سرپیچی بازار لوازم‌خانگی از ممنوعیت افزایش قیمت

عصر کالا- با وجود وعده‌های داده شده مبنی بر کاهش قیمت لوازم خانگی و بازگشت به قیمت‌های سابق، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها همچنان در وضعیت افزایشی است و تغییری برای تعدیل قیمت‌ها حاصل نشده است.

سرپیچی بازار لوازم‌خانگی از ممنوعیت افزایش قیمت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, بازار لوازم خانگی از جمله بازارهایی است که بخش عمده‌ای از آن وارداتی است و از وضعیت نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد و خیلی زود اثرات خود را در اجناس مختلف لوازم مختلف نشان می‌دهد.

    بعد از نوسانات ارزی، از سوی مسئولان اعلام شد که کسی حق ندارد به بهانه نوسانات ارزی یا اینکه بگوید آینده مشخص نیست، کالای خود را گران‌تر بفروشد، چراکه دلار 4200 تومانی برای همه نیازمندان واقعی ارز از مسافران تا دانشجویان، تولیدکنندگان و واردکنندگان تامین شده و از این پس نیز هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

    از سوی دیگر با توجه به وارداتی بودن بخش زیادی از بازار لوازم خانگی طبیعی است که در ثبت سفارش‌ها و کالاهای وارداتی جدید این تاثیر مشهود باشد و قاعدتا پذیرفتنی نیست که اجناسی که مربوط به قبل هستند و با ارز قیمت پایین‌تر وارد شده‌اند، افزایش قیمت داشته باشند. این افزایش قیمت نمی‌تواند منطقی باشد و بیشتر به سودجویی عده‌ای در بازار برمی‌گردد.

    با این وجود، بعد از نوسانات ارزی، لوازم خانگی با افزایش قیمت روبرو شد و بیشتر برندهای خارجی و حتی برخی برندهای ایرانی بین پنج تا 10 درصد گران شدند که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این زمینه تصریح کرد که " اگر دولت اعلام کرده کسی حق افزایش قیمت با دلار 4200 تومانی را ندارد، باید گفت که تاکنون به ما آن را اختصاص نداده‌اند و اگر قول بدهند در بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دلار 4200 تومانی را به صورت ثابت به تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی بدهد، ما نیز وعده می‌دهیم که بازار این محصولات را تا همان بازه زمانی در نظر گرفته شده ثابت و متعادل نگه داریم".

    این در حالی است که طبق اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت در این بخش تخلف است.

    طبق آنچه معاون سازمان حمایت به ایسنا اعلام کرد افزایش قیمت لوازم خانگی هیچ‌گونه مجوزی ندارد و با متخلفان در زمینه گرانفروشی برخورد و قیمت‌ها تعدیل می‌شود. اما عملا این اتفاق نیفتاده است و بررسی‌ها از بازار حاکی از آن است که قیمت‌ها تغییری نکرده است.

    همچنین این سازمان مجددا طی دستورالعملی ابلاغ و اطلاع رسانی کرد که هیچ گونه افزایش قیمتی نباید در بازار لوازم خانگی داشته باشیم و هرگونه افزایش قیمت به منزله تخلف است و با متخلفان برخوردد می‌شود.

    نگاهی به آخرین قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی

    بر اساس مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی که یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، گاز، جاروبرقی، آبمیوه‌گیری، چرخ گوشت، مایکروفر و سرخ‌کن از جمله اصلی‌ترین کالاهای آن به حساب می‌آیند، از نرخ‌های افزایش یافته‌شان کاسته نشده است.   :میانگین قیمت این کالا در بازار بدین شرح است:

    - اجاق گاز رنج قیمتی از حدود 700 هزار تا شش میلیون تومان دارد.

    - ماشین لباسشویی نیز از حدود 850 هزار تا هشت میلیون تومان عرضه می‌شود.

    - انواع چرخ گوشت رنج قیمتی بین 350 تا دو میلیون تومان در بازار لوازم خانگی دارد.

    - آبمیوه گیری با رنج قیمتی 170 هزار تا دو میلیون تومان فروخته می شود.

    - یخچال و فریزر نیز در مدل‌های گوناگون از حدود یک میلیون تومان آغاز و تا حدود 20 میلیون تومان در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌شود.

    - جاروبرقی نیز در انواع مختلف از حدود 230 هزار تومان تا سه میلیون تومان در بازار لوازم خانگی عرضه می شود.

    - زودپز و پلوپز نیز رنج قیمتی از 160 هزار تومان تا یک میلیون تومان دارند.

    - سرخ‌کن در حدود قیمت 550 هزار تا حدود دو میلیون تومان عرضه می‌شود.

    همچنین مایکروفر از دیگر وسایل پخت و پز است که اخیر جایگاه خود را در آشپزخانه‌ها باز کرده است و رنج قیمتی از حدود 700 هزار تا دو میلیون تومان دارد.

    البته این قیمت‌ها کلیت نرخ‌هایی است که در بورس فروش لوازم خانگی مشاهده شده و قیمت‌های کف و سقفی که برای هریک از لوازم خانگی عنوان شده می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر