نگاهی به کوچک‌ترین رایانه‌های جهان؛

رایانه یک‌میلی‌متری به بازار می‌آید

عصر کالا- پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌ها آینده هوش‌مصنوعی دنیا را متحول خواهد کرد و رفته رفته رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها دستگاه‌های منسوخ شده به حساب خواهند آمد.

رایانه یک‌میلی‌متری به بازار می‌آید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصاد آنلاین،  شاید به خاطر همین موضوع است که شرکت مایکروسافت تصمیم‌ گرفته تا از طراحی سیستم‌عامل جدید صرفه‌نظر کند و ویندوز 10 را به عنوان آخرین سیستم‌عامل مبتنی بر رایانه‌های امروزی به بازار عرضه کند.

    به نظر می رسد که این پیش‌بینی‌ها روزی به حقیقت بپیوند ؛ اما روند رشد تکنولوژی نشان می‌دهد که قرار نیست رایانه‌ها امروزی به نابودی بروند و این دستگاه‌ها با شکل‌و‌شمایلی جدید پا به عرصه خواهند گذاشت.درادامه نگاهی داریم به کوچک‌ترین رایانه‌های معرفی شده که آینده این صنعت را متحول خواهند کرد.

    Amplicity

    شرکت HIVE چند سال پیش یکی از کوچک‌ترین کیس رایانه‌ای جهان را معرفی کرد که گرچه امروز این جایگاه را از دست داده است ؛ اما محصول آن همچنان یکی از کوچک‌ترین رایانه‌های دنیا به حساب می‌آید.

    نام این محصول Amplicity است و اندازه آن تقریبا با یک فبلت برابر بوده ولی سخت افزار شگفت انگیزی که در آن استفاده شده است قدرت فوق‌العاده‌ای به آن داده است.

    این محصول در دو مدل معرفی شد که هر دوی آن‌ها دارای 4 گیگابایت رم ، 128 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا و کارت گرافیک مجزا هستند. این سیستم همچنین دارای فناوری ارتباطی بلوتوث و Wi-Fi است.

    از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این رایانه کوچک می‌توان به تراشه اتم اینتل و پردازنده اینتل اشاره کرد که در نسخه  اول پردازنده  64 بیتی و در دومی پردازنده Intel Core سری M استفاده شده است که این تفاوت‌های پردازشی باعث اختلاف قیمت 100 دلاری بین این دو نسخه شده است.

    مدل اول با قیمت 299 دلار و مدل گران‌قیمت‌تر با قیمت 399 دلار قیمت‌گذاری شده است. به گفته مدیران شرکت HIVE ، می‌توان از این محصول در کارکردهای متفاوت از کاربری خانگی و اداری گرفته تا کارهای تخصصی مانند طراحی و گرافیکی , اجرای بازی های کامپیوتری و… استفاده کرد.

    Compute Stick

    اینتل که ید طولایی در ساخت تراشه‌های قدرتمند رایانه‌ای دارد چند وقتی است که از رایانه کوچک خود با ابعاد 4 در 1.5 در 0.5 اینچ رونمایی کرده است .

    این محصول که Compute Stick نام دارد  به راحتی در کف دست قرار گرفته و در نگاه اول یادآور یک فلش درایو معمولی است.

    این دستگاه کوچک از حافظه، پردازنده، هارد، کارت گرافیک ، درگاه های جانبی و صفحه نمایش، اسپیکر و ... برخوردار است که آن را تبدیل به یک رایانه کامل می‌کند.

    صفحه کلید این دستگاه روی خود دستگاه نبوده زیرا داشتن صفحه کلیدی با چنین ابعادی می‌تواند مشکلات زیادی را برای کاربران به دنبال داشته باشد. کاربران با اتصال این دستگاه به مانیتور یا تلویزیون از طریق درگاه HDMI می‌توانند از آن به عنوان یک کیس استفاده کنند.

    این دستگاه با یک کابل رابط HDMI عرضه می‌شود تا اندازه دستگاه مانع اتصال آن به گجت‌های دیگر نشود. این رایانه یکی از کوچک‌ترین ، کامل‌ترین و البته ارزان‌ترین رایانه جهان است و قیمتی در حدود 150 دلار دارد.

    اینتل همچنان علاقه‌زیادی به توسعه این محصول دارد و در تلاش است تا علاوه بر ارتقای قدرت محاسباتی این دستگاه ، اندازه آن را کوچک‌تر از پیش کند و یک محصول تمام عیار را روانه بازار کند.

    Think 2018

    اما شرکت IBM که توانسته طی سه دهه اخیر کمک زیادی به تولد نسل‌های جدید رایانه‌ها کند و انصافا حق بزرگی به گردن رایانه‌های امروزی دارد ، به تازگی از کوچک‌ترین رایانه جهان رونمایی کرده است.

    این رایانه ابعادی برابر با 1 در 1 میلی‌متر دارد و جالب است بدانید ساخت آن هم کمتر از 10 سنت هزینه دارد. این رایانه جدید پردازنده‌ای با صدها هزار ترانزیستور، حافظه SRAM، یک سلول فتوولتائیک برای تأمین انرژی و یک واحد ارتباطات که از LED و فتودتکتور برای ارتباط با خارج را درون خود جای داده است.

    به گفته مسئولان IBM این رایانه قدرت پردازشی یک چیپ x86 مربوط به سال 1990 را در خود با خود به یدک می‌کشد و می‌تواند بسیاری از پردازش‌های نه چندان سنگین را انجام دهد.

    گرچه قدرت پردازش این محصول کوچک چندان چشمگیر نیست ؛ اما IBM توانست با رونمایی از این محصول راه جدیدی را پیش‌روی صنعت دیجیتال نمایان کند و به احتمال زیاد در سال‌های آینده شاهد تولد رایانه‌های کوچک با پردازنده‌های قوی‌تر خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر