۵ اولویت کلیدی حمایت از کالای ایرانی

عصر کالا- کارشناس ارشد کسب و کار و اشتغال با بیان مهم‌ترین اولویت‌ها در سال حمایت از کالای ایرانی، افزود: حمایت از کالای ایرانی به معنی مرزکشی با دنیا نیست.

۵ اولویت کلیدی حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایبِنا, مسلم خانی در خصوص نامگذاری سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی و اینکه در یک دهه گذشته نامگذاری ها از سوی مقام معظم رهبری اقتصادی بوده و به مباحث این حوزه پرداخته است، گفت: از اَبَرچالش هایی که امروز جامعه با آن مواجه است، موضوعات اقتصادی بوده که خانواده های ایرانی و کسب و کارها را با خود درگیر کرده و به نظر می رسد امسال نیز در ادامه سال اقتصاد مقاومتی است که به یکی از مصادیق آن در قالب تولید کالای باکیفیت می پردازد.

    این کارشناس اقتصادی و کسب و کار اظهارداشت: منظور از کالای ایرانی هر نوع محصول و یا خدمتی است که در ایران تولید می شود که تقریبا همه اقشار جامعه را در بر می گیرد. بنابراین هر نوع خدمت و یا محصولی که توسط کارآفرینان و شاغلان ایرانی ارایه می شود، مدنظر است.

    خانی با اشاره به لزوم حرکت به سمت تولید کالای ناب بر اساس استانداردهای جهانی به کم سوادی در خرید اشاره کرد و بیان داشت: باور برخی مردم بر این است که خرید کالای خارجی به طور حتم کیفیت بهتری خواهد داشت؛ بنابراین تقویت سواد خرید باید این نوع نگاه را در جامعه تغییر دهد.

    این استاد دانشگاه کارآفرینی گفت: باید بتوانیم سایتی به منظور رتبه بندی کالاهای تولید داخل داشته باشیم که مردم بتوانند قابلیت مقایسه کالای ایرانی با مشابه خارجی را داشته باشند و این اطلاعات در آن سایت قرار داشته باشد. کم سوادی خرید می تواند به کاهش درآمد سرانه و بیکاری بیشتر جوانان دامن بزند.

    وابستگی 64 درصدی اقتصاد به تولیدات خارجی

    کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال تصریح کرد: به نظر می رسد هدف مقام معظم رهبری از مطرح کردن حمایت از کالای ایرانی نوعی تقویت عزت نفس باشد که بتوان از این طریق تولیداتی را به بازارهای جهانی ارایه کرد. مطالعات بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که اقتصاد ایران در حال حاضر به میزان 64 درصد به محصولات خارجی وابستگی دارد و ما در صنعت نفت 61 درصد از تولیدات خارجی استفاده می کنیم و 52 درصد از پیمانکاران نیز به دلایل مختلف غیرایرانی هستند.

    به گفته خانی، در خودروسازی وضعیت نامناسب تر است و بخش زیادی از تولیدات مونتاژی است و در حوزه بیمارستانی حدود 71 درصد ملزومات مورد استفاده از تولیدات خارجی است؛ بنابراین در بسیاری از بخش ها عدد نفوذ کالای غیرایرانی بالای 60 درصد است. پس وقتی ما از کالای ایرانی صحبت می کنیم این تصور نباشد که صرفا برخی تولیدات ایرانی خریداری شود چون اگر نگاه کلان تری در این زمینه داشته باشیم، پروژه های نفتی، بیمارستانی و عمرانی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

    این استاد دانشگاه اظهارداشت: ما به عنوان تولیدکننده کالای ایرانی باید بدانیم که مردم برای رضای خدا خرید انجام نمی دهند و کیفیت برای آنها مهم است. حتی اگر شعار امسال هم حمایت از کالای ایرانی است اگر تولید کننده ایرانی برندسازی نکند و برای کیفیت کالای خود تلاش نکند، مطمئن باشیم در پایان سال تولیدات ایرانی در انبارها خواهد ماند.

    وی با اشاره به خاطرات بد مردم از خودروسازان داخلی، گفت: در بخش نفت ارقام میلیاردی به عنوان حق الزحمه به خارجی ها داده می شود و حمایت از کالای ایرانی در پیمان سپاری ها باید مورد توجه قرار گیرد. البته در قالب قوانین و مقررات نظارتی نیز اقداماتی باید صورت گیرد.

    خرید 71 درصد ملزومات دستگاه‌ها از تولیدات خارجی

    کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال تاکید کرد: در حال حاضر، یک مطالعه صورت گرفته از سوی دانشگاه الزهرا نشان می دهد که دستگاه ها و وزارتخانه ها برای نیازهای روزانه خود تا 71 درصد خرید خارجی انجام می دهند. بنابراین دولت و شرکت های خصولتی باید در مقررات خود بازنگری داشته باشند.

    خانی افزود: امروز در آمریکا آقای ترامپ برای شکوفایی اقتصاد این کشور در تلاش است و تعرفه وضع می کند. بنابراین این کشور نیز برای کمک به اقتصاد خود نوعی توانمندسازی را دنبال می کند و در ایران نیز حمایت از کالای داخلی به معنی مرزکشی و عدم ارتباط با دنیا نیست.

    این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار امسال اولا باید قیمت تمام شده تولید کالا و خدمات را در ایران حتما کاهش بدهیم. در عین حال، بالاترین نرخ سودبانکی از تولیدکنندگان در دنیا امروز در ایران دریافت می شود؛ بنابراین در سال حمایت از کالای ایرانی حتما باید نرخ سود بانکی را کاهش دهیم.

    وی ادامه داد: در ایران قاچاق کالا موضوع مهمی است که در سال حمایت از کالای ایرانی باید بتوانیم با قاچاق سازمان یافته مقابله کنیم. ما وقتی می گوییم کالای ایرانی منظور حمایت چشم بسته از کالای ایرانی به قیمت متضرر شدن مصرف کننده نباید باشد و امسال باید نشان های تجاری ایرانی تقویت شوند.

    این استاد دانشگاه گفت: در سال جاری باید در موضوع پیمان سپاری ها و واگذاری امور به غیردولتی ها بازنگری داشته باشیم و موضوع دیگر اینکه سواد خرید مردم باید تقویت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر