رشد ۴۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال۹۵

عصر کالا- اقتصاد ایران یک شبه و یک روزه و یکساله به رکود نرسید، این رکود تنها به دلیل تحریم ها نیز نبود.اقتصاد ایران اسیر بی کفایتی مدیریتی شد اما امروز زمستان اقتصاد ایران در انتظار روزهای بهتر است روزهایی که بتواند بهاری دیگر را تجربه کند.

رشد ۴۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال۹۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرگزاری ال کا ایران، اقتصاد ایران به دلیل سیاست های غیر کارشناسی دولت های نهم و دهم دچار افت بسیار شدیدی شد اما به دنبال مدیریت منابع در دولت تدبیر و امید توانسته از سقوطی که در صورت ادامه روند گذشته برای اقتصاد ایران حتمی بود، جلوگیری کند.
    رشد اقتصادی 11.6 سال جاری ، مهار تورم و رسیدن نرخ تورم به عدد تک رقمی و در کنار آن رشد 35 تا 50 درصدی تولید لوازم خانگی ، از نشانه های بهبود شرایط اقتصادی در کشور است .
    وقتی به خیابان 'امین حضور' که سال هاست راسته فروشندگان لوازم خانگی است می رسی ، مثل همیشه، فروشگاه ها مملو از لوازم خانگی چینی،کره ای،آلمانی و ایرانی است و تک و توک خریداران لوازم خانگی در فروشگاهها مشغول خرید و یا تماشای ویترین ها هستند.
    به نخستین مغازه که می رسم هیچ خریداری در فروشگاه نیست و فروشنده جلوی مغازه راه می رود از او در خصوص وضعیت خرید و فروش و خرید کالای ایرانی پرسیدم.
    فروشنده که به نظر می رسید از نبود مشتری خسته است از اینکه بتواند وقتش را با مکالمه سپری کند،با خوشرویی پاسخ داد: وضعیت خرید و فروش تغییری نکرده و نمی توان گفت وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است.
    وی در خصوص خرید کالای ایرانی اظهار داشت: تمایل مردم برای خرید لوازم خانگی ایرانی مثبت است و بسیاری از خانواده ها با توجه به اینکه خدمات پس از فروش کالای ایرانی بهتر از خارجی است ترجیح می دهند لوازم خانگی ایرانی بخرند.
    وی امیدوار به ماههای آتی سال است که با بهبود وضعیت اقتصادی و دوری از رکود اقتصادی که سالها گریبان مردم را گرفته بود و هنوز هم تبعات آن ادامه دارد، قدرت خرید مردم افزایش یابد.
    فروشنده دیگری که در فروشگاه تنها نشسته سرگرم کار با تلفن همراه خود است.وقتی از او در خصوص وضعیت خرید لوازم خانگی می پرسم پاسخ می دهد: وضعیت خرید و فروش لوازم خانگی خوب نیست.
    وی ادامه داد: میزان ازدواج کاهش یافته است. سال های قبل هر روز چند عروس و داماد برای خرید جهیزیه به فروشگاههای لوازم خانگی مراجعه می کردند.
    وی در خصوص کالای ایرانی گفت: قیمت خرید لوازم خانگی ایرانی تفاوت چندانی با کالای مشابه خارجی ندارد.در صورتی که بخواهیم فروش کالای ایرانی را افزایش دهیم باید کیفیت کالا را ارتقا و قیمت آن را نسبت به کالای مشابه خارجی کاهش دهیم.
    وی توضیح داد: متاسفانه قدرت خرید مردم در سال های اخیر به دلیل رکود اقتصادی کاهش یافته است و مردم بیشتر درآمد خود را در خرید مواد خوراکی و دیگر ضروریات، هزینه می کنند.
    فروشنده دیگری با اشاره به مزاحمت های تعزیرات گفت: برای کالای خارجی که در مغازه داریم با مشکل مواجه می شویم.
    وی افزود:اگر می خواهند جلوی قاچاق را بگیرند چرا مرزها و یا بنادری که قاچاق وارد می شود را کنترل نمی کنند و به سراغ مغازه ها می آیند؟
    وی با اشاره به کالای ساخت داخل یادآور شد: اگر کالای ایرانی با کیفیت و قیمت کمتر تولید شود تردیدی نیست مردم ترجیح می دهند کالای ساخت داخلی را مصرف کنند.

    **تخصیص تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط بهتر شده
    'محمد ابراهیم مقدم' مدیر عامل بانک تجارت در گفت و گو با ایرنا، گفت: هم اکنون تولید کالای ایرانی با توجه به تسهیلاتی که به صنایع کوچک و متوسط داده شده در 5تا6ماه اخیر بهتر شده است.
    وی میزان تخصیص تسهیلات داده شده را 11هزار میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: تخصیص این تسهیلات برای ادامه تولید بود تا بتوان کارگران را در بنگاههای اقتصادی حفظ کرد.
    به گفته مدیر عامل بانک تجارت،تولید در صنایع کوچک در ایران نیازمند دو موضوع است.از یکسو کیفیت تولید و از سوی دیگر کاهش هزینه تولید است تا بتوان با کالای مشابه خارجی رقابت کرد.
    وی تاکید کرد: ایرانی تعصب بر روی خرید کالای ایرانی دارد اما باید کیفیت تولید را افزایش دهیم که این تعصب جای خود را به واقع بینی بدهد.

    **رشد تولید لوازم خانگی در سال 95
    'محمد طحان پور' رئیس اتحادیه تولید لوازم خانگی در گفت و گو با ایران بیان داشت: تولید لوازم خانگی در سال 95 حدود 35تا50 درصد رشد داشته است .
    وی ادامه داد: هم اکنون با گسترش حوزه فناوری اطلاعات در کشور،خرید لوازم خانگی به شکل اینترنتی افزایش یافته است و به همین دلیل تحرک در بازار، کمتر دیده می شود.
    وی توضیح داد: در سال های گذشته بسیاری از خانواده ها به دلیل ناامنی قیمت ها در بازار ترجیح می دادند جهیزیه فرزندان خود را از سال های کودکی شروع کنند.هم اکنون این رویه تغییر کرده است و مردم ترجیح می دهند لوازم خانگی را مطابق روز تهیه کنند.
    طحان پور گفت: هم اکنون عرضه کالای لوازم خانگی بیش از تقاضا است. بیشتر لوازم خانگی از طریق فروشگاههای زنجیره ای بزرگ و یا اینترنتی خریداری می شوند.
    وی گفت: کیفیت کالای ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی خوب است زیرا در این سالها تلاش های زیادی برای ارتقا کیفیت صورت گرفته است.
    وی با انتقاد از کسانی که اعلام می کنند بازار لوازم خانگی با رکود مواجه است گفت: شیوه خرید تغییر کرده است.امروزه خرید اینترنتی بسرعت در حال افزایش است.
    وی با بیان اینکه دادن مجوز برای فروشگاههای بزرگ مناسب نیست گفت: ممکن است در کوتاه مدت این فروشگاهها سودآور باشند اما زمان تحرک آنها زیاد نیست.
    وی معتقد است: تولید باید بر مبنای صادرات باشد معنایی ندارد که 250 کارخانه تولید اجاق گاز داشته باشیم اما صادرات بجز کشورهایی محدود نظیر عراق و افغانستان نداشته باشیم.
    طحان پور گفت: در چنین شرایطی که فناوری اطلاعات توسعه یافته است دیگر معنایی ندارد که یکهزار واحد فروش در خیابان امین حضور فعال بشد .تعداد این فروشگاهها حتی اگر به یک پنجم تقلیل یابد باز پاسخگوی نیازهای مردم است.
    وی اظهار داشت: کیفیت کالای ایرانی نسبت به سه سال پیش بهتر شده است .برخی از کالاهای خانگی نظیر پکیج ،آب گرمکن و اجاق گاز خودکفا شده ایم و در ایران تولید می شوند. تولید کالاهایی نظیر لباسشویی، یخچال و تلویزیون با کیفیت بسیار خوبی در ایران تولید می شود.
    وی گفتک در صورتی که کالا بخواهد صد در صد در ایران تولید شود نیاز به دانش دارد .هم اکنون 50درصد لوازم خانگی با برندهای ال جی،سامسونگ و دوو در ایران تولید می شوند.
    وی کیفیت تولید تلویزویون در ایران را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: هم اکنون تلویزیون های ایرانی می توانند با کالای مشابه خارجی برابری کنند.
    'مسعود نیلی' مشاور اقتصادی رئیس جمهور چندی پیش اعلام کرد،مردم می پرسند علیرغم همه دستاوردهایی که دولت یازدهم در خروج از رکود،تثبیت نرخ ارز،ایجاد اشتغال، کاهش نرخ تورم و در نهایت انضباط مالی داشته چرا هنوز سفره های مردم بزرگتر نشده ،به این دلیل است که اقتصاد ایران از فاصله(گپ) بسیار سختی عبور کرده تا به امروز رسیده است.
    سرمای زمستانی که اقتصاد ایران را در خود فرو برد بتدریج در حال آب شدن است و رسیدن به بهار به زمان،دلسوزی،وفاداری به مردم، تعهد و در نهایت به عزم ملی نیاز دارد تا بتوان اقتصاد کشور را به ابتدای سال 84 رساند هرچند که تبعات هشت سال نابخردی هیچگاه از اقتصاد ایران رخت بر نمی بندد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر