هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید

عصر کالا: مایکروسافت روز گذشته در خلال کنفرانس اختصاصی خود در رویداد E۳، از جدیدترین و قدرتمند‌ترین کنسول دنیای بازی رونمایی کرد.

هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰
  • هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید
  • هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید
  • هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید
  • هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید
  • هر آنچه راجع به ایکس باکس وان ایکس باید بدانید

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زومیت، کنسول‌های بازی همواره به دلیل توان پردازشی کمتر و عدم امکان اجرای بازی‌ها با رزولوشن بالا و نرخ فریم مناسب، همواره تحت انتقادات گسترده‌ای قرار داشتند؛ اما شاهد بروز تغییر گسترده‌ای در این رابطه هستیم. دیگر اجرای بازی‌های روز با رزولوشن 4K و جزئیات بالا امری دور از دسترس نبوده و نیازی به خرید سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند با برچسب‌های چند هزار دلاری در این خصوص نیست.

شب گذشته مایکروسافت از کنسول بازی جدید خود با نام ایکس باکس وان ایکس رونمایی کرد. بنا به اعلام مایکروسافت با قدرتمند‌ترین کنسول بازی روبه‌رو هستیم که توانایی اجرای استاندارد بازی‌ها با رزولوشن 4K را خواهد داشت؛ اما جدیدترین محصول مایکروسافت در بازار امروز دنیای بازی چه جایگاهی دارد و آیا می‌‌توان برای آن آینده‌ای روشن متصور شد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به‌طور گسترده به بررسی ایکس باکس وان ایکس بپردازیم.

جدیدترین محصول ردموند در دنیای بازی، ایکس باکس وان ایکس نام دارد؛ البته این موضوع به معنی نسل جدید کنسول‌های بازی نیست و وان ایکس به عنوان یکی از دستگاه‌های میان‌نسلی به شمار می‌آید. این کنسول همانند برادر خود، وان اس، توانایی اجرای دیسک‌های بلوری 4K UHD را نیز در کنار اجرای بازی‌ها دارد؛ امری که پلی استیشن 4 از انجام آن عاجز است. محصول جدید مایکروسافت در دنیای بازی از استاندارد HDR نیز پشتیبانی می‌کند تا گیمرها علاوه‌بر تماشای رنگ‌های جذاب‌ و البته واقعی‌تر، جزئیات بیشتری نیز در سایه‌ها و بخش‌های روشن تصویر به لطف الگوریتم‌های افزایش گستره‌ی دینامیکی مشاهده کنند.

برخلاف ایکس باکس وان اس، کنسول جدید ایکس باکس وان ایکس توانایی ارتقای رزولوشن بازی‌های قدیمی به 4K‌ را دارد. قدرت پردازشی بالای این کنسول حتی در تلویزیون‌های 1080Pنیز تاثیرگذار خواهد بود و کاربران تصاویر باکیفیت‌ و جذاب‌تری را نسبت به وان اس دریافت خواهند کرد.

طراحی

به گفته‌ی مایکروسافت، وان ایکس کوچک‌ترین ایکس باکس تولید شده توسط این شرکت است. ساختار کلی طراحی این کنسول شباهت زیادی به زبان طراحی ساده و جعبه‌ای وان اس دارد. با این حال رنگ تیره‌ی آن نشان از تفاوت‌های فاحش وان ایکس با برادر خود دارد. در حال حاضر وان ایکس تنها با حافظه‌ی داخلی 1 ترابایتی عرضه می‌شود و مایکروسافت صحبتی از نسخه‌های دیگر آن به میان نیاورده است.

توان پردازشی

وان ایکس به عنوان یک کنسول بازی خانگی بسیار قدرتمند و سریع است. پردازنده‌ی به‌کاررفته در این دستگاه سریع‌ترین نمونه‌ در دنیای بازی است. مایکروسافت برای تعبیه‌ی این پردازنده‌ی قدرتمند در بدنه‌ای کوچک از خنک‌کننده‌ی مایع بهره برده است تا دمای کاری بالای پردازنده مشکلی در روند عملکرد آن ایجاد نکند.

در کنار تجهیز به پردازنده‌ای متشکل از 7 میلیارد ترانزیستور، وان ایکس از 12 گیگابایت رم سریع GDDR5 بهره می‌برد و واحد‌های پردازش گرافیکی آن نیز در فرکانس 1.172 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. موارد یادشده به معنای توان پردازشی 6 ترافلاپس است. برای مقایسه بد نیست بدانید کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند انویدیا 1080Ti به عنوان پرچم‌دار کارت‌های گرافیک خانگی، با برچسب قیمت 800 دلاری 11.3 ترافلاپس توان پردازشی به همراه دارد. پلی استیشن 4 پرو نیز به عنوان قدرتمند‌ترین کنسول بازی سونی با توانایی اجرای بازی‌های با رزولوشن 4K، توانی برابر با 4.12 ترافلاپس دارد. ایکس باکس وان نیز با 1.31 ترافلاپس به عنوان اولین کنسول نسل هشتمی معرفی شده بود که تفاوت فاحش توان پردازشی آن با وان ایکس نشان از تغییرات گسترده در ساختار عرضه‌ی کنسول‌های بازی در هر نسل دارد.

بازی‌ها

تمام بازی‌هایی که اکنون روی ایکس‌باکس وان و وان اس وجود دارند، توسط کنسول وان ایکس نیز قابل اجرا هستند. به این تعداد باید 42 بازی جدید معرفی شده در کنفرانس مایکروسافت را نیز اضافه کرد که 22 عدد از آن‌ها به صورت انحصاری برای خانواده‌ی ایکس باکس عرضه می‌شوند.

کاربران باید در نظر داشته باشند که مایکروسافت بازی‌های جدید را با عناوین مختلفی همراه می‌کند؛ Launch Exclusive به معنای عرضه‌ی بازی برای ایکس باکس وان در وهله‌ی اول است و سپس در ادامه برای پلی استیشن 4 عرضه خواهد شد. عنوان Microsoft-Exlclusive نیز به معنای انحصاری‌بودن بازی برای پلتفرم ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز 10 است.

فورزا موتوراسپرت 7 اولین عنوان انحصاری ایکس باکس وان ایکس خواهد بود که به صورت طبیعی با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. عناوین گیرز آو وار 4، فورزا هواریزن 3، هیلو وارز 2، کیلر اینستینکت و ماینکرافت نیز به‌صورت رایگان در کنسول وان ایکس با رزولوشن طبیعی 4K پخش خواهند شد.

واقعیت مجازی

متاسفانه در کنفرانس مایکروسافت در E3 هیچ سخنی در رابطه با پشتیبانی وان ایکس از واقعیت مجازی نشد؛ به همین دلیل نمی‌توان در این خصوص اظهار نظری کرد؛ با این حال در آینده‌ی نزدیک نباید منتظر این قابلیت روی کنسول بازی مایکروسافت بود.

سایر قابلیت‌ها

ایکس باکس وان ایکس نیز از قابلیت backwards compatiblity پشتیبانی می‌کند؛ این موضوع به معنی اجرای بازی‌های مربوط به کنسول‌های قدیمی مایکروسافت روی وان ایکس است. فیل اسپنسر شب گذشته سورپرایز ویژه‌ای نیز برای طرفداران این قابلیت داشت و آن‌ هم اضافه‌شدن بازی‌های ایکس باکس اولیه به سایر عناوین این دسته است.

تمام لوازم جانبی سایر نسخه‌های ایکس باکس وان نیز با وان ایکس سازگاری کامل دارند و کاربران می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

قیمت و زمان عرضه

کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس از 16 آبان (7 نوامبر) و با قیمت 500 دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. ایکس باکس وان اس نیز همچنان با قیمت 250 دلار به فروش خود ادامه خواهد داد.

مسلما محصول جدید و توانمند مایکروسافت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و انقلابی در دنیای کنسول‌های بازی به وجود خواهد آورد. عملکرد فوق‌العاده‌ توانمند این دستگاه، آن را در میان رقبای خود بی‌همتا می‌کند. اما نکته‌ای که وجود دارد، کمبود محتوای انحصاری مایکروسافت است؛ جایی که سونی رقیب قدرتمند این شرکت در آن می‌تازد. آینده‌ی وان ایکس بدون عناوین انحصاری و درجه یک در سایه‌ای از ابهام باقی خواهد ماند و شاید بسیاری از گیمرها قابلیت ارتقای رزولوشن پلی استیشن 4 پرو را در کنار عناوین انحصاری فوق‌العاده‌ی سونی به پخش طبیعی بازی‌ها در رزولوشن 4K ایکس‌باکس وان ایکس ترجیح دهند. بدون شک تا کنفرانس E3 سال آینده‌ی مایکروسافت نمی‌توان توقع معرفی عناوین بزرگی از این غول فناوری را داشت؛ به همین دلیل با وجود توانایی‌ و قابلیت‌های متعدد وان ایکس، باید منتظر عملکرد غول فناوری ردموند در تولید محتوای انحصاری برای کنسول‌های بازی خود بود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر