دستاورد جدید محققان؛

تبدیل تلفن هوشمند به میکروسکوپ فلوئورسنت

عصر کالا- محققان با ساخت لنز‌های مختلف برای تلفن‌های هوشمند، آن‌ها را به میکروسکوپ فلوئورسنت تبدیل کردند.

تبدیل تلفن هوشمند به میکروسکوپ فلوئورسنت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، میکروسکوپ فلورسنت در رشته‌های مختلف از جمله زیست شناسی سلولی و مولکولی، صنعت، مراقبت‌های بهداشتی، نظارت بر محیط زیست و بهداشت مواد غذایی دارای کاربرد فراگیر است.

    در طرح‌های کاربردی زیست پزشکی و کلینیک، تصویربرداری فلورسنت می‌تواند سلولها، پروتئین‌ها و سایر مولکول‌های مورد تحقیق را با حساسیت و دقت بالایی ردیابی کند. در نتیجه میکروسکوپ‌های قابل حمل و سبک تحول مهمی برای دسترسی طیف وسیعی از محققان است. با این هدف، محققان ایالات متحده و چین روشی را برای تبدیل تلفن هوشمند به میکروسکوپ فلورسنت ابداع کردند.

    این میکروسکوپ فلورسانس دستی (HSFM) اجازه می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های پزشکی پیچیده سریع و ارزان انجام شود، زیرا میکروسکوپ‌های فلورسنت معمولی برای فعالیت‌های تشخیصی بسیار حجیمند و قابلیت جابجائی را ندارند.
    تبدیل تلفن هوشمند به میکروسکوپ فلوئورسنت

    این تیم تحقیقاتی به رهبری Bo Dai استفاده از پلیمر‌های مایع، برای ایجاد لنز‌های مینیاتوری را مورد بررسی قرار دادند. این لنز‌ها که با حلال رنگ شده اند، از نظر عملکردی در بین سیستم عامل‌های مختلف تلفن‌های هوشمند دارای کارایی آسان و کم هزینه است و می‌توانند به صورت انبوه تولید شوند.

    فناوری علاوه بر کم هزینه بودن نسبت به میکروسکوپ‌های فلوئورسنت، امکان مشاهده و شمارش سلول ها، بررسی بیان ژن‌های متصل به کاوشگر فلورسانس و تمایز بین بافت‌های طبیعی و تومور‌ها را فراهم می‌کند. تیم تحقیقاتی از این دستگاه در چندین برنامه کاربردی آزمایشگاه زیست پزشکی در سلول‌ها و بافت‌ها استفاده کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر