هشدار پلیس راهور:

در سایت‌های شیپور و دیوار کلاهبرداری‌های اینترنتی بیشتر است

عصر کالا- معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از سوء استفاده برخی افراد از طریق سایت‌های دیوار و شیپور خبر داد.

در سایت‌های شیپور و دیوار کلاهبرداری‌های اینترنتی بیشتر است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، سرهنگ محمدرضا اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: با توجه به گزارشات دریافتی از پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور، مدتی است کلاهبرداران افرادی را که از طریق سایت‌های دیوار و شیپور تصاویر اموال و کالا‌های خود را برای فروش آگهی می‌کنند، شناسایی و سپس اقدام به تماس یا ارسال پیامک به آن‌ها می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه کلاهبرداران از طریق این سایت‌ها از فروشندگان سوء استفاده می‌کنند، گفت: این افراد شیاد خود را خریدار اجناس معرفی کرده و در نهایت پس از انجام مانور‌های متقلبانه و جلب اعتماد فروشندگان به روش‌های ماهرانه‌ای اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در خصوص یکی از شیوه‌های این افراد کلاهبردار گفت: کلاهبردار با فروشندگان در ساعات پایانی شب و در محل خاصی قرار ملاقات گذاشته و محصولات توسط فروشندگان به محل منتقل و در ازای ثمن معامله، خریدار چک‌های جعلی بانکی به فروشنده ارائه و پس از ترک محل، کالا را به محل دیگری انتقال داده و متواری می‌شوند.

    وی ادامه داد: در شیوه دیگر کلاهبردار در ازای خرید کالا، نسبت به واریز مبلغ ناچیزی به حساب فروشنده اقدام و سپس با تغییر مبلغ رسید بانکی با تهیه روگرفت از آن در برگه‌های بانکی خام اضافی که توسط عابر بانک‌ها ارائه می‌شود به فروشنده اعلام می‌دارد که مبلغ به حساب شما واریز شده و به دلیل اینکه بانک تعطیل است احتمالا پیامک واریز وجه به حساب شما ارسال نشده است و فروشنده نیز با دریافت رسید بانکی اقدام به تحویل اجناس به متهم می‌کند.

    اکبری با اشاره به روش دیگر کلاهبرداران گفت: این افراد شیاد با ارائه چک‌های مسروقه یا جعلی اقدام به دریافت کالا از فروشندگان کرده و پس از مراجعه صاحبان کالا به بانک مشخص می‌شود چک‌های مربوطه جعلی و فاقد ارزش است.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اشاره به طمع و فرصت طلبی بیش از حد برخی افراد برای کسب سریع و آسان ثروت، گفت: اعتماد بی جا به افراد بدون داشتن شناخت کافی نسبت به آن ها، ناآشنایی با روال قانونی خرید و فروش کالا از طریق سایت‌های مجازی و عدم شناخت راه‌های تشخیص جعلی بودن اسناد، چک و چک پول از جمله دلایل به دام افتادن اشخاص در این ورطه است.

    وی ضمن هشدار به شهروندان که هنگام معامله از طریق سایت‌های مجازی بسیار مراقب باشند، ادامه داد: اکثر کلاهبرداران معمولا دارای ظاهری آراسته، خوش برخورد و چرب زبان هستند تا بتوانند طعمه خود را به دام بیاندازند، لذا لازم است هم وطنان در انجام معاملات، صرفاً به ظاهر افراد و ادعا‌های آنان اتکا نکنند.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا خطاب به شهروندان گفت: از انجام معامله در ساعات غیر اداری با چک‌های بانکی و حتی چک‌های رمزدار خودداری کنید، چون امکان استعلام از بانک وجود ندارد، هیچ گاه از افراد ناشناس که از اعتبار آن‌ها اطلاع کافی ندارید، چک قبول نکنید، زیرا احتمال سرقتی یا جعلی بودن چک وجود دارد.

    وی گفت: هنگام معامله و ادعای واریز وجه به حسابتان از طریق تلفن بانک، خودپرداز و غیره توسط خریدار، احتمال وقوع کلاهبرداری وجود دارد، بنابراین در اینگونه مواقع تا از واریز وجه به حساب خود اطمینان حاصل نکرده اید اجناس خود را به خریدار تحویل ندهید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر