از آن، فروش بیشتر کمی دشوار است. به هر حال، با دو برابر فروش نسبت به اکس باکس، کنسول سونی در جایگاه امنی قرار دارد و برای پلتفرم بعدیشان باید زمان و انرژی بیشتری بگذارند.

    عرضه یک پلی استیشن در سال 2018، سونی را لای منگنه قرار می دهد. اگر واقعا شاهد نسل جدید کنسول ها یعنی پلی استیشن 5 باشیم، این دستگاه باید نسبت به پلی استیشن 4 پرو بسیار قوی تر باشد. و بدین منظور، فاصله میان پلی استیشن 5 و اکس باکس اسکورپیو هم باید ملموس باشد.

    در غیر این صورت مایکروسافت می تواند سونی را زیر بار طعنه هایش خرد کند و بگوید که نسل جدید پلی استیشن فقط کمی قوی تر از نسل پیشین اکس باکس است. با توجه به زمان اندک باقی مانده تا ارائه سخت افزار جدید، واقعا امکان پذیر نیست که چنین سخت افزاری با جهش فراوان بتواند درون پلی استیشن 5 قرار بگیرد.

    اما اگر سونی می خواهد در سال 2018 یک پلی استیشن 4 پرو 2 ارائه کند، طرفداران را بسیار عصبانی خواهد کرد. آن ها که هر 6-7 سال یک بار سخت افزار جدید می خریدند حالا باید هر 2-3 سال یک بار 400 دلار بابت پلی استیشن جدید بدهند در حالی که کنسول جدید متعلق به همان نسل بوده و فقط کمی گرافیک را بهبود می بخشد. باز هم باید گفت که بازار کنسول های بازی و تلفن های همراه بسیار با یکدیگر تفاوت دارند.

    تعطیلات پایان سال 2019 برای آمدن پلی استیشن جدید بسیار منطقی تر به نظر می رسد. آن زمان پلی استیشن 4 دقیقا شش ساله شده و سه سال هم از عمر پلی استیشن 4 پرو گذشته است. زمان بیشتر به معنی قدرت سخت افزاری بیشتر و ویژگی های بهتر خواهد بود.

    هیچ دلیلی وجود ندارد سونی بخواهد مسابقه ای که در آن با فاصله بسیار زیاد برنده است را زودتر تمام کند و همه چیز را دوباره از صفر آغاز کند. آمدن بازی های با کیفیت بالا قطعا فروش کنسول سونی را در همین نسل فعلی تضمین خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر